The digital curation in the artistic and cultural context: reuse possibilities of Art data

Authors

  • Klara Martha Wanderley Freire Tribunal Regional Federal da 2ª Região – Centro Cultural Justiça Federal. https://orcid.org/0000-0002-3378-3692
  • Luana Farias Sales Arquivo Nacional – Coordenação Geral de Acesso e Difusão de Acervo. Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. https://orcid.org/0000-0002-3614-2356
  • Luis Fernando Sayão Comissão Nacional de Energia Nuclear – Centro de Informação Nuclear. Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6970-0553

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e74280

Keywords:

Digital Curation, Reuse of digital cultural heritage collections, Cultural institutions, Digital object, Art data

Abstract

Objective: Through the initiative of various institutions, many cultural collections have been digitized, generating material
that has great potential for reuse. These digital art data valuable assets that, stored in repositories in cultural institutions,
need visibility and dynamism. This research seeks to identify what are the types of reuse performed in cultural
institutions, based on the principles of Digital Curation.
Methods: The research starts from a specific sample of aggregators / institutions present in Europeana Collections.
From specific stipulated requirements, four institutions were selected. A survey of existing practices was carried out, as
well as its subsequent systematization into seven categories based on the Digital Curation literature, namely:
Aggregations, Collaborative Space, Online Curation, Education, Scientific Research, Computer Applications and
Commercial Services.
Results: It was found that one of the four selected institutions practices all categories of reuse and the other institutions
practice three or more of the investigated activities. Sixteen types of reuse of art data were identified, such as: production
of materials derived from images, reinterpretations, fields for comments, algorithmic recommendation programming
through data provided by the visitor, online exhibitions with internal and external/collaborative curation, etc.
Conclusions: The expansion to the digital world of the collections of cultural institutions results in new possibilities of
services, products, entertainment, educational action and research. Moreover, they create a closer relationship and
interaction with the public, stimulating local visitation. That expansion provides contact with valuable collections, taking
the elite status away from large collections and promoting the visibility of collections of local cultures. It can also foster
the creative industry and enhance the work of the information units belonging to cultural institutions.

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Author Biographies

Klara Martha Wanderley Freire, Tribunal Regional Federal da 2ª Região – Centro Cultural Justiça Federal.

Mestre em Ciência da Informação.
Bibliotecária do Tribunal Regional Federal da 2ª Região – Centro Cultural Justiça Federal.
Discente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, Brasil.

Luana Farias Sales, Arquivo Nacional – Coordenação Geral de Acesso e Difusão de Acervo. Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia.

Doutora em Ciência da Informação.
Arquivo Nacional – Coordenação Geral de Acesso e Difusão de Acervo.
Professora do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Programa de Pós-graduação, Rio de Janeiro, Brasil.

Luis Fernando Sayão, Comissão Nacional de Energia Nuclear – Centro de Informação Nuclear. Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, Brasil.

Doutor em Ciência da Informação Comissão Nacional de Energia Nuclear – Centro de Informação Nuclear.
Professor do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, Brasil.

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Published

2020-10-22

How to Cite

FREIRE, Klara Martha Wanderley; SALES, Luana Farias; SAYÃO, Luis Fernando. The digital curation in the artistic and cultural context: reuse possibilities of Art data. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–21, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e74280. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/74280. Acesso em: 9 nov. 2024.