Perceived quality of self services: study in the brazilian bank retailing

Authors

  • Paulo Henrique Nogueira Biscola Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária
  • Dario Henrique Oliveira Lima Filho UFMS - Campo Grande - MS

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The last years were characterized by great number of mergers and acquisitions in the banking industry that led to a necessity of operational modernization. This transition resulted in changes in the service offered to the customer, who came to do financial operations in Automated Teller Machines (ATMs). The work’s goal was to examine customers expectative and perceptions related to service quality of self-service in retail banks. A unique descriptive transversal study was conducted along with a sample of 138 agency customers of three banking institutions. The conceptual model of service quality, formulated by Parasuraman, Berry and Zeithaml (1990), constituted the theoretical background to this work. The data reveled that: (a) customers expectations are high and their perceptions are low, varying its intensity from one dimension to another; and (b) the customers perceived that they weren't having their complaints solved properly, although they trust the agency employees.

Author Biographies

Paulo Henrique Nogueira Biscola, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária

Analista de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação da Embrapa Gado de Corte, concursado. Concluiu o mestrado em Administração de Empresas pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo (EAESP-FGV) em 2006. Foi professor na graduação em Administração da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e da Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal (UNIDERP), bem como da especialização de Gestão em Marketing do Centro Universitário de Campo Grande (UNAES).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Dario Henrique Oliveira Lima Filho, UFMS - Campo Grande - MS

Possui doutorado em Administração de Empresas pela FGV - SP (1999), mestrado em Administração de Empresas pela FGV- SP (1991) e graduação em Administração pelo Centro de Ensino Unificado de Brasília (1976). Atualmente é professor associado da UFMS nos programas de graduação, especialização e mestrado em administração. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, agronegócios, estratégia, marketing e transformação organizacional. Coordena dois grupos de pesquisa CNPq (Competitividade de Organizações Agroindustriais e Transformação Organizacional) e vários projetos de pesquisa.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2006-01-07

How to Cite

Biscola, P. H. N., & Lima Filho, D. H. O. (2006). Perceived quality of self services: study in the brazilian bank retailing. Journal of Administration Science, 8(15), 47–62. https://doi.org/10.5007/%x

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