The thematic network and the thematic cycle in the search for the culture of participation in Science-Technology-Society education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p71Abstract
In the context of a formative process of educators of sciences in the municipality of Santa Luzia/BA, the contributions of the Thematic Network in the construction of a Thematic Cycle were investigated and their role was analyzed in the development of the culture of participation. In order to do so, the information obtained during the Thematic Research process carried out in the mentioned municipality was rediscussed, in which the following categories emerged: a) the cause-consequence relationship of the culture of silence and b) The culture of participation as political-epistemological alternative. Among the results, the cyclic-dialectic relationship between the cause and the consequence of the limit situations is highlighted, which are articulated to the political and epistemological needs of social organization. These aspects were problematized and systematized in a Teaching Plan through the Thematic Cycle, corroborating for the effectiveness of the culture of participation in STS education.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY