Explicit mediation and information seeking behavior in university libraries
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019.e57963Keywords:
Information mediation, Explicit information mediation, Information behavior, Information seeking behavior, Library universityAbstract
Objective: This paper addresses the possible influence of information mediation on the Information seeking behavior in university library. The process of mediating information, especially explicit mediation, can facilitate the collaboration in the approach of the library with the academic community for the appropriation of the information by the practices of the mediators. In this sense, the general objective of this article is to analyze in library universities explicit mediating actions that can aid in information seeking behavior. Hence, it was used and exploratory, descriptive and qualitative research with bibliographic procedures, and by collecting data from a semi-structured interview with eleven librarians from State University Julio Mesquita Filho (UNESP), campus Marilia and Rio Claro.
Methods: The data were analyzed using the Content Analysis method, through the application of the Categorical Analysis (CA) technique.
Results: The results showed that the librarians interviewed do not know the explicit mediation in theory, but they used it in practice in their daily life. It was also possible to verify that, in the view of the interviewees, the training and orientation offered to the users facilitates the entrance, permanence and autonomy of them in the library in addition to considering relevant the role of the librarian in the development of information seeking behavior.
Conclusions: It was concluded that, in the context of university libraries, librarians, among the activities developed, act as mediators, and, in their actions of explicit mediation, they can contribute to the development of information seeking behavior in the researched environment.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p.9-32.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesq. bras. Ci. Inf., Brasília, v.2, n.1, p.89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: http://www.inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/viewArticle/6. Acesso em: 20 jan. 2017.
CAVALCANTI, Vanessa Oliveira de Macêdo; BORBA, Maria do Socorro de Azevedo. Bibliotecário educador: reflexão-ação-reflexão. 13 p. Disponível em: http://www.arquivos.info.ufrn.br/.../BIBLIOTECRIO_EDUCADOR__reflexo-ao-reflexo.doc. Acesso em: 20 dez. 2017.
DAVALLON, Jean. A mediação: a comunicação em processo? Prisma.com, Porto, n. 4, 2007. Disponível em: http://www.revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/viewFile/645/pdf. Acesso em: 12 jan. 2017.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/pt-br.php. Acesso em: 20 jun. 2017.
MOORE, Christopher W. O processo de mediação: estratégias práticas para resolução de conflitos. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ORTEGA, Cristina Dotta. Mediação da informação: do objeto ao documento. In: Desafíos y oportunidades de las Ciencias de la Información y la Documentación en la era digital: actas del VII Encuentro Ibérico EDICIC, 7. 2015. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2015. Disponível em: http://www.eprints.ucm.es/34512/1/18-Dotta_mediacao-informacao.pdf. Acesso em: 20 maio 2017.
PERROTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade, 2007. Disponível em: http://www.infoeducacaousp.blogspot.com.br/2008/10/infoeducao-saberes-e-fazeres-da.html. Acesso em: 13 jan. 2017.
PIANOVSKI, Vanessa de Souza; ALCARÁ, Adriana. R. Formação e desenvolvimento de habilidades informacionais e as crenças de autoeficácia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais [...]. Marília: ENANCIB, 2017. p. 1-21. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/58968. Acesso em: 14 jan. 2018.
PIERUCCINI, Ivete. A ordem informacional dialógica: estudo sobre a busca de informação em Educação. 2004. 194f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação e Documentação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-14032005-144512/pt-br.php. Acesso em: 13 jan. 2017.
RENDÓN ROJAS, Miguel Ángel. La mediación em bibliotecología/ciencia
de la información/documentación: algunas reflexiones. In: Miguel Ángel Rendón Rojas, (coord.). La mediación em el campo informativo documental. México: UNAM, 2017. Disponível em: http://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L107/2/mediacion_informativo_documental.pdf . Acesso em: 13 jan. 2017
SANTOS NETO, João Arlindo dos. Catalogação e classificação como possibilidade de mediação da informação na biblioteca universitária. 2014. Disponível em: http://www.mora.edu.mx/EBAM/2014/Joao%20Arlindo.pdf. Acesso em: 20 dez. 2017.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v.1, n.1, p.41-62, jan./jun.1996.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; GOMES, Henriette Ferreira. A importância da mediação para a construção de uma autonomia no contexto dos usuários da Informação. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v. 23, n. 2, p. 33-44, maio/ago. 2013. Disponível em: http://www.basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/_repositorio/2015/12/pdf_40accc7bbb_0000013571.pdf. Acesso em: 14 jan. 2017.
SILVEIRA, Júlia Gonçalves da. Gestão de recursos humanos em bibliotecas universitárias: reflexões. Ci. Inf., Brasília, v. 38, n. 2, p. 126-141, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.revista.ibict.br/ciinf/article/view/1250/1428. Acesso em: 12 jun. 2017.
SOUSA, Margarida Maria de; FUJINO, Asa. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior: desafios perspectivas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: ENANCIB, 2009. p.1780- 1798. Disponível em: http://www.gtancib.fci.unb.br/index.php/gt-06/2-uncategorised/195-gt06-anais-digitais-x-enancib. Acesso em: 20 ago. 2017.
WILSON, Thomas Daniel. Human information behavior. Information Science Research, Colorado, v.3, n.2, 2000. Disponível em: http://www.inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf. Acesso em: 12 nov. 2017.
WILSON, Thomas Daniel. Models in information behaviour research. Journal of Documentation, London, v. 5, n. 3, p. 249-270, june 1999. Disponível em: www.informationr.net/tdw/publ/papers/1999JDoc.html. Acesso em: 10 ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Sueli Alves Silva, Luciane de Fátima Beckman Cavalcante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.