Characteristics of the teachers research activities of the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia

Authors

  • Valmira Perucchi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba
  • Suzana Pinheiro Machado Mueller Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n44p73

Keywords:

Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, Research activities: characterisitcs, Research activities: stimuli, Communication of research results, Support for research development, Nucleus for technology development in Brazilian universities

Abstract

Intends identify the origins of stimuli to research as felt by the faculty of the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, in Brazil, and their opinion about the support offered by research, as well as formats and channels that they use to communicate their production. Universe is composed of 24335 professors working in the 38 Institutos Federais currently existing in the country from which a simple random sample was extracted of 165 individuals, divided proportionally to the number of professors in each Institute. A survey in the curricula vitae of the 165 professors in the sample, registered in the Plataforma Lattes Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), resulted in the identification of 96 up-dated curricula with registered production. A questionnaire with open and closed questions emailed to these 96 professors supplied the data, then analyzed through quantitative and qualitative techniques. Results showed that professors at the Institutos Federais recognize as the main stimulus to do research the requisites to promotion and academic career. As for support from entities in the campus, they find the nucleus for technology innovation and the special departments for research not effective. The main channel for communicate research results are oral presentation followed by papers published in congresses and other such events. Bibliographic production is recognized as the preferred channel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valmira Perucchi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília.

Bibliotecária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba.

Suzana Pinheiro Machado Mueller, Universidade de Brasília

PhD, Information Studies.

Professora Colaboradora do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação Universidade de Brasília.

References

ARBOIT, Aline Elis; BUFREM, Leilah Santiago. Produção de trabalhos científicos em eventos nacionais da área de ciência da informação. Transinformação, v. 23, n. 3, p. 207-217, 2011. Disponível em:

< http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/465/445>. Acesso em: 30 set. 2015.

BORGES, Mario Neto. As fundações estaduais de amparo à pesquisa e o desenvolvimento da ciência, tecnologia e inovação no Brasil. Revista USP, São Paulo, n. 89, p. 174-189, mar./maio 2011. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13876>. Acesso em: 9 abr. 2014.

BRANCO, Gilberto et al. Propriedade intelectual. Curitiba: Aymará, 2011.

BRASIL. Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 de dezembro de 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm>. Acesso em: 30 set. 2015.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 de dezembro de 2008. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm>. Acesso em: 30 set. 2015.

BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. esp, p. 1-12, 2010. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585>. Acesso em: Acesso em: 30 set. 2015.

FERREIRA, Lucas Pazoline da Silva. Ciência e rizoma: uma reflexão sobre produção e comunicação científico-acadêmica. DataGramaZero - Revista de Informação, v.16, n.4, 2015. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/ago15/Art_03.htm>. Disponível em: 30 set. 2015.

FREIRE-MAIA, Newton. A ciência por dentro. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

HARDRÉ, Patricia L. et al. Faculty motivation to do research: across disciplines in research-extensive universities. Journal of the Professoriate, v. 5, n. 1, p. 35-69, 2011.

HURD, Julie M. Scientific communication: new roles and new players. Science & Technology Libraries, v. 25, n. 1-2, p. 5-22, 2004. Disponível em: <http://www.hawworthpress.com/web/stl>. Acesso em: 6 nov. 2014.

MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet Lemos, 1999.

MUGNAINI; Rogério; DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; MENA-CHALCO, Jesús Pascual.

Comunicação científica no Brasil (1998-2012): indexação, crescimento, fluxo e dispersão

TransInformação, Campinas, n. 26, v 3, p.239-252, set./dez., 2014. Disponível:

<http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/2629>. Acesso em: 30 set. 2015.

QUERIDO, André Luiz de Souza. Destino das patentes das universidades brasileiras e mapeamento das atividades dos núcleos de inovação tecnológica. Rio de Janeiro, 2011. 147 f. Tese (Doutorado em Biotecnologia Vegetal) – Centro de Ciências da Saúde – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <http://fenix3.ufrj.br/50/teses/d/CCS_D_AndreLuizDeSouzaQuerido.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2013.

SCHWARTZMAN, Simon. Modos de produção do conhecimento científico e tecnológico e as oportunidades para o setor de ensino superior particular. In: ENCONTRO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO NAS IES PARTICULARES, 6., 2005, Salvador. Anais... Salvador, 2005. Disponível em:<http://www.schwartzman.org.br/simon/2005_salvador.pdf>. Acesso em: 16 ago. 2013.

SILVA, Márcia Regina; SILVA, Jeane dos Santos; SANTOS-ROCHA, Edneia Silva.

O profissional da informação como produtor de conhecimentos: análise bibliométrica da produção científica de bibliotecários.

Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 103-123, 2013. Disponível em: <http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/view/530/403>. Acesso em: 30 set. 2015.

WEITZEL, Simone da Rocha. Fluxo da informação científica. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto da (Org.) Comunicação e produção científica: contexto e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. Cap. 3, p. 81-114.

Published

2015-11-16

How to Cite

PERUCCHI, Valmira; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Characteristics of the teachers research activities of the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 73–88, 2015. DOI: 10.5007/1518-2924.2015v20n44p73. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20n44p73. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.