Research on school library in Brazil: state of the art

Authors

  • Bernadete Campello Escola de Ciência da Informação da UFMGResumo da BiografiaDoutora, Professora Titular da Escola de Ciência da Informação da UFMG
  • Paulo da Terra Caldeira Escola de Ciência da Informação da UFMG
  • Adriana Bogliolo Sirihal Duarte Escola de Ciência da Informação da UFMG
  • Carlos Alberto Ávila Araújo Escola de Ciência da Informação da UFMG
  • Maria da Conceição Carvalho Escola de Ciência da Informação da UFMG
  • Mara Eliane Fonseca Rodrigues Departamento de Ciência da Informação da UFF
  • Laura Valladares de Oliveira Soares Escola de Ciência da Informação da UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n37p123

Keywords:

School library, Research on school library, Teacher/librarian collaboration, User studies, School library– Reading

Abstract

The present study aimed to establish the state-of-the-art of the research on school library in Brazil, between 1975 and 2011, trying to identify: its subjects, theoretical foundations, methodology, results and conclusions. A documentary analysis was made, using seventy research reports on school library, divided into six categories of analysis: the school library as a learning space, integration of teacher/librarian, user studies, collection, reading and inquiry learning. The results revealed that exist an awareness of the need to secure the space of the library in the school, considering that it can contribute to the learning process. There is a bigger number of studies in the subject of reading, although there seems to be a trend in the increasing of inquiry learning topic. The studies on teacher/librarian collaboration reaffirmed the need of teacher/ librarian collaboration. User studies are still stuck with a traditional approach, failing to perform an effective dialogue with pedagogical issues. The methodologies of the studies were mostly qualitative and the theoretical foundations were weak, resulting from the lack of clarity of its use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo da Terra Caldeira, Escola de Ciência da Informação da UFMG

Mestre, Professor Adjunto da Escola de Ciência da Informação da UFMG

Adriana Bogliolo Sirihal Duarte, Escola de Ciência da Informação da UFMG

Doutora, Professor Adjunto da Escola de Ciência da Informação da UFMG

Carlos Alberto Ávila Araújo, Escola de Ciência da Informação da UFMG

Doutor, Professor Adjunto da Escola de Ciência da Informação da UFMG

Maria da Conceição Carvalho, Escola de Ciência da Informação da UFMG

Doutora, Professora Adjunto da Escola de Ciência da Informação da UFMG

Mara Eliane Fonseca Rodrigues, Departamento de Ciência da Informação da UFF

Doutora, Professora Associada do Departamento de Ciência da Informação da UFF.

Laura Valladares de Oliveira Soares, Escola de Ciência da Informação da UFMG

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Escola de Ciência da Informação da UFMG

References

ANNES, Maria Ruth Barros. Biblioteca escolar: centro de recursos a serviço da educação na escola de Iº grau. 189 f. 1975. Dissertação - (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1975.

ARAUJO, Eliany Alvarenga de; TENÓRIO, Jovana Karla Gomes; FARIAS,Simarle Nobrega de. A produção de conhecimento na Ciência da Informação: análise das dissertações produzidas no curso de mestrado em Ciência da Informação-CMCI/UFPb no período de 1997/2001. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2003. [CD-ROM].

BRAMBILLA, Sônia Domingues Santos; STUMPF, Ida Regina Chittó. Interfaces da informação: tendências temáticas da pós-graduação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais eletrônicos. Salvador: ANCIB, 2007. [CD-ROM].

CAMPELLO, B. et. al. Situação das bibliotecas escolares no Brasil: o que sabemos? Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 1-29, 2012.

CAMPELLO, B. S. et al. Literatura em biblioteca escolar: características de citações de teses e dissertações brasileiras. Transinformação, Campinas, v. 19, n. 3, p. 227-236, 2007.

DERVIN, B.; NILAN, M. Information needs and uses. In: WILLIAMS, Martha E. (Ed). Annual Review of Information Science and Technology , v. 21, Chicago , IL: Knowledge Industry Publications, 1986, p.3-33.

FERREIRA, S. M. S. P. Novos paradigmas e novos usuários da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 2, p. 217-223, maio/ago., 1995.

GOMES, Maria Yêda Falcão Soares de Filgueiras. A produção científica em Biblioteconomia e Ciência da Informação no Brasil: tendências temáticas e metodológicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2003. [CD-ROM].

GOMES, Maria Yêda Falcão Soares de Filgueiras. Perspectivas da Ciência da Informação no Brasil:um estudo através das comunicações apresentadas no VI ENANCIB. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais... Salvador: Ancib, 2007. [CD-ROM].

KUHLTHAU, Carol C. Seeking meaning: a process approach to library and information services. 2. ed. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2004. 247 p.

MARDIS, Marcia A. Introduction: a gentle manifesto on the relevance and obscurity of school libraries in LIS research. Library Trends, v. 58, n. 1, p. 1-8, Summer 2009.

MARTUCCI, Elizabeth Márcia. Rompendo o silêncio: a biblioteca escolar e a trajetória de um pesquisador. In: SEMINÁRIO BIBLIOTECA ESCOLAR ESPAÇO DE AÇÃO PEDAGÓGICA, 1., 1998, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 1999. p. 31-38 .

MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. rev. e aprim. São Paulo: Hucitec, 2006.

MONTIEL-OVERALL, P.A theoretical understanding of teacher and librarian collaboration (TLC).SchoolLibrariesWorldwide, v. 11, n. 2, p. 24-48, 2005.

NEVES, Iara da Conceição Bitencourt. Pesquisa escolar nas séries iniciais do ensino fundamental: bases para um desempenho interativo entre sala de aula e biblioteca escolar. 2000. 177 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação e Documentação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

OBERG, Dianne. Editorial: School Libraries Worldwide as a source of evidence for evidence-based practice, 1995-2006. School Libraries Worldwide, v. 12. n. 2, p.i-xii, 2006.

OBERG, Dianne; CLYDE, Laurel A. LIS Journals as a source of evidence for evidence-based practice: the case of School Libraries Worldwide. In: IFLA GENERAL CONFERENCE AND COUNCIL, 70., 2004, Buenos Aires. Proceedings. 2004.

PÁLSDÓTTIR, G.; ÁRNADÓTTIR, I.; SVERRISDÓTTIR, I.; BLÖNDAL, R.; CLYDE, L. A. Published research about library and information science in or related to Iceland. Oslo: Novus Forlag, 1997. p. 85-108 (Nordic Yearbook of Library, Information and Documentation Research).

Published

2013-08-13

How to Cite

CAMPELLO, Bernadete; CALDEIRA, Paulo da Terra; DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila; CARVALHO, Maria da Conceição; RODRIGUES, Mara Eliane Fonseca; SOARES, Laura Valladares de Oliveira. Research on school library in Brazil: state of the art. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 18, n. 37, p. 123–156, 2013. DOI: 10.5007/1518-2924.2013v18n37p123. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n37p123. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Articles