Mobile learning, Competence in Information and Mediation: interlocution from the perspective of the social paradigm of Information Science
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p34Keywords:
Paradigms of Information Science, Information literacy, Mediation, Mobile learningAbstract
It performs bibliographic and documentary research anchored in theoretical assumptions of Information Science (IS), with emphasis on the social paradigm. It addresses Information Competence and Mediation as fundamental concepts to the understanding of phenomena related to the development and popularization of technological resources. The methodological course adopted is based on the exploratory research, making use of a bibliographical survey on the subject. From the analysis of the literature, it emphasizes that Information Competence and Mediation, as they contribute to the social paradigm, contribute to the development of new theoretical and methodological possibilities within the scope of IS. It concludes that such concepts, when linked to the context of mobile learning, enable individuals to develop skills related to the search, retrieval, use and appropriation of information, enhancing both the construction of knowledge and the development of a critical and reflexive posture.Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, O. F. de. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, J.P. (Org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 33-45.
______. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim. (Org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008. p. 41-54.
______. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.
ARAÚJO, C. A. A. A ciência da informação como ciência social. Ciência da Informação, v. 32, n. 3, p. 21-27, set./dez. 2003.
______. Correntes teóricas da Ciência da Informação. Ciência da Informação, v. 38, n.3, p. 192-204, set./dez. 2009.
BARRETO, A. A. Uma quase história da ciência da informação. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, abr. 2008.
BELKIN, N. J. Anomalous states of knowledge as a basis for information retrieval. Journal of Information Science, Canadian, v. 5, 1982.
BELLUZZO, R. C. B. Como desenvolver a competência em informação (CI): uma mediação integrada entre a biblioteca e a escola. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 11-14, 2008.
______. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, p. 27- 42, 2005.
BRITO, R. G.; VALLS, V. M. Novas formas de aprendizagem e a mediação da informação: competências necessárias aos bibliotecários. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação (REBECIN), v. 2, p. 3-28, 2015.
BROOKES, B. C. The foundation of Information Science. Journal of the American Society for Information Science, v. 2, p. 125-133, 1981.
BUCKLAND, M. K. Information as a thing. Journal of the American Society for Information Science, v. 42, n. 5, p. 351-360, jun. 1991.
CAMPOS, L. F. de B.; VENÂNCIO, L. S. O objeto de estudo da Ciência da Informação: a morte do indivíduo. Informação & Informação, Londrina, v. 11, n. 1, jan./jun. 2006.
CAPURRO, R. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5. , Belo Horizonte. 2003. Anais... Belo Horizonte: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação, 2003.
______. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007.
COELHO NETTO, José Teixeira. Semiótica, informação e comunicação. Belo Horizonte: Perspectiva, 1999.
Cronin, B.. The sociological turn in information science. Journal of Information Science, v. 34, 2008. Disponível em: http://jis.sagepub.com/content/34/4/465. Acesso em: 06 mar. 2016.
DUDZIAK, Elisabeth A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação e Documentação)– Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
______. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.
______. Competência informacional e midiática no ensino superior: Desafios e propostas para o Brasil. Prisma.Com, Porto, n.13, p.1-19, 2010.
______. Bibliotecário como agente multiplicador da competência
informacional e midiática. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Competência em
informação: de reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. Disponível
em: <http://issuu.com/necfci-unb/docs/compet__ncia_em_informa____o__de_re/209>.
FARIAS, G. B. de; BELLUZZO, R. C. B. Reflexões conceituais sobre conhecimento e competência: ensaio para o desenvolvimento de ações de ensino-aprendizagem. In: CAVALCANTE, L. E.; PINTO, V. B.; VIDOTTI, S. A. B. G. (Orgs.). Ciência da Informação e contemporaneide: tessituras e olhares. Fortaleza: UFC, 2012. p. 89-115.
FARIAS, M. G. G. Análise da produção, implementação e avaliação de um modelo de mediação da informação no contexto de uma comunidade urbana. 2014. 283f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação)– Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, 2014.
FERREIRA et. al. A disseminação da aprendizagem com mobilidade (M-learning). DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.13, n.4, ago. 2012.
