Writing-body-experience and literature: what can writing (in a [mathematics education] research)?

Authors

  • Paola Judith Amaris Ruidiaz Universidade Estadual Paulista - Campus Rio Claro
  • Roger Miarka Universidade Estadual Paulista - Campus Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p13

Abstract

This article deals with the writing as creative power, as a possibility that is opened to the experience of an action that involves relations between body and power. For this, conceptual movements of a doctoral research were approached through a writing-experimentation. It is practiced a written cartography nigh literature, in which a fictional narrative was woven, a small story that helped to explain the concepts to be worked in the research. This created a body graphy that helps to problematize a discourse of appropriations. In this sense, a writing-body was assumed, choosing a policy of hybrid writing, which defoliated concepts that were engendered in researching and in creating a research her/him/self at researching and writing. The problematization proposed here has the power of helping many others who may be affected by this text, to envisage another way of doing research, in which the words can give force and power to their own moments, and that the researcher is constituted by writing (her/him/self).

Author Biographies

Paola Judith Amaris Ruidiaz, Universidade Estadual Paulista - Campus Rio Claro

Formada como Licenciada em Matemática na Universidade Pedagógica e Tecnológica da Colômbia. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática UNESP (Bolsista CAPES) e atualmente Doutoranda em Educação Matemática na UNESP (Bolsista CAPES) Campus Rio Claro, Sp. Brasil. Orientada pelo Pr. Dr. Roger Miarka. Membro do Coletivo Cronópios e do grupo de pesquisa I-m@go (Laboratório de Experiência e Cria[@]cão) da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Desenvolvendo pesquisas na Educação Matemática junto com a Filosofia da diferença. Encarnada nos pensamentos de Nietzsche, Deleuze e Foucault tem constituído o interesse enquanto movimento de pensamento realizado a partir de noções centrais como: formação de professores, corpo, potência, resistência, experiência e escrita.

Roger Miarka, Universidade Estadual Paulista - Campus Rio Claro

Professor no Departamento de Educação Matemática, e por ter realizado  pós-doutorado na Universitat Autónoma de Barcelona.  Membro do grupo Cronopios e do grupo de pesquisa I-m@go (Laboratório de Experiência e Cria[@]cão) da Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Busca pensar a Etnomatemática e a Educação Matemática operando obras que assumem a diferença como pedra angular, como aquelas escritas por Deleuze e Foucault. Também tem se dedicado a pensar na potência das imagens e de modos outros de escrever na pesquisa.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Edição temática