The manufacturing docile bodies in the Brazilian post-graduation: scene in the academic productivism
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n49p75Keywords:
Power Relations, Domestication of Bodies, Academic Productivism, Teacher EvaluationAbstract
http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n49p75
It deals with the banal productivism that took possession of minds and bodies in the Brazilian graduate. To address the issue, appealed to the theoretical concepts of Michel Foucault is one of the great French intellectuals who devoted himself to studies related to knowledge, power and ethics, questioning the roles played by different social institutions in bodies of disciplining those who they were placed in these places by imposing standards of conduct. The objective of this work is to show how each of disciplining techniques of bodies worked in Foucault's perspective, confirms to the emergence of distortions, including ethics, in the construction and dissemination of scientific knowledge process. To achieve this goal developed a bibliographical and exploratory research, associating the cloistered techniques quadriculamento, time control, normalizing sanction, exercise and take to the academic-scientific practices experienced by teachers and students in the Brazilian graduate. The results showed, among other things, that there is still a strong predominance of punitive evaluation at the expense of training when assessing the performance of the bodies in graduate programs. Finally, closes the article in the hope of contributing to broaden discussions about the current movement of manufacturing docile bodies in Brazilian graduate, helping to encourage academics to think new escape routes that make the most creative graduate, innovative and ethical, allowing bodies that it operates live life as a true work of art, that is, without the need to practice intellectual impostures as a form of academic survival.
Downloads
References
ALCADIPANI, R. Academia e a fábrica de sardinhas. O&S, Salvador, v.18, n.57, p.345-348, abr./jun. 2011.
ANDRADE, J. B.; GALEMBECK, F. Qualis: Quo Vadis? Química Nova, São Paulo, v.32, n.1, p.1, 2009.
BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. “Reféns da Produtividade” sobre Produção do Conhecimento, Saúde dos Pesquisadores e Intensificação do Trabalho na Pós- Graduação, 2007. Disponível em: http://www.anped.org.br. Acesso em: 09 jan. 2015.
______. Trabalho docente no stricto sensu: publicar ou morrer? In: FIDALGO, F.; OLIVEIRA, M. A. M.; FIDALGO, N. L. R. (Orgs.). A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas, SP: Papirus, p. 49-90, 2009.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.
CORREIA, A.E.G.C; ALVARENGA, L.; GARCIA, J. C. R. Publicar é preciso, transformar cientistas em máquinas de produção não é preciso. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.12, n.2, p.1-15, jun.2011.
CRUZ, R. C. A. Se a Capes somos nós, quem somos nós? 2012. Disponível em: www.geografia.fflch.usp.br/graduacao/apoio/Apoio/.../ATT109.pdf. Acesso em: 10 jun. 2015.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da Educação Superior: regulação e emancipação. In: ______; RISTOFF, D. I. (Org.). Avaliação e compromisso público: a educação superior em debate. Florianópolis: Insular, 2003. p.35-52
DE MEIS, L. et al. The growing competition in Brazilian science: rites of passage, stress and burnout. Braz J Med Biol Res, v.36, n.9, p.1135-1141, 2003.
EVANGELISTA, O. Publicar ou morrer. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N (org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2.ed. Florianópolis: EDUFSC; São Paulo: Cortez, 2006.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Tradução e organização de Roberto Machado. 4.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
______. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20.ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
______. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 19.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
FREITAS, M. E. O pesquisador hoje: entre o artesanato intelectual e a produção em série. Cad. Ebape.br, Rio de Janeiro, v.9, n.4, Opinião 1, p.1158-1163, dez.2011.
GODOI, C. K; XAVIER, W. G. O produtivismo e suas anomalias. Cad. Ebape.br, Rio de Janeiro, v.10, n.2, p.456-465, jun.2010.
GUIMARÃES, R. O futuro da pós-graduação: avaliando a avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação – RBPG, Brasília, v.4, n.8, p.282-292, dez. 2007.
KUENZER, A. Z; MORAES, M. C. M. Temas e tramas na pós-graduação em
educação. Educação & Sociedade. Campinas, v. 26, n. 93, p. 1341-1363, set./dez. 2005.
LUZ, M. T. Prometeu acorrentado: análise sociológica da categoria produtividade e as condições atuais da vida acadêmica. Physis: Rev. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.15, n.1, p.39-57, 2005.
LOUZADA, R. C. R. Formação do pesquisador e sofrimento mental: um estudo de caso. Psicologia em Estudo. Maringá, UEM, v. 10, n. 3, p. 1-17, 2005.
MARCHELLI, P. S. Formação de doutores no Brasil e no mundo: algumas comparações. Revista Brasileira de Pós-graduação. Brasília, Capes, v. 2, n. 3, p.7–29, mar. 2005.
MARQUES, F. A. escala da discórdia: novos critérios do sistema qualis, da Capes, recebem críticas da comunidade científica. Pesquisa Fapesp, São Paulo, p.32-34, jun.2009.
PEREIRA, M. E. C. A insônia, o sono ruim e o dormir em paz: a ‘erótica do sono’ nos tempos de Lexotan. Revista Latino-Americana de Psicopatologia Fundamental. São Paulo, v.6, n.2, p.126-144, 2003.
PONCZEK, R. L. Os crocodilos guardiões e a biblioteca da babilônia: manhas, artimanhas e imposturas acadêmicas. Curitiba: Editora CRV, 2013.
ROSA, A. R. Nós e os índices: um outro olhar sobre a pressão institucional por publicação. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v.48, n.4, out./dez. 2008.
SGUISSARDI, V. A avaliação defensiva no “modelo Capes de avaliação”: é possível conciliar avaliação educativa com processos de regulação e controle do Estado? Perspectiva, Florianópolis, v.24, n.1, p.49-88, jan./jun.2006.
______.; SILVA JÚNIOR, J. R. Trabalho intensificado nas federais – pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
______. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. (Orgs.). Dicionário de Trabalho, Profissão e Condição Docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
SILVA, M. R. O novo Qualis ou a trajetória anunciada? Clinics, São Paulo, v.64, n.1, p.1-4, 2009.
WATERS, L. Inimigos da esperança: publicar, parecer e o eclipse da erudição. Tradução de Luiz Henrique de Araújo Dutra. São Paulo: UNESP, 2006.
ZANETIC, J. "Improdutivos". In: Aduspnet. Debate "Produtivismo: a que veio? A quem serve?". 2012. Disponível em: < http://www.adusp.org.br>. Acesso em 10 ago. 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Anderson Luis da Paixão Café, Núbia Moura Ribeiro, Roberto Leon Ponczek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.