Training continued of the librarian the importance of the qualification in the area of the computing for the professional of the information

Authors

  • Valéria Beatriz Andrade Bibliotecária - Medimagem
  • Antonio Luís Fonseca Centro Universitário Uninovafapi - Bibliotecário

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n47p124

Keywords:

Continued formation, Technology, Information, Librarian, Professional of the Information

Abstract

The scientific test aims to highlight the advantages obtained by the librarian professional who opts for a focused continuing education for technology. Explains as has been the inclusion of information in the technological world. Highlights two points: the positioning of the information professional in the labor market and the positive influence that technological improvement has on the performance of this professional trained to manage the interconnected information technology resources and professional assistance to the librarian, with a broad knowledge in computer science, has in handling with automated systems. It chose a literature search, which were used books and published articles on the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Beatriz Andrade, Bibliotecária - Medimagem

Bibliotecária - Universidade Estadual do Piauí

Antonio Luís Fonseca, Centro Universitário Uninovafapi - Bibliotecário

Bibliotecário do Centro Universitário Uninovafapi

References

AGUIAR, Afrânio Carvalho. Derrubando-se as barreiras ao fluxo transfronteira do conhecimento. In: LUBISCO, Nídia M. L.; BRANDÃO, Lídia M. B. (Orgs.) Informação e informática. Salvador: EDUSBA, 2000, p. 37 – 63.

BAPTISTA, Sofia Galvão; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Considerações sobre o mercado de trabalho do bibliotecário. Información, Cultura y Sociedad, Buenos Aires, n. 12, p.35 – 50, 2005. Disponível em: < http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/976/2/ARTIGO_ConsideracoesMercadoTrabalhoBibliotecario.pdf>. Acesso em: 02 nov. 2014.

BARRETO, Aldo de Albuquerque. Mudança estrutural no fluxo do conhecimento: a comunicação eletrônica. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 122 – 127, maio/ago. 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v27n2/barreto.pdf>. Acesso em: 01 nov. 2014.

BOENTE, Alfredo; BRAGA, Gláucia. Metodologia científica contemporânea. Rio de Janeiro: Brasport, 2004.

CARDOSO, Liana Rosa Brito. Automação de bibliotecas: tendências contemporâneas. In: TARGINO, Maria das Graças; CASTRO, Mônica M. M. R. N. de (Orgs.). Desafiando os domínios da informação. Teresina: UFPI, 2002. p. 153 – 181.

CÔRTE, Adelaide Ramos et al. Avaliação de softwares para bibliotecas e arquivos: uma visão do cenário nacional, 2. ed. São Paulo: Polis, 2002.

CRESPO, Isabel Merlo; RODRIGUES, Ana Vera Finardi; MIRANDA, Celina Leite. Educação Continuada para bibliotecários: características e perspectivas em um cenário de mudanças. Revista Biblios, Porto Alegre, n. 25 - 26, 2006. Disponível em:<http://eprints.rclis.org/8801/1/25_08.pdf>. Acesso em : 20 mar. 2014.

DAVANSO, Andressa Mello; ZANAGA, Mariângela Pisoni. Organização curricular dos cursos de Biblioteconomia brasileiros. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 16 e ENCONTRO DE INICIAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO TECNOLÓGICO E INOVAÇÃO DA PUC-CAMPINAS, 1., 2011, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas, 2011. Disponível em: <http://www.academia.edu/1017248/

Organiza%C3%A7%C3%A3o_curricular_dos_cursos_de_Biblioteconomia_brasileiros> Acesso em: 01 nov. 2014.

FARREL, Joyce. Lógica e design de programação: introdução. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

MARANHÃO, Tarcila Barros Nunes. Informação, sociedade e tecnologia. In: TARGINO, Maria das Graças; CASTRO, Mônica M. M. R. N. de (Orgs.). Desafiando os domínios da informação. Teresina: UFPI, 2002. p. 263 – 277.

OLIVEIRA, Lais Pereira de. SILVEIRA, Carlos Eduardo da. Desafios do bibliotecário frente às novas tecnologias da informação e comunicação. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, GESTÃO E CIENCIA DA INFORMAÇÃO, 12., 2010, Porto Alegre. Anais eletrônicos... Porto Alegre, 2010. Disponível em: < http://pt.scribd.com/doc/

/Desafios-do-bibliotecario-frente-as-novas-tecnologias-da-informacao-e-comunicacao>. Acesso em: 03 nov. 2014.

ORTEGA, Cristina Dotta. Introdução ao MicroISIS. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2002.

PROSDÓCIMO, Zulma Pures Alves; OHIRA, Maria de Lourdes Blatt. Educação continuada do bibliotecário: revisão de literatura. Revista ACB. Florianópolis, v. 4, n. 4, p. 111 – 128. 1999. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/article.phpdd0=000000

>. Acesso em: 04 nov. 2014.

ROWLEY, Jennifer. Informática para bibliotecas.Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1994.

RUSSO, Mariza. Fundamentos de biblioteconomia e ciência da informação. Rio de Janeiro: e-papers, 2010.

SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Bibliotecários especialistas: guia de especialidades e recursos informacionais. Brasília: Thesaurus, 2005.

SOUZA, Elisabete Gonçalves de. A formação continuada do bibliotecário face às exigências das novas tecnologias.2007. Disponível em: <http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem02pdf/sm02ss04_01.pdf> Acesso em: 02 nov. 2014.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Prefácio. In: CÔRTE, Adelaide Ramos et al. Avaliação de softwares para bibliotecas e arquivos: uma visão do cenário nacional, 2. ed. São Paulo: Polis, 2002.

Published

2016-09-12

How to Cite

ANDRADE, Valéria Beatriz; FONSECA, Antonio Luís. Training continued of the librarian the importance of the qualification in the area of the computing for the professional of the information. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 21, n. 47, p. 124–144, 2016. DOI: 10.5007/1518-2924.2016v21n47p124. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n47p124. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Essay