Design of the mechanism for results management in the socio-educational system: Principal-agent problem
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2021.e75976Abstract
Building a set of management tools for efficient performance is the main objective of this work. The methodology started from the perception of principal-agent problems, defining a consequence policy model via the design of a compatible mechanism by rewarding results with strategic goals and indicators. Positive externalities are caused, such as the elaboration of a set of operational and management actions, in a mechanism with a priori information for decision making. It is noteworthy that the use of variable remuneration to achieve pre-established goals constitutes an advance in the management of the socio-educational system. The entire problem of the socio-educational system requires not only increases in investments, but also in the quality of management. In this context, this work demonstrated a governance model by result, verifying each aspect of the strategic indicators, using mathematical algorithms, as well as theories about motivation, remuneration and consequence policy.
References
ALENCAR, F. A. B. "Envolvidos" na necropolítica : trajetórias e cotidianos de adolescentes e jovens em cumprimento de medida socioeducativa. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós- Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2019.
AMARAL, A. F. O Estatuto da Criança e do Adolescente e o Sistema de Responsabilização Penal Juvenil e o Mito da Inimputabilidade Penal. In: ILANUD, ABMP, SEDH, UNFPA (org.), 2006.
ASSIS, L. O. M.; REIS, M. T. N. Remuneração variável por desempenho no setor público: investigação das causas do fracasso e implicações para o Estado Brasileiro. V Congresso CONSAD de Gestão Pública, Brasília, Junho, 2012.
ASSIS, L. O. M; NETO, M. T. R. Remuneração variável no setor público: investigação das causas do fracasso e implicações para o Estado Brasileiro. GESTÃO. Org-Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, v. 9, n. 3, 2012.
ATTILA, G. Agency problems in the public sector. Annals of the University of Oradea (Economic Science Series), v. 21, n. 1, p. 708-712, 2012.
CARVALHO, F. J. C.; SOUZA, F. E. P.; SICSÚ, J. DE PAULA, L. F. R.; STUDART, R. Economia Monetária e Financeira. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2000.
CEARÁ. Comitê Cearense Pela Prevenção de Homicídios na Adolescência. Assembleia Legislativa do Estado do Ceará. Cada vida importa: relatório do segundo semestre de 2017. Fortaleza: Governo do Estado do Ceará, 2
CNDH, Relatório sobre o Sistema Sócio Educativo, 2017. https://www.mdh.gov.br/informacao-ao-cidadao/participacao-social/conselho-nacional-de-direitos-humanos .
COSTA, A. C. G. Os Regimes de Atendimento no Estatuto da Criança e do Adolescente: Perspectivas e Desafios. Brasília: SEDH, 2006.
COSTA, A. P. M.; RUDNICKI, D. Sistema Socioeducativo: Uma Proposta de Gestão Institucional “Continente” e Garantidora de Direitos Humanos. R. Dir. Gar. Fund., Vitória, v. 17, n. 2, p. 383-408, jul./dez. 2016.
CRUZ, A. F. Assimetria informacional no contexto das finanças Corporativas: determinantes e efeitos no contexto organizacional. Revista Econômica do Centro-Oeste, v.2, n.1, pp. 26-39, 2016.
HEILER, G. J. O ECA, O Adolescente e o Sistema Socioeducativo. São Paulo: ILANUD, 2006.
FIANI, R. Teoria dos jogos: Para cursos de economia e administração. 2 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2000.
Jornal Folha de São Paulo. (2019). https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano.
LOPES, A. L et al. A importância da motivação para o comprometimento do colaborador com a segurança do trabalho. Revista Complexus – Faculdade de Engenharia e Arquitetura – Ceunsp, 2012.
MÉNDEZ, E. G. Infância e Cidadania na América Latina. São Paulo: HUCITEC, 1996.
PINDYCK, R. S.; RUBINFELD, D. L. Microeconomia. 5a ed., São Paulo: Prentice Hall, 2002.
RISTUM, M.; PADOVANI, A. S. A Escola como Caminho Socioeducativo para Adolescentes Privados de Liberdade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 969-984, out./dez., 2013.
ROCHA, P. S. et al. O Adolescente e o Sistema Socioeducativo. Rev Med Minas Gerais, UFMG. Minas Gerais 26, 2016.
SCHILLEMANS, T. Moving beyond the clash of interests on stewardship theory and the relation- ships between central government departments and public agencies. Public Management Review, v. 15, n. 4, p. 541-562, 2013.
SIFFERT, N.F. A teoria dos contratos econômicos e a firma. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 1996.
SOUZA, M. Z. A. et al. Cargos, carreiras e remuneração. Rio de Janeiro: FGV, 2005. 160 p. (Série Gestão de pessoas).
WAISELFISZ, J. J. Mapa da violência: Homicídios por arma de fogo no Brasil. Brasília: Flacso, 2016.
WOOD, T. J.; PICARELLI, V. F. Remuneração: Por habilidades e por Competências. São Paulo, Atlas, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.

Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.