Botany teaching in the Base Nacional Comum Curricular: constructions and meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91420

Keywords:

Botany teaching, Curriculum, BNCC, Nature sciences

Abstract

The process of teaching and learning botany takes place mainly by textbooks and theoretical classes that are sometimes decontextualized from the students’ daily lives. The current curricular document called National Common Curricular Base (BNCC) is a fundamental parameter for carrying out curricular planning in all stages and modalities of teaching. However, it is possible to notice several tensions and controversies in the document, such as “downsizing” contents and a lesser emphasis given to social, environmental and crosscutting issues. In order to map the meanings attributed to botany/plant biology conveyed in the BNCC, a content analysis was carried out based on descriptors related to the teaching of botany. The results showed little presence of a critical bias of the plants, in addition to anutilitarian and morphofunctional aspect. There is an urgent need to reflect and discuss the setbacks that the BNCC represents not only in the school and in academic environment, but also socially and culturally

Author Biographies

Vinicius Leite, Instituto Oswaldo Cruz (FIOCRUZ-RJ)

Doutorando em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC-FIOCRUZ) na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem em Biociências e Saúde. Graduado em Ciências Biológicas (Licenciatura) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Ensino de Ciências com ênfase em Gênero, Sexualidade e Currículo, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Biologia Vegetal com ênfase em Conservação e Utilização da Biodiversidade, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Possui experiência em Biologia Vegetal; Marcadores Moleculares para o estudo da Biodiversidade Vegetal; Chrysobalanaceae; Ensino de Ciências e Ensino de Botânica. Atualmente, desenvolve pesquisa sobre ensino de botânica, decolonialidades e currículo. 

Rosane Meirelles, Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ-RJ

Doutora e Mestre em Ciências pelo Programa de Biologia Celular e Molecular do Instituto Oswaldo Cruz (IOC-Fiocruz) e graduada em Ciências Biológicas (licenciatura) pela UNESP (Universidade Estadual Paulista - campus Rio Claro-SP). Professora Adjunta no Departamento de Ensino de Ciências e Biologia (DECB - IBRAG – UERJ). Orientadora nos Programas stricto sensu em Ensino em Biociências e Saúde (IOC - Fiocruz) e Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO - associada UERJ). Coordenadora adjunta no Curso lato sensu em Ensino de Ciências (DECB - IBRAG - UERJ).

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Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos