Mobile learning, Competence in Information and Mediation: interlocution from the perspective of the social paradigm of Information Science

Authors

  • Bárbara Luisa Ferreira Carneiro Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC).
  • Jefferson Veras Nunes Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professor do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0003-4684-0489
  • Lidia Eugenia Cavalcante Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0002-3190-6900
  • Maria Giovanna Guedes Farias Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0002-2690-3350

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p34

Keywords:

Paradigms of Information Science, Information literacy, Mediation, Mobile learning

Abstract

It performs bibliographic and documentary research anchored in theoretical assumptions of Information Science (IS), with emphasis on the social paradigm. It addresses Information Competence and Mediation as fundamental concepts to the understanding of phenomena related to the development and popularization of technological resources. The methodological course adopted is based on the exploratory research, making use of a bibliographical survey on the subject. From the analysis of the literature, it emphasizes that Information Competence and Mediation, as they contribute to the social paradigm, contribute to the development of new theoretical and methodological possibilities within the scope of IS. It concludes that such concepts, when linked to the context of mobile learning, enable individuals to develop skills related to the search, retrieval, use and appropriation of information, enhancing both the construction of knowledge and the development of a critical and reflexive posture.

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Author Biographies

Bárbara Luisa Ferreira Carneiro, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC).

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC)

Jefferson Veras Nunes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professor do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (PPGCI-UNESP)

Lidia Eugenia Cavalcante, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-doutora em Ciência da Informação pela Université de Montréal - Canadá (UdeM). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC)

Maria Giovanna Guedes Farias, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC). Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (PPGCI-UFBA)

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Published

2018-05-15

How to Cite

CARNEIRO, Bárbara Luisa Ferreira; NUNES, Jefferson Veras; CAVALCANTE, Lidia Eugenia; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mobile learning, Competence in Information and Mediation: interlocution from the perspective of the social paradigm of Information Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 23, n. 52, p. 34–47, 2018. DOI: 10.5007/1518-2924.2017v23n52p34. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v23n52p34. Acesso em: 19 may. 2024.

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