Ethnic-racial Issues in Dimensions: data on production, use and online attention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.78822

Keywords:

Ethnic-racial relations, Bibliometrics, Altmetrics

Abstract

Objective: Information studies with an emphasis on ethnic-racial themes in Information Science research are still incipient, especially in the field of bibliometric studies. The article aims to investigate the production and use of scientific knowledge in the research field of racial studies through bibliometric and altmetric indicators.

Methods: The research has an exploratory approach, with quantitative and descriptive analyzes of 4,000 records and their citation data, which retrieved from the Dimensions database based on searches for the descriptors 'Afro-Brazilians' and 'Afro-Americans'. Thematic orientation for the co-occurrence of terms was carried out in VOSviewer and the altmetric data processed via the Altmetric API using the Python programming language.

Results: The publications cover the period between 1970 and 2020. On Afro-Brazilians, were identified discussions about topics related to teaching, education, quotas in universities and representation of black women in literature. As for African-Americans, the themes revolve around the health of the black population and racial disparities with other ethnic groups. The online attention of the articles was measured by altmetric data and citations, there was a great contrast between publications about the two populations.

Conclusions: The data indicate that ethnic-racial themes attract interest inside and outside the academy, and have the potential to be addressed from multiple perspectives, in the most diverse academic fields. Black Librarianship professionals and Information Science researchers have a vast field to carry out research and build decolonized and anti-racist scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Rúbia de Oliveira Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda e Mestre no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-GOC/UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação (ECI), Belo Horizonte, Brasil

Ronaldo Ferreira de Araújo, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Ciência da Informação pela UFMG
Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFAL (PPGCI/UFAL) e do PPG-GOC/UFMG, Professor Adjunto do curso de Biblioteconomia da UFAL
Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil

References

ARAÚJO, C. A. A. A Ciência da Informação como ciência social. Ciência da informação, v. 32, n. 3, p. 21-27, 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/985. Acesso em: 01 nov. 2020.

ARAÚJO, R. F.; SILVA JÚNIOR, J. F. Blackfishing e a Transformação Transracial Monetizada. In: SILVA, T. Comunidades, Algoritmos e Ativismos: olhares afrodiaspóricos. São Paulo: LiteraRua, 2020.

ARTES, A.; MENA-CHALCO, J. Expansão da temática relações raciais no banco de dados de teses e dissertações da Capes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1221-1238, out./dez. 2017. DOI https://doi.org/10.1590/s1517-9702201702152528

ASANTE, M. K. African Americans. 2005. p. 8-14. In: ASANTE, M. K.; MAZAMA, A. (ed.). Encyclopedia of Black studies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.

AUSTIN, S.; HARRIS, G. Addressing Health Disparities: The Role of an African American Health Ministry Committee. Social Work in Public Health, v. 26, n. 1, p. 123-135, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10911350902987078. Acesso em: 30 nov. 2020.

AZEVEDO, M. J. Diaspora. 2005. p. 216-219. In: ASANTE, M. K.; MAZAMA, A. (ed.). Encyclopedia of Black studies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.

BABBIE, E. R. The practice of social research. 12. ed. Belmont: Cengage