The STS perspective and the development of pedagogical proposals in the context of science education

Authors

  • João Paulo Fernandes Universidade Federal do Rio de Janeiro e Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
  • Guaracira Gouvêa Universidade Federal do Rio de Janeiro e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p231

Abstract

The present research consists in a literature review of scientific production on didactic proposals related to the STS approach in Science Education journals. The methodology involved two different stages. Firstly, the papers that approached the topic were mapped and a quantitative study, which comprised the study time frame. Secondly, a qualitative analysis of the selected articles was conducted, prioritizing a discussion that aimed to identify how the authors, who belong to the research community in Science Education, are appropriating the theoretical references based on the STS approach in order to develop their proposals in the school context. It was possible to identify the heterogeneity of appropriation forms in the design of the pedagogical proposals related to STS approach. We emphasize that it is necessary to advance in the discussion of social aspects that involve science and that this discussion must go beyond the school context, inserting the local community and its surroundings in order to promote socio-political actions.

Author Biographies

João Paulo Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro e Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Docente na Graduação Licenciatura em Física no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ, Campus Petrópolis, Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pelo Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES/UFRJ), Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo NUTES/UFRJ, Graduado no curso de licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Realizou estágio no exterior Financiado pelo Programa de Bolsas de Doutorado Sanduíche - PDSE da CAPES, junto ao Instituto de Educação da Universidade de Lisboa em Portugal. Atuou como Professor de Física na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Seus temas de interesse são: Ensino de Ciências, Energia, Desempenho de Estudantes, Práticas Educativas, a perspectiva Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS), Materiais de Ensino, abordagens de questões sociocientíficas e o ativismo social no contexto do ensino de ciências.

Guaracira Gouvêa, Universidade Federal do Rio de Janeiro e Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade de São Paulo (1972), graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Filosofia da Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1985) e doutorado em Educação Gestão e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). Pós-doutorado em Educação na Universidade Autônoma de Barcelona (2006). Atualmente é professora associada I da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação desta instituição; pesquisadora credenciada-docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação não formal, mídias e educação a distância, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em ciências, linguagens/imagens, museu de ciência e formação de professores presencial e a distância. Bolsista Produtividade PQII CNPq.

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos