The LDB/96 and the work life quality: with the word the professors of belo horizonte public schools

Authors

  • Antônio Luiz Marques UFMG - Belo Horizonte - MG
  • Renata Simões Guimarães e Borges UFMG - Belo Horizonte - MG
  • Ronara Dias Adorno UFMG - Belo Horizonte - MG

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2008v10n20p70

Abstract

This article presents a research results about Work Life Quality perceptions of public schools professors, after the public scholar reformulation in 1996. This is descriptive research that adopted the strategy of comparative study of cases, in a qualitative-quantitative approach. The instrument of data collection explores three variables categories: dimensions of the task, individual-organization integration, and organizational factors. Twenty half-structuralized interviews had been carried through and applied 142 questionnaires. The first conclusion is that the professors are moderately satisfied with the general WLQ. In relation to the dimensions of the task and the individual-organization interaction the professors had demonstrated moderate satisfaction. The category organizational factors demonstrated the dissatisfactions of the professors with the inadequate conditions of work and its increasing depreciation. Significant differences between the schools had been observed in the individual-organization interaction. The remuneration, the performance of the Government and the union had shown the biggest dissatisfactions sources.

Author Biographies

Antônio Luiz Marques, UFMG - Belo Horizonte - MG

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Fumec (1979), mestrado em Administração pela UFMG (1989) e doutorado em Administração - Aston Business School (1993). É professor Associado na UFMG, desde 1993, atuando nos cursos de graduação, especialização, mestrado e doutorado em administração da UFMG. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq desde 1993.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Renata Simões Guimarães e Borges, UFMG - Belo Horizonte - MG

É engenheira de controle e automação e concluiu o mestrado em administração pela UFMG em 2005. Atualmente é pesquisadora bolsista do necom (núcleo de pesquisa em comportamento e mudança organizacional) do centro de pós-graduação e pesquisas em administração da faculdade de ciências econômicas da UFMG.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Ronara Dias Adorno, UFMG - Belo Horizonte - MG

Graduada em Administração de Empresas pela UNA (1991), Mestre em Administração pela UFMG (2005). Possui especialização latu senso em Gestão Estratégica de Recursos Humanos (1997) e em Gestão Estratégica da Qualidade e Competitividade (1995), ambas pela UFMG. Possui experiência de mercado em emrpesas metalúrgicas e da cosntrução civil. Atualmente é chefe de assessoria na Empresa de Pesquisa Agropecuária de Minas Gerais, atuando na área de planejamento estretégico e desenvolvimento da gestão. Possui 2 trabalhos publicados em anais de congressos e 3 em periódicos.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-07-01

How to Cite

Marques, A. L., Borges, R. S. G. e, & Adorno, R. D. (2008). The LDB/96 and the work life quality: with the word the professors of belo horizonte public schools. Journal of Administration Science, 70–92. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2008v10n20p70

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