The production of swimming in the social interactions of children: “look at what i know how to do!”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e87073

Keywords:

Childhood, Interactions, Body, Swimming, Physical Education

Abstract

This article presents the results of a master's research, which aimed to analyze how children produce swimming, based on their interactions, in educational swimming practices. The study was based on the theories of the Sociology of Childhood, which recognizes children as active subjects of their own history and generation, as they produce and share culture in interactions with their peers, and the Sociology of the Body, which understands corporeality as a language of communication between the pairs. The field research was carried out at the Universidade do Sul de Santa Catarina – UNISUL and Colégio Dehon, belonging to the university campus, in the city of Tubarão, Santa Catarina. The subjects of this investigation were children from 6 to 9 years old, swimming practitioners of the Extension Program of this university and of the Full Time Education of Colégio Dehon. Data were produced through field diary recording, video recording, photographs and children's conversations. The analyzes indicated that children build strategies specific to children's cultures, as well as negotiate with adults the right to play time, with water and with each other, in swimming lessons. Water proved to be a toy in aquatic experiences, overlapping with the pedagogical materials available in the pool. The body manifested itself as a vector of communication between children, through emotions, gestures, mimes and games. In the experiences lived by children with their peers, the research indicated that they learn and teach about swimming and play is the guiding thread in these processes. Thus, the evidence indicates the importance of valuing peer culture in the educational practices of swimming.

Author Biographies

Dione Arenhart, Universidade de Brasília - UnB

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC. Especialista em Atividades Aquáticas pela Universidade de Santa Catarina - UDESC. Mestre em Educação Física pela Universidade de Brasília - UnB. Atuou como docente na Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, nas disciplinas de Metodologia e Didática da Natação, Desportos Aquáticos, Atividade Física e Saúde, Prática de Estágio em Educação Física Escolar e Sistemas Públicos de Saúde. Foi Professora das atividades aquáticas no Programa de Extensão do curso de Educação Física, na Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL. Foi docente no Colégio Dehon - UNISUL e em Projetos Municipais. Atualmente é responsável técnica e pedagógica da Impulse Atividades Aquáticas.

Ingrid Dittrich Wiggers, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003), Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1990), Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1983). Atualmente é Professora Titular da Universidade de Brasília (UnB). Atua como coordenadora do Programa Mestrado Profissional em Educação Física em Rede (PROEF) - Pólo UnB. Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UnB, desde 2009, vinculada à Linha Estudos Socias e Pedagógicos da Educação Física, Esporte e Lazer. Ao mesmo tempo é credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB, desde 2014, na Linha de Pesquisa Estudos Comparados em Educação. Realizou estágio de Pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), entre agosto de 2014 e julho de 2015, com bolsa do CNPq. Foi pesquisadora visitante da University of Chicago (UC) e do Center for Dewey Studies da Southern Illinois University (SIU), nos EUA, em 2014. Igualmente, foi pesquisadora visitante do Iberoamerikanisches Institut e da Staatsbibliothek zu Berlin, na Alemanha, em 2015. Além disso, também atuou como pesquisadora visitante da University of Illinois at Chicago (UIC), nos EUA, em 2016 e 2017. Da mesma forma, foi pesquisadora visitante da Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung des DIPF, na Alemanha, em 2018. Coordenadora do Imagem - Grupo de Pesquisa sobre corpo e educação, formado por pesquisadores, estudantes e professores de Educação Básica. Integrante do núcleo da Rede CEDES da UnB, desde 2009, além de outros grupos de pesquisa, como o Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil no DF (HISTEDBR-DF). É membro do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE), da Associação Nacional de Pós-graduação em Educação (ANPED), da International Standing Conference for the History of Education (ISCHE), da American Educational Research Association (AERA) e da National Association for Media Literacy Education (NAMLE). Dedica-se à pesquisa dos seguintes temas, principalmente: estudos comparados em educação, didática da educação física, aspectos sociohistóricos sobre o corpo, infância, mídia-educação, escola, desenho infantil e história da educação física. Contato: ingridwiggers@gmail.com

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Published

2022-10-27