FICHEMAN, I. K. Ecossistemas digitais de aprendizagem: autoria, colaboração, imersão e mobilidade. 2008. Tese (Doutorado em Sistemas Eletrônicos)– Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
FROHMANN, B. The power of images: a discourse analysis of the cognitive viewpoint. Journal of Documentation, vol. 48, n. 4, p. 365-286, 1992.
______. O caráter social, material e público da informação. In: FUJITA, M.; MARTELETO, R.; LARA, M. (Org.).A dimensão epistemológica da ciência da informação e suas interfaces técnicas, políticas e institucionais nos processos de produção, acesso e disseminação da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Fundepe, 2008. p. 19-34.
GOMES, H. F. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos ENANCIB (2008-2009). Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v.3, n.1, p.85-99, jan./dez. 2010.
GOMES, M. J. Desafios do e-learning: do conceito às práticas. In: SILVA, B. D.; ALMEIDA, L. S. (Coords.). Actas do VIII Congresso Galaico Português de Psicopedagogia. Braga: CIED, IEP, UM, 2005. p. 66-76.
HJØRLAND, B. Epistemology and the Socio-Cognitive Perspective in Information Science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 53, n. 4, p. 257-270, 2003.
KAMERER, D. Media Literacy. Communication Research Trends, v. 32, n. 1, 2013. p. 4-25.
KUHLTHAU, C. C. Seeking meaning: a process approach to library and information services. Norwood: Ablex, 1993.
LAGE, M. O. P.; DIAS, A. M. Literacia informacional e mediática no mundo digital e em contexto de ensino profissional: novo mito ou plano necessário de acção? Actas do congresso nacional de bibliotecários, arquivistas e documentalistas, Lisboa, n. 10. 2010.
MANTOVANI, C.; DANTAS, G. G. C. . Os fluxos informacionais nos dispositivos móveis. In: MOURA, M. A. (Org.). Cultura informacional e liderança comunitária. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2011, p. 121-125.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação dos dados. São Paulo: Atlas, 2006.
______. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.
MATUI, J. Construtivismo: teoria construtivista sócio-histórica aplicada ao ensino. São Paulo: Moderna, 1995.
MEIRELLES, L. T.; TAROUCO, L. M. R. Framework para aprendizagem com mobilidade. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2005. Juiz de Fora, MG. p. 623-633.
MOURA, A. M. C. Apropriação do telemóvel como ferramenta de mediação em mobile learning: estudos de caso em contexto educativo. 2011. 630f. (tese de doutorado). Universidade do Minho, Braga, PT, 2011).
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.
POPPER, K. R. Conhecimento Objetivo: uma abordagem evolucionária. Belo Horizonte: Editora Itatiaia Limitada, 1975.
RASTELI, A.; CAVALCANTE, L. E. A competência em informação e o bibliotecário mediador da leitura em biblioteca pública. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 18, n. 36, p. 157-180, jan./abr., 2013.
SANFORD et al. There’s no fixed course: rhizomatic learning communities in adolescent videogaming, loading. The Journal of the Canadian Game Studies Association, v. 5, n. 8, p. 50-70, 2011.
SHANNON, Claude; WEAVER, Warren. A teoria matemática da comunicação. São Paulo: Difel, 1975.
SHERA, J. Toward a theory of librarianship and information science. Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 2, p. 87-97, 1973.
SILVA, A. W. C.; NUNES, J. V. Práticas informacionais como paradigma: por uma teoria social da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15. , Belo Horizonte. 2014. Anais... Belo Horizonte: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação, 20014.
TABOSA, H. R.; TAVARES, D. W.; NUNES, J. V. História e epistemologia da Ciência da Informação: abordagem social em foco. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medelim, v. 39, n. 3, p. 289-300, set./dez. 2016.
UNESCO (2013). Policy guidelines for mobile learning. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2013.
VARELA, A. V. A explosão informacional e a mediação na construção do conhecimento. In: MIRANDA, A.; SIMEÃO, E. (Org.). Alfabetização digital e acesso ao conhecimento. Brasília: Universidade de Brasília, Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2006. p.15-32.
VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Bárbara Luisa Ferreira Carneiro, Jefferson Veras Nunes, Lidia Eugenia Cavalcante, Maria Giovanna Guedes Farias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.