Distance education, libraries polo and resources informational: a research-action
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n45p82Keywords:
Distance Learning (DL), University Libraries, Polo’s Support Classroom, Federal University of Minas Gerais (UFMG)Abstract
The research deals with the theme of Distance Education (DE), Polo Libraries and Information Resources available to students of distance education. The research is exploratory and uses both qualitative and quantitative approaches as methodological procedures to collect dada. It addresses the following questions: How the University Libraries could support the libraries in distance education poles? How to offer support and information access to distance education students? And how to ensure that distance education students receive the information resources required for their research activities? The methodology consisted of two phases, the first of which is the object of this article. The article reports the research conducted on-site in the polo libraries in order to verify the information resources that students have at their disposal, comparing them with the basic bibliography of this modality courses. Data shows that the bibliography at the polos when compared to basic bibliography of the courses do not meet the required demands of users and the ideal of a library. The first part of this study is also characterized as research action, and its results have been presented to the institution.
Downloads
References
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES - ACRL. Guidelines for Distance Learning Library Services. [Washington]: ALA/ACRL, 1998.
BLATTMANN, U. Modelo de gestão da informação digital on-line em bibliotecas acadêmicas na educação à distância: biblioteca virtual. Tese, UniversidadeFederal de Santa Catarina, Florianópolis, SC,Brasil, 2001.Disponível em: <http://eprints.rclis.org/9976/1/Ursula_Dr.pdf>. Acesso em: 21 abr. 2012.
BRASIL. Blog do Planalto. Brasília, 2011. Disponível em: <http://blog.planalto.gov.br/assunto/escolas-tecnicas/>. Acesso em: 23 nov. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 5.622 de 19 de dezembro de 2005.Regulamenta o Art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/portarias/dec5.622.pdf>. Acesso em: 10 set. 2012.
BRASIL. Ministério da EducaçãoDecreto n. 5.773 de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/decreton57731.pdf>. Acesso em: 09 jun. 2012.
BRASIL. Ministério da EducaçãoSecretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refEaD1.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Universidade Aberta do Brasil. 2012-2013. Disponível em: <http://www.uab.capes.gov.br/>. Acesso em: 07 abr. 2012.
COSTA, M. E. O. et. al. Sistema de bibliotecas da UFMG: criação de um setor de apoio às bibliotecas polos da EaD. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 17, 2012, Gramado. Anais... Gramado: UFRS, 2012. p. 1-12.
DUARTE, V. M. do N. Pesquisas: exploratória, descritiva e explicativa. [2013?]. Monografias Brasil Escola. Disponível em: <http://monografias.brasilescola.com/regras-/pesquisas-exploratoria-descritiva-explicativa.htm>. Acesso em: 17 set. 2012.
COSTA, M. E. O; Santos, Marizete; Barbosa, Anderson L. Rocha. Educação a distância e as bibliotecas universitárias: uma interação necessária. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.20, n.2, p.38-57.
FERRUGINI, L et al; Educação a distância no brasil: potencialidades e fragilidade. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 12, n. 1, p 90-98, jan./jul. 2014.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502. set./dez. 2005.
GARCEZ, E. M. S.; RADOS, G. J. V. Biblioteca híbrida: um novo enfoque no suporte à educação a distância. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 44-51, maio/ago. 2002.
GARCEZ, E. M. S.; RADOS, G. J. V. Necessidades e expectativas dos usuários na educação a distância: estudo preliminar junto ao Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina. Ciência da informação, Brasília, v. 31, n. 1, p. 13-26, jan./abr. 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KETELE, J.; ROEGIERS, X. Méthologie du recueil d’informations: fondements de méthodes d’observation de questionaires, d’interviews et d’étude de documents. 2. ed. Bruxelles: De Boeck Universisté, 1993.
KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 1, jul., 2009.
LITTO, Fredric Michael. O atual cenário internacional da EAD.In: LITTO, Fredric; FORMIGA, Marcos. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 14-20.
MACEDO, N. D. de; MODESTO, F. Equivalências: do serviço de referência convencional a novos ambientes de redes digitais em bibliotecas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 38-72, 1999.
MENDES, D. de S. Luz, câmera e pesquisa-ação: a inserção da mídia educação na formação contínua de professores de Educação Física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.Disponível em: <http://www.eps.ufsc.br/disserta98/roser/index.htm>. Acesso em: 09 ago. 2012.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento científico: pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1994.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
TARQUINIO, M. V.; SILVEIRA, M. M. G. da; OLIVEIRA, R. B. de. Panorama da institucionalização da EaD na UFMG. In: FIDALGO, F.; FIDALGO, N.; NEVES, I. de S. V. (Org.). Educação a distância: tão longe, tão perto. Belo Horizonte: Centro de Apoio à Educação a Distância/UFMG, 2012. cap. 5, p. 135-154.
TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da Informação no Brasil: o livro verde. Brasília, DF: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.
TOZONI-REIS, M. F. de C. A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume, 2007.
TRIP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS - UFMG. Biblioteca Universitária. Disponível em: <https://www.bu.ufmg.br/cont_hist.htm>. Acesso em: 23 out. 2012.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS – UFMG. Centro de Apoio à Educação a Distância - CAED, 2012. Disponível em: <http://www.ufmg.br/ead/site/>. Acesso em: 11 abr. 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Maria Elizabeth de Oliveira Costa, Beatriz Valadares Cendón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.