Applying web 2.0 resources to librarianship education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n36p129Keywords:
Education practice, Librarianship education, Web 2.0, TwitterAbstract
This paper presents brief remarks on the integration of information and communication technologies in librarianship education in Brazil and discusses the pedagogical practice using the technological supports, with emphasis on the use of web 2.0 resources within the process of teaching and learning. In order to contribute to such discussion, this paper describes an experiment based on an interactive pedagogical practice developed during the course "Informatics applied to librarianship II" of the Library Science undergraduate program of the Federal University of Alagoas (UFAL), offered in the first semester of 2011. Through a netnographic approach, the comments about the course, posted on the microblogging site Twitter, were monitored in order to investigate the possibility of using Web 2.0 resources as a methodological approach to teaching. In sum, it was identified 514 tweets and profiles sharing (distribution of messages per month, day of week and time of occurrence) and set of talks (mentions, replies and retweets). It can be inferred that the tool used confirms the logic of an action in the context of Web 2.0, respecting its premises of interaction and collaboration, and stimulates participation and engagement of the students towards the discipline. Also, it was noticed a distributive and continuous learning in which the subject discussed surpasses the classroom limitations of space-time, as well as the active involvement and exercise of autonomy by the students. We conclude that reflecting on education in relation to this time of evolving technologies, changes significantly the teaching practices and requires attitudes towards a continuous reformulation of teaching. KEYWORDS: Education practice. Librarianship
Downloads
References
ANTONIO, I., BALBY, C. N. Informática para bibliotecários: situação do ensino no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 16 Salvador, 22 a 27 de sei 1991. Anais... Salvador. APBEB, 1991, v.2, p.1261-1281
ARAUJO, R. F.; VIEIRA, R. M.. Blogosfera como rede social: análise da interatividade dos blogs de Alagoas. Informe: Estudos em Biblioteconomia e Gestão da Informação, v.1, n.1, p. 2012. Disponível em: <http://www.repositorios.ufpe.br/index.php/informe/article/view/16>. Acesso em: 05 jun. 2012.
ABRAM, S.. 15 Minutes a Day: A Personal Learning Management Strategy. One-Person Library, v.24, n.2, p. 5-7, Jun., 2007.
ABECIN - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação. Relatórios e Planos de Gestão: 2004/2007. Disponível em: < http://www.abecin.org.br>. Acesso em 22 mar. 2012.
BASSO, I. S. Significado e sentido do trabalho docente. Cad. CEDES, Campinas v.19, n.44, abr. 1998
BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 1998. 344p.
BLATTMANN, U; SILVA, F.C.C. da. Colaboração e interação na Web 2.0 e Biblioteca 2.0. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.12, n.2, p.191-215, jul. / dez., 2007. Disponível em: < http://revista.acbsc.org.br/index.php/racb/article/view/530/664 >. Acesso em: 06 jan. 2010.
BLATTMANN, U; FACHIN, G. R. B.. Tecnologia da informação: uso da Internet complementando atividades de ensino no Curso de Biblioteconomia. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina. Florianópolis, v.3, n.3, p.23-29, 1998.
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 6. ed. ver. ampl. São Paulo: Paz e Terra, 2002, v.1
CAMARGO, R. A interação enquanto característica comum entre blogs e Twitter. 2008. 71f. Monografia (Bacharelado em Jornalismo), Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas, Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, 2008. Disponível em: < http://www.scribd.com/doc/11446750/Interacao-Em-Blogs-e-Twitter >. Acesso em 12 mai 2012.
CASTRO, César Augusto. Tendências pedagógicas no ensino de biblioteconomia e ciência da informação. In: ____ (Org). Conhecimento, pesquisa e práticas sociais em ciência da informação. São Luis: EDUFMA, 2007. p. 131-142.
GROSSECK, G.; MARINHO, S. P. P.; TÁRCIA, L.. Educação a distância baseada na Web 2.0: a emergência de uma Pedagogia 2.0. Educação & Linguagem, v.12, n.19, p. 111-123, Jan/Jun. 2009. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/viewFile/816/884 >. Acesso em: 05 mar. 2012.
