The thematic network and the thematic cycle in the search for the culture of participation in Science-Technology-Society education

Authors

  • Júlio César Lemos Milli Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Eliane dos Santos Almeida Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Simoni Tormöhlen Gehlen Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p71

Abstract

In the context of a formative process of educators of sciences  in  the municipality of Santa Luzia/BA, the contributions of the Thematic Network in the construction of a Thematic Cycle were investigated and their role was analyzed in the development of the culture of participation.  In order to do so, the information obtained during the Thematic Research process carried out in the mentioned municipality was rediscussed, in which the following categories emerged: a) the cause-consequence relationship of the culture of silence and b) The culture of participation as political-epistemological alternative. Among the results, the cyclic-dialectic relationship between the cause and the consequence of the limit situations is highlighted, which are articulated to the political and epistemological needs of social organization. These aspects were problematized and systematized in a Teaching Plan through the Thematic Cycle, corroborating for the effectiveness of the culture of participation in STS education.

Author Biographies

Júlio César Lemos Milli, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC (2017). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/UESC), bolsista - Capes. Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Abordagem Temática no Ensino de Ciências - GEATEC. Tem experiência na pesquisa em Educação, com ênfase no estudo e desenvolvimento de articulações teórico-metodológicas entre pressupostos do educador Paulo Freire e a Análise Textual Discursiva, atuando no contexto da formação de professores do sul da Bahia, Costa do Cacau. Tem interesse pelos temas: Abordagem Temática Freireana, Análise Textual Discursiva e Educação CTS.

Eliane dos Santos Almeida, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2015). Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Tem se dedicado principalmente à área de Ensino de Ciências, com ênfase em inovações curriculares, atuando nos seguintes temas: Abordagem Temática Freireana e Educação CTS.

Simoni Tormöhlen Gehlen, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduada em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ (2006) e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC (2009). Atualmente é professora do curso de Licenciatura em Física da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC e do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências desta universidade. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências/Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Práticas Freireanas no Ensino de Ciências, aproximações entre as ideias de Lev S. Vygotsky e Paulo Freire e Abordagem Temática Freireana.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos