Implications of english as a Lingua Franca in lesson plans produced by pre-service teachers in their Language Arts undergraduate course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2025.e102124

Keywords:

English as Lingua Franca, Pre-Service Teacher Education, Lesson Plans, Language Arts Undergraduate Course

Abstract

In view of the expansion of English as a language of contact between speakers from different contexts, i.e. English as a lingua franca (ELF), and its implications for language teaching and learning, the aim of this paper is to analyse the lesson plans of third-year undergraduate students, drawn up during classes that addressed the ELF perspective in a teacher education course. The study is qualitative and has an interpretivist epistemology, characterizing it as an ethnographic case study. The research is based on the work of ELF scholars such as Jenkins (2009), and ELF in teacher education, such as Gimenez (2015) and Duboc (2018). The results show less emphasis on the native speaker model in the lesson plans and an expansion of English language varieties. Regarding initial teacher education and ILF, there is a need to continue discussions about the perspective in a variety of contexts at the university.

Author Biographies

Bruna Sampaio Silgueiro Mardegan, State University of Maringá

Professora colaboradora do Departamento de Letras Modernas, na Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutoranda em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PLE/UEM).

Luciana Cabrini Simões Calvo, State University of Maringá

Professora do Departamento de Letras Modernas, no Programa de Graduação e Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brasil. Pesquisadora de pós-doutorado na Universidade Federal do Espírito Santos (UFES), Brasil, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2017.

DUBOC, A.P.M. Falando francamente: uma leitura bakhtiniana do conceito de “inglês como língua franca” no Componente Curricular Língua Inglesa da BNCC. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 48, p. 10-22, jan./jun. 2019.

DUBOC, A. P. M. The ELF teacher education: Contributions from postmodern studies. In:GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. (Ed.) English as a Lingua Franca in Teacher Education: a Brazilian Perspective. Berlin: Walter de Gruyter, 2018. p. 159-187.

DRUBIN, D. G.; KELLOGG, D. R. English as the universal language of science: opportunities and challenges. National Center for Biotechnology Information, 2012. Disponível em: https://www.molbiolcell.org/doi/epdf/10.1091/mbc.e12-02-0108. Acesso em: 10 jan. 2025.

EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. English in the contemporary world. In: CALVO, L. C. S.; FREITAS, M. A.; ALVES, E. F. (Org.). Formação inicial de professores: habilidades linguísticocomunicativas e inglês como língua franca. Maringá, PR: Eduem, 2015.

GIMENEZ, T. Antes de babel: inglês como língua franca. In: ENCONTRO DE LETRAS: LINGUAGEM E ENSINO – ELLE, 7., 2009, Londrina. Anais. Londrina: UNOPAR, 2009. p. 1-10.

GIMENEZ, T.; KADRI, M. S. E.; CALVO, L. C. S.; SIQUEIRA, D. S. P.; PORFIRIO, L. Inglês como língua franca: desenvolvimentos recentes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 3, p. 593-619, 2015.

GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. Awareness raising about English as a lingua franca in two Brazilian teacher education programs. In: GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. (Ed.) English as a Lingua Franca in Teacher Education: a Brazilian Perspective. Berlin: Walter de Gruyter, 2018. p. 211-230

MAURANEN, A. Conceptualising ELF. In: JENKINS, J.; BAKER, W.; DEWEY, M. (Eds.) The Routledge Handbook of English as a Lingua Franca. Routledge - Taylor & Francis Group. London and New York, 2018. p. 7-24.

SANTOS, J. N.; SIQUEIRA, S. Desafios contemporâneos na formação de professores de inglês: algumas contribuições dos estudos de Inglês como Língua Franca. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 8, n. 3, p. Port. 65-86 / Eng. 64-84, set. 2019.

SIFAKIS, N. C. Two obstacles to enabling change in ELF-Aware teacher education and how to overcome them. Estudos linguísticos e literários. Salvador, n. 65, núm. esp, p. 104-117. 2020.

SIQUEIRA, S. ELF with EFL: what is still needed for this integration to happen? ELT Journal, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/345321234_ELF_with_EFL_what_is_still_needed_for_this_integration_to_happen. Acesso em: 10 jan. 2025.

SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como Língua Franca Não é Zona Neutra, é Zona Transcultural de Poder: Por Uma Descolonização de Concepções, Práticas e Atitudes. Línguas & Letras, [S. l.], v. 19, n. 44, p. 93-113, dez. 2018.

Published

2025-02-20

Issue

Section

Language Studies

Categories