Tribute to Maurice Bazin: a lighthouse of the practice for freedom
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p279Abstract
This is a text written after the death of Maurice Bazin, in the context of an articulation of tribute to this scientist-educator. We seek to characterize his trajectory from the perspective of cultural practice for the freedom of the oppressed, explaining his productions within the scope of the Science for the People movement and the liberating educational references used by him. Our analytical focus highlights the influence of his scientific, cultural and socioeducational practices in the training and professional performance of the the both authors of this manuscript, as university professors of sciences. We emphasize the Espaço Ciência Viva as his main educational action in Brazil. At the end, as an exercise in cultural synthesis, we highlight formative potentialities for the scientific and technological education area from the perspective of education as a practice of freedom.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY