The exemplification of the non-neutrality of scientific observation through the lunar drawings portrayed in the seventeenth century

Authors

  • Letícia Jorge Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luiz O. Q. Peduzzi Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p179

Abstract

One aspect of the nature of science (nos) is illustrated through one historical episode of science depicted in images, in order to emphasize that both theoretical and technical questions exert influence on the mode of knowledge production. At first, the non-neutrality of the observation is emphasized as evidencing the influence that the theories and artistic techniques related to the perspective and the chiaroscuro exerted under the way Thomas Harriot, Galileo Galilei and Lodovico Cardi represented the lunar surface. Finally, it is considered the potential of this analysis to increase scientific education by highlighting the importance of images in the understanding and historical construction of knowledge.

Author Biographies

Letícia Jorge, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciada em Ciências da Natureza com Habilitação em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (2016) e mestranda em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina.

 

Luiz O. Q. Peduzzi, Universidade Federal de Santa Catarina

É bacharel (1973) e mestre (1980) em física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e doutor (1998) em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professor titular do Departamento de Física da UFSC. Até 2015, e desde a sua fundação, em 1984, foi um dos editores do Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Atua nas linhas de pesquisa de História, Filosofia da Ciência e Ensino de Física e na Produção de textos para o Ensino de Física.

 

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos