Monitoring scientific journals on the web with Google tool Analytics tool: reflections from the Communication & Information Journal

Authors

  • João de Melo Maricato Universidade Federal de Goiás
  • Daiane de Brito Fernandes Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n42p63

Keywords:

Webometrics, Bibliometrics, Google Analytics, Indicators, Scientific journals, Management journals

Abstract

With the web, webometric indicators arise, these analogs to traditional bibliometric and scientometric indicators. They can be useful to understand the popularity and visibility of scientific journals, supporting management reflections. The objective is present the Google Analytics tool by applying it to the Journal Communication & Information, in order to understand their potential for obtaining information and indicators. The Google Analytics tool provided the design and visualization of several indicators based on visits made in the magazine's website and its many variables (demographic, technology issues, time), indicating great potential for supporting the management and editorial planning scientific journals.

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Author Biographies

João de Melo Maricato, Universidade Federal de Goiás

Pós-doutorado na Universidade de Brasília, sob orientação da Profa. Dra. Suzana Pinheiro Machado Mueller. Realizou atividades de pesquisa na Universidade da Califórnia, Riverside (UCR). Doutor em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP (2010), onde recebeu o Prêmio Tese destaque USP da área de Ciências Sociais Aplicadas. Bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2002). Atuou em organizações como a Tecumseh do Brasil, Centro Técnico Aeroespacial (CTA/IFI), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdades IMAPES. Editor da revista Comunicação & Informação. Membro do corpo editorial da Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação. Revisor dos periódicos Anales de Documentación e Transinformação. Professor adjunto da FIC da UFG. Professor do Programa de Pós-Graduação: Mestrado em Comunicação. Coordenador do curso de Especialização em Gestão e Avaliação da Informação na mesma universidade. Atua, especialmente, nas áreas de Tecnologias de Informação e Comunicação aplicadas à Ciência da Informação, Comunicação Científica, Construção de indicadores, Métodos e Técnicas Bibliométricas e Cientométricas, estudo de relações entre Ciência e Tecnologia, estudos interdisciplinares, avaliação de Programas de Pós-Graduação. No âmbito do Mestrado, tem interesse nas áreas de divulgação científica, comunicação científica, interação e estudos interdisciplinares entre Comunicação e Ciência da Informação, Sociedade da Informação, Informação e Cidadania e aplicação dos Estudos Métricos da Informação ao campo da Comunicação.

Daiane de Brito Fernandes, Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Informação e Comunicação (FIC). Goiânia, Goiás, Brasil.

Acadêmica do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (UFG).

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Published

2015-04-14

How to Cite

MARICATO, João de Melo; FERNANDES, Daiane de Brito. Monitoring scientific journals on the web with Google tool Analytics tool: reflections from the Communication & Information Journal. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 20, n. 42, p. 63–78, 2015. DOI: 10.5007/1518-2924.2015v20n42p63. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20n42p63. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Articles