HAGUENAUER, C. J.; PEDROSO, T. P.. Uso de plataformas de gerenciamento de ensino online: No ensino à distância e no apoio ao ensino presencial. Anais do COBENGE, 2003.
FERREIRA, G. I. S.. A prática reflexiva do professor de Biblioteconomia: transposição didática. Porto Alegre. 1999. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS).
FERREIRA, G. I. S.. A prática pedagógica do professor de Biblioteconomia. Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação, Porto Alegre, RS. 2000. Anais... Porto Alegre, 2000.
FERREIRA, G. I. S. . A prática pedagógica do professor de Biblioteconomia: transposição didática. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, RS, v. 8, p. 57-74, 2000.
GARDINI, M. J. de A.; KREMER, J. M.; ABREU, V. L. F. G.. A informática na escola de Biblioteconomia da Universidade federal de Minas Gerais. Rev. Bibliotecon. Brasília, v.18, n.2, p. 251-258, jul./dez. 1990.
GIANNASI. M. J.; MORENO, N. A.; CRUZ, V. A. G.; BELLO, I. Uso de novas tecnologias de informação nos cursos de biblioteconomia da região sul do Brasil. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 19, n. 2, jul./dez.,1995.
GUTIERREZ, S. S.. Professores conectados: trabalho e educação nos espaços públicos em rede. Porto Alegre, 2010. 277f. Tese (Doutorado em Educação) – programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
HILLESHEIM, Araci Isaltina de Andrade. A prática pedagógica no Curso de Biblioteconomia da UFSC: discurso dos docentes do CIN e dos alunos do curso. Florianópolis, 2001. 253 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.
KOZINETS, R. V. Netnography 2.0. in: BELK, R. W. Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing. Edward Elgar Publishing, 2007.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1997.
LÉVY, P. A Revolução contemporânea em matéria de comunicação. In: MARTINS, F. M. et.al. Para entender o século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
LIMA, L.C.C.. Análise das práticas docentes de planejamento e mediação em redes sociais no ensino médio. 2011. 132f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.
MANESS, Jack M. Teoria da biblioteca 2.0: Web 2.0 e suas implicações para as bibliotecas. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.17, n.1, p.43-51, jan./abr., 2007. Disponível em: < http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/831/1464>. Acesso em: 12 fev. 2009.
MATTELART, Armand. Para que "Nova Sociedade Mundial da Informação". IN: MORAES, Denias de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, p. 233-246.
MUELLER, S. M. P.. Avaliação do estado da arte da formação em biblioteconomia e ciência da informação. Ciência da Informação, v.17, n.1, p. 71-81, jan./jul., 1988.
PIMENTEL, Cléa Dubeux Pinto. A informática no ensino de biblioteconomia. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 18, n. 2, 1990.
PIMENTEL, Fernando Silvio C.; SILVA, Ivanderson Pereira da; SANTOS, Cleber Nauber dos.; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo.. Microblogs e seu potencial de uso em educação. In: 11th Edition of the International Symposium on Computers in Education, Coimbra, 18-20 nov., 2009. Proceedings… Coimbra, 2009.
PINTO , Virginia Bentes, et al. “Netnografia”: uma abordagem para estudos de usuários no ciberespaço. In: Congresso nacional de bibliotecários, 9., 2007, Ponta Delgada. Anais Eletrônicos... Ponta Delgada, 2007.
PRIMO, Alex . O aspecto relacional das interações na Web 2.0. Brasília, E- Compós, v. 9, p. 1-21, 2007. Disponível em: < http://www6.ufrgs.br/limc/PDFs/web2.pdf >. Acesso em: 29 jul., 2009.
RECUERO, R. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009
RODRIGUES, Mara E. F. O paradigma emergente e a abordagem do ensino com pesquisa: uma proposta de resignificação para o ensino de Biblioteconomia e Ciência da Informação. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008.
RODRIGUES, Mara E. F. As práticas pedagógicas no processo de ensino aprendizagem do profissional da informação: desafios e perspectivas de mudanças. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Brasília, DF, 23 a 26 de outubro, 2011. Anais... Brasília, DF, Out., p.1832-1848, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Ronaldo Ferreira Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.