Linguistics Spanish documentary in Brazil: dialogues between García Gutiérrez and Lara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e65397

Keywords:

Documentation, Linguistics, Documentary Linguistics, Brazilian Information Science

Abstract

Objective: To analyze the contributions of documentary linguistics through García Gutiérrez for the studies of documentary linguistics developed in Brazil. It intends to identify the approximations between the Spanish and the Brazilian context, highlighting the possible subsidies of the perspectives drawn in the scope of the Brazilian Information Science.

Methods: It is guided by the survey of bibliographic production in national and Brazilian databases (Enancib and Brapci) and international databases (ISKO Spain / Porto and Dialnet) in order to identify the authors of documentary linguistics. On the Spanish side, he emphasizes the contributions of García Gutiérrez and, on the Brazilian side, the proposal that has been developed by Lara, among the authors who manifest the Brazilian view of this disciplinary attempt.

Results: The documentation, in the Spanish scope or the Brazilian Information Science, has the function of systematizing the information of a certain area of knowledge. Documentary problems approach linguistics with the intention of constituting a documentary theory, however with the autonomy of its object of investigation. Documentary linguistics is presented as a discipline formed from the documentation dialogue with linguistics.

Conclusions: We note an inclination for some perspectives from the French and English sides, although we consider that the few Brazilian researchers strive to make use of theories and concepts according to their realities in order to overcome them. The fact is that the term used to analyze documentary processes is "documentary analysis", terminology that proves the lack of studies of documentary linguistics in the Brazilian Information Science.

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Author Biographies

Carlos Cândido de Almeida, Departamento de Ciência da Informação-UNESP, Campus de Marília, SP.

Docente do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista, campus de Marília, com atuação nos cursos de Graduação em Arquivologia e Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - UNESP. Pós-Doutorado em Biblioteconomía y Documentación pela Universidad de Zaragoza, Espanha. Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual de Londrina. Tem interesse nas áreas: Epistemologia da Ciência da Informação, Semiótica, Comunicação, Organização da Informação, Organização do Conhecimento e Mediação.

Mona Cleide Quirino da Silva Farias, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Campus Marília

Doutorado em Ciência da Informação, Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquista Filho- Campus Marília. Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Alagoas. Membro do Grupo de Pesquisa Fundamentos Teóricos da Informação - FTI na UNESP, Campos de Marília, SP. Interesse nas áreas da Semiótica, Mediação, Comunicação e Organização do Conhecimento.

Ilana Lopes Matias, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Campus Marília

Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus Marília. Possui experiência em Semiótica na Documentação Espanhola, sob orientação do Prof. Dr. Carlos Cândido de Almeida. Possui interesse de pesquisa nos seguintes temas: Semiótica, Comunicação, Epistemologia da Ciência da Informação, Mediação da Informação, Teoria da Ação Cultural, Análise de Imagem, Organização do Conhecimento.

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Published

2020-01-03

How to Cite

ALMEIDA, Carlos Cândido de; FARIAS, Mona Cleide Quirino da Silva; MATIAS, Ilana Lopes. Linguistics Spanish documentary in Brazil: dialogues between García Gutiérrez and Lara. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–19, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e65397. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e65397. Acesso em: 8 nov. 2024.