Schooling, Cultural Capital and Information Literacy: reflections about the triad's involvement in the subject’s social development

Authors

  • Vânia Lúcia Coelho UFSCar - Universidade Federal de São Carlos
  • Marcia Regina da Silva Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019v24n54p14

Keywords:

Cultural Capital, Competence in information, Schooling, Social development

Abstract

It is through the ability to learn to learn, from the set of skills that constitute the process of information literacy that one can take advantage of the potential of circulation of information inside and outside the web. However, prior access to school, cultural and information resources becomes indispensable. Of a bibliographical and exploratory nature, this article discusses the relations between the set of capitals potentially accumulated by the subjects along their trajectory, their schooling process and the ability to become "competent" in the use of information and knowledge. For this, the theoretical framework is based on the Social Studies of Science and Information to analyze social and informational processes such as "Cultural Capital" and "Information Literacy", which would be intrinsically involved in the competent access to information. The conclusion is that these processes, acquired and developed by the subjects, are determinant in the effective use of reliable sources of information, promoting autonomy in the acquisition of knowledge and contributing to the social development of the citizens

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Author Biographies

Vânia Lúcia Coelho, UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Bacharel em Biblioteconomia e Ciências da Informação e da Documentação pela USP Ribeirão Preto; mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela UFSCar - Universidade Federal de São Carlos

Marcia Regina da Silva, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP

Possui graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2008). Docente do Departamento de Educação, Informação e Comunicação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar (PPGCTS/UFSCar).

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Published

2019-01-04

How to Cite

COELHO, Vânia Lúcia; DA SILVA, Marcia Regina. Schooling, Cultural Capital and Information Literacy: reflections about the triad’s involvement in the subject’s social development. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 24, n. 54, p. 14–24, 2019. DOI: 10.5007/1518-2924.2019v24n54p14. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019v24n54p14. Acesso em: 9 nov. 2024.