Dialogic process between users and librarians: reflection around in the use of social web communication devices

Authors

  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Paraíba
  • Henriette Ferreira Gomes Universidade Federal da Bahia
  • Emeide Nóbrega Duarte Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n45p115

Keywords:

University libraries, Mediation of information -University libraries, Social Web -University libraries

Abstract

The use of the communication devices of the social web by the Brazilian public university libraries as a resource that can enhance the mediation of information through the interaction between users and librarians is the subject of this work. This research aimed to identify and analyze how the libraries of the federal and state universities have explored the communication resources in the websites to enlarge their actions turned to the mediation for the access and use of information. The technique of direct and intensive observation of the websites was adopted for the analysis of the use the communication devices of the social web and whether it has expanded the mediation conducted by the central libraries and / or library systems of the state and federal universities to the access and use of information. It was noticed in this work that, there are still few libraries that, besides to make available relevant contents to help the users in the access and use of information as well as the contents about the library, have also been exploring the devices to encourage the active participation of the users in the exchange of information, discussions, comments and suggestions. Thus, it was concluded that, although in a smaller quantity and still requiring more planning in the actions, there is a parcel of the central libraries and / or library systems of the state and federal universities analyzed that have sought to promote the way of approaching and relationship with the users, as they are also presenting a new communication conduct on the part of the librarians who were more welcoming and friendly in the dialogue with the users through the communication devices of the social web.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba, Brasil. 

Henriette Ferreira Gomes, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação. Professora Titular do Instituto de Ciência da Informação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia, Brasil. 

Emeide Nóbrega Duarte, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Administração pela Universidade Federal da Paraíba, Brasil. Professora da Universidade Federal da Paraíba, Brasil. 

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da Informação e Múltiplas Linguagens. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 9., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, 2008. 1 CD-ROM.

BLATTMANN, Ursula; SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Colaboração e interação na web 2.0 e biblioteca 2.0. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 12, n. 2, 2007. Disponível em:< http://revista.acbsc.org.br/index.php/racb/article/view/530/664> Acesso em: 20 set. 2009

CUNHA, Murilo Bastos; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

DEBRAY, Régis. Curso de midiologia geral. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

LATOUR, Bruno. Redes que a razão desconhece: laboratórios, bibliotecas, coleções. In: BARATIN, Marc; JACOB, Christian (Coord.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no ocidente. Rio de Janeiro: UFRJ, 2000.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Janelas sobre a utopia: computador e internet a partir do olhar da abordagem histórico-cultural. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 32., 2009, Caxambu. Anais eletrônicos... Caxambu : Anped, 2009. Disponível em: < http://www.anped.org.br/reunioes/32ra/arquivos/trabalhos/GT16-5857--Int.pdf> Acesso em: 22 nov. 2010.

FROHMANN, Bernard. O caráter social, material e público da informação. In: FUJITA, Spotti Lopes; MARTELETO, Regina Maria; LARA, Marilda Lopes Ginez de. (Orgs.). A dimensão epistemológica da Ciência da Informação. Marília: Cultura Acadêmica, 2008. p. 19-34.

DEBRAY, Régis. Manifestos midilógicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2016-01-22

How to Cite

SANTOS, Raquel do Rosário; GOMES, Henriette Ferreira; DUARTE, Emeide Nóbrega. Dialogic process between users and librarians: reflection around in the use of social web communication devices. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 21, n. 45, p. 115–129, 2016. DOI: 10.5007/1518-2924.2016v21n45p115. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n45p115. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência