Early childhood education and digital technologies: reflections in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79007

Keywords:

Gender violence, Risk evaluation, Evaluation Protocol

Abstract

The pandemic scenario generated by COVID-19 has raised concerns and accentuated others that already exist for those who are interested in the education of children from 0 to 5 years and 11 months of age. Among these are children's access to digital technologies in the context of educational institutions and / or outside of it. In this article, we reflect on the relationship of young children from babies to digital technologies, considering the principles and specificities of Early Childhood Education. The objective of the article is to problematize the recommendation for the use of digital technologies in this educational stage, considering the context of a pandemic. From this general objective, we have as a specific objective to propose digital technologies as a support for communication and maintenance of links between families and educational institutions. From a documentary research that includes legal texts and guiding manuals on Early Childhood Education and COVID-19, the presence of technologies is discussed, considering: play and interactions, ethical, political and aesthetic principles, the family-school relationship and Brazilian legislation.

Author Biographies

Cleriston Izidro dos Anjos, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação. Universidade Federal de Alagoas, Centro de Educação, Maceió, Alagoas, Brasil
E-mail: cianjos@yahoo.com.br

Deise Juliana Francisco, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Informática na Educação. Universidade Federal de Alagoas, Centro de Educação, Maceió, Alagoas, Brasil. E-mail: deisej@gmail.com

References

ANJOS, Cleriston Izidro dos. Tatear e desvendar: um estudo com crianças pequenas e dispositivos móveis. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Maceió, 2015. Disponível: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1641.

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista De Educação a Distância, 7(1), 257-275, 2020.

ATAIDE, Mayara Waleska Oliveira; FERREIRA, Adilson Rocha; FRANCISCO, Deise Juliana. A criança e a internet: análise bibliográfica acerca dos riscos e benefícios percebidos por crianças. Revista Edapeci: Educação a distância e práticas educativas comunicacionais e interculturais, v. 19, p. 165-176, 2019.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; SILVA, Ana Paula Soares da; PASUCH, Jaqueline. (Orgs.). Oferta e demanda de Educação Infantil no campo. Porto Alegre : Evangraf, 2012. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12465-oferta-demanda-educacao-ampo-pdf&category_slug=fevereiro-2013-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer nº 05/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação (CP/CNE), 2020. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm.

BRASIL. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2009. Disponível: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/indic_qualit_educ_infantil.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brinquedos e brincadeiras de creches: manual de orientação pedagógica. Ministério da Educação: Secretaria da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2012. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12451-publicacao-brinquedo-e-brincadeiras-completa-pdf&category_slug=janeiro-2013-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros básicos de infra-estrutura para instituições de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/miolo_infraestr.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=141451-public-mec-web-isbn-2019-003&category_slug=2020&Itemid=30192.

BRITO, Rita. Estilos de mediação do uso de tecnologias digitais por crianças até aos 6 ano. Invest. Práticas, Lisboa, v.8, n. 2, p. 21-46, set. 2018.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. 8 motivos para não substituir a educação presencial pela educação a distância (EaD) durante a pandemia. Disponível: https://campanha.org.br/noticias/2020/03/26/8-motivos-para-nao-usar-educacao-distancia-ead-como-alternativa-para-substituir-educacao-presencial/.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Covid-19 - Educação e proteção de crianças e adolescentes: guia para comunidade escolar, família e responsáveis, e profissionais da educação e proteção da criança e do adolescente. São Paulo: Campanha Nacional pelo direito à educação, 2020a. Disponível: https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/COVID-19_Guia1_FINAL.pdf.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Covid-19 - Educação e proteção de crianças e adolescentes: guia para comunidade escolar, família e responsáveis, e profissionais da educação e proteção da criança e do adolescente. São Paulo: Campanha Nacional pelo direito à educação, 2020a. Disponível: https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/COVID-19_Guia2_FINAL.pdf.

CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fulvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6.ed. Brasília: MEC, SEB, 2009. Disponível: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/direitosfundamentais.pdf.

HAUDRON, Stéphane. Young Children (0-8) and Digital Technology. Institute for the Protection and Security of the Citizen (Joint Research Centre). Disponível em https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1f8b73cc-d900-406a-927c-0f8c0f202ed4/language-en.

FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas, S: Edições Leitura Crítica; Associação de Leitura do Brasil / São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2015.

FRANCISCO, Deise Juliana; SILVA, Ana Paula Lourenço. Criança e apropriação tecnológica: um estudo de caso mediado pelo uso do computador e do tablet. Holos, Natal. (Online), v. 6, p. 277-296, 2015. Disponível: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2702.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Pesquisa “Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica”: Informe n. 1. Disponível: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1.

GOBBI, Marcia Aparecida; ANJOS, Cleriston Izidro dos; PITO, Juliana Diamente. Sediciosas formas de viver: crianças, arte e cozinha na luta pelo direito à moradia. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 40, p. 184-208, 2020.

HADDAD, Lenira. Políticas integradas de Educação e cuidado infantil: desafios, armadilhas e possibilidades. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 519-546, set./dez. 2006.

HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

KALAS, Ivan. et al. ICT in primary education: Analytical survey volume 1: Exploring the origins, settings and initiatives. Moscow, Russian Federation: UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 2012.

KIM, Jinyoung. Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52, 145–158, 2020.

LARANJEIRO, Dionisia; ANTUNES, Maria João; SANTOS, Paula. As tecnologias digitais na aprendizagem das crianças e no envolvimento parental no Jardim de Infância: Estudo exploratório das necessidades das educadoras de infância. Rev. Port. de Educação, Braga, v. 30, n. 2, p. 223-248, 2017.

MELLO, Ana Maria; NEGREIROS, Fauston; ANJOS, Cleriston Izidro dos (Orgs.). Caderno de Direitos - Retorno à creche e à escola: Direitos das crianças, suas famílias e suas/seus educadoras/es - gestoras/es, professoras/es e funcionárias/os. Piauí: EDUFPI / FRENTE NORDESTE CRIANÇA, 2020. Disponível: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Caderno_Direitos_-_EDULPI_com_ISBN20200725103619.pdf.

MILL, Daniel Ribeiro Silva. Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. São Paulo: Editora Papirus, 2018.

MOORE, Michael.; KEARSLEY, Greg. Edu¬cação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

SILVA JR, Hédio; Bento, Maria Aparecida Silva; CARVALHO, Silvia Pereira de. (Coord.). Educação Infantil e práticas promotoras de igualdade racial. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades - CEERT: Instituto Avisa lá - Formação Continuada de Educadores, 2012. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11284-revistadeeducacaoinfantil-2012&category_slug=agosto-2012-pdf&Itemid=30192.

SUGUIMOTO, Hélio Hiroshi; et. al. Avaliação do letramento digital de alunos ingressantes do ensino superior: uma abordagem exploratória do conhecimento computacional, comunicacional e informacional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 805-822, dez. 2017.

TELES, Maria Amélia de Almeida Teles; SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de Faria. (Orgs.). Por que a creche é uma luta de mulheres? Inquietações feministas já demonstram que as crianças pequenas são responsabilidade de toda a sociedade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, Scientific and Cultural Organization. Transforming education: The power of ICT policies. France: Education Sector UNESCO, 2011.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. CENTRO DE EDUCAÇÃO. Relatório técnico de pesquisa: perfil dos estudantes de Pedagogia e acesso digital. Maceió: Centro de Educação / Curso de Pedagogia, 2020. Disponível: https://cedu.ufal.br/institucional/informes/cedu-divulga-relatorio-com-perfil-dos-estudantes-de-pedagogia-e-acesso-digital/relatorio-pedagogia-versaodefinitiva-11-09-2020.pdf/view.

Published

2021-01-29