Information user in Library and Information Science journal: mapping of the scientific production between 2001 and 2013
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n42p44Keywords:
Information users, Users in Library and Information Science journals, Productive authors, Scientific collaboration, Research groupAbstract
This research is an exploratory and descriptive study that analyzes the ‘information user’ subject articles published in thirteen Brazilian scientific journals on Library an information science during thirteen years, between 2001 and 2013. From the methodological point of view, the study is based on this area literature focused on the information user, on user studies and Bibliometric concepts. The quantitative analysis aimed to map the scientific production and explicit indicators to help the information user subject and scientific politics. The results show the most productive journals, chronological development of scientific production that increase in the last six years of the study period, geographic distribution of article production institution, author productivity and collaboration between researchers. Although the south-east region has the biggest production, because of the number of institution with postgraduate courses, the two more productive authors are teachers, one in the masters degree in Brazilian north-east and the other, in a graduate course in an university in the south of the country. The majority articles arise from Library and Information Science area but it isn´t an exclusive of this subject, however there were few collaborations between different areas and institutions. There are signs to steadiness only three groups of distinguished researches.
Downloads
References
ARBOIT, Aline Elis; BUFREM, Leilah Santiago; FREITAS, Juliana. Configuração epistemológica da Ciência da Informação na literatura periódica brasileira por meio de citação (1972-2008) Perpsect. Cien. Inf., v.15, n.1, p. 18-43, 2010. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br. Acesso em: 26 mar. 2014.
ARAÚJO, Carlos A. Ávila. Um mapa dos estudos de usuário da informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 15, n. 1, jan./jun 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br./index.php/EmQuestão/searc/searc. Acesso em: 11 jul. 2014.
BARRETO, Aldo Albuquerque. As estruturas da informação no processo decisório do comportamento: o papel da fluência digital. DataGramZero, v.7, n.4, 2006. Disponível em: http://www.dgz.org.br. Acesso em 05 mar. 2012.
BARETO, Aldo A. Gestão de significados em movimento: intertextualidades. DataGramaZero, v.12, n.5, out. 2011. http://www.dgz.org.br. Acesso em 05 dez. 2012.
BARRETO, Aldo A. O tempo e o espaço da Sociedade da Informação no Brasil. Inf. Inf., v.8, n1. Jan./jul. 2003. Disponível em: www.uel.br. Acesso em: 05 mar. 1012.
BORDIN, Andréa S.; GONÇALVES, Alexandre L.; TEDESCO, José L. Análise da colaboração científica departamental através de redes de coautoria. Perspect. Cien. Inf., Belo Horizonte, v. 19, n.2 p. 37-52. Abr./jun. 4014. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br. Acesso em: 28 ago. 2014
BUFREM, Leilah; PATRES, Yara. O saber científico e as práticas de mensuração da informação. Ci. Inf., Brasília, v.34, n. 2, p. 9-25, 2005. .
COSTA, Luciana F.; SILVA, Alan Cursino P. da; RAMALHO, Francisca Arruda. (Re)visitando os estudos de usuário: entre a “tradição” e o “alternativo” DataGramaZero: Revista de Ci. Inf. v. 10, n. 40, ago. 2009. Disponível em http://www.dgz.org.br. Acesso em: 19 nov. 2013.
FERREIRO ALÀEZ, L. Bibliometría: análisis bivariante. Madrid: Eypsa, 1993, 480 p.
GASQUE, Kelly Cristina Gonçalves Dias. Pesquisa na pós-graduação: uso do pensamento reflexivo no letramento informacional. Ci. Inf., v.40, n1. p. 22-37, 2011. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a02v40n1. Acesso em: 05 mar. 2013.
GASQUE, Kelley Cristine G. Dias; COSTA, Sely. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional de usuários. Ci. Inf., v.39, n.1, p.21-32, 2010. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v39n1/v39n1/a02. Acesso em: 05 mar. 2013.
HYODO, Tatiana. A literatura sobre necessidade de informação: uma análise a partir de artigos publicados no Brasil. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis v.14, n. 27, 2008. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br. Acesso em: 19 nov. 2013.
LIAO, Chien Hsiang. How to improve research qauality?: examing the impacts of colaboration intensity and member diversity in colaboration networks. Scientometrics, v.86, n.3, p.747-761. Mar. 2011.
LIMA, Maycke Younge de. Coautoria na produção científica do PPGGeo/UFRGS: uma análise de redes sociais. Ci. Inf., v. 40, n. 1, p.38-51, jan./abr. 2014. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/wiew/1908 . Acesso em: 29 abr. 2014.
MARTINS, Dalton L.; FERREIRA, Sueli M. S. P. Mapeamento e avaliação da produção científica da Universidade de São Paulo com foco na estrutura e dinâmica de suas redes de colaboração científica. Liinc em revista v. 9, n.1, p. 181-195, maio 2013. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/vew/513/394. Acesso em: 30 ago.2014.
MOREL, Regina L. Moraes; MOREL, Carlos Médici. Um estudo sobre a produção científica brasileira, segundo os dados do Institute for Scientific Information (ISI). Ci. Inf.; Rio de Janeiro, v. 6 n.2, p. 99-109, 1977.
MUGNAINI, Rogério; JANNUZZI, Paulo de M.; QUONIAM, Luc. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ci. Inf., Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, maio/ago. 2004.
NASCIMENTO, Maria de Jesus. Planos de ensino de “Usuário da Informação” nos cursos de Biblioteconomia do Brasil. DataGramaZero: Revista de Ci. Inf., v.10, n.1, fev. 2010. Disponível em: http://www.dgz.org.br. Acesso em: 10 mar. 2014.
NASCIMENTO, Maria de Jesus. Presença da literatura hispanófona em revistas eletrônicas brasileiras de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v.13, n.26, 2008. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br. Acesso em: 21 jul. 2014.
NASCIMENTO, Maria de Jesus. Usuário da informação como produção científica e disciplina curricular: origem dos estudos e o ensino no Brasil. Rev. Digital de Bibliotecon. Ciênc. Inf. Campinas, v. 8, n.2, p. 42-71, jan./jun. 2011. Disponível em: http://wwww.sbu.campinas./br. Acesso em: 19 nov. 2013.
PERUCCHI, Valmira; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro. Autoria da produção científica e tecnológica dos grupos de pesquisa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Ci. Inf., Brasília, v. 40, n.2, p. 244-255, 2011.
RAMALHO, Francisca Arruda. Produção sobre necessidade de informação: em foco Informação & Sociedade: Estudos. Infor. & Soc.: Estudos, v.22, n. Especial (2012). Disponível em: http://www.ies.ufpb.br. Acesso em: 19 nov. 2013.
RABELLO, Rodrigo. Leituras sobre usuário e uso da informação na Ciência da Informação. Perspect. Cien. Inf., Belo Horizonte, v. 18, n.4, 2013, p, 152-184. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br. Acesso em 12 mar. 2014.
REVERTER-MASIÀ, Joaquim; HERNÁNDEZ-GONZÁLES, Vicenç; JOVÉ-DELTELL, M. Carme; LEGAZ-ARRESE, Alejandro. Indicadores de producción de los profesores de Educación Física y Didática de la Expresión Corporal en España en la Web of Science. Perspect. Ci. Inf., Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p.3-23, jul./set. 2013. Disponível em: . http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br. Acesso em: 05 nov. 2013.
SANZ CASADO, Elías. Manual de estudios de usuarios. Madrid: Pirámide. 1994.
SILVA, Paloma Edilene Maria; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro. Política de Informação e Tecnológica no Brasil. DatagramaZero, v.15, n.4, ago. 2014. Disponível em: http://www.dgz.org.br. Acesso em: 01 set. 2014.
SILVA, Fábio M.; SOBRAL, Natanel V.; SANTANA, Guilherme A.; CRUZ, Tatyane L. Mapeamento da produção científica brasileira sobre acesso aberto: 2001 a 2011. Enc. Bibli: R. Eletr. Bib. Ci. Inf. V.17, n. esp 2- III SBCC, p. 19-35, 2012. Disponível em: www.periodicos.ufsc.br. Acesso em 21 jul. 2014.
WILSON, T.D. Recent trends in user studies: action research and qualitative methods. Information Research, v. 5, n. 3, april, 2000. Disponível em: http://informationr.net/ir/5-3/paper76.html. Acesso em: 12 maio 2011.
ZIMAN, John Michael. Information, Communication, Knowledge. Nature, n. 224, p. 318-324, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Maria de Jesus Nascimento, Aline Cruz, Elaine Oliveira Lucas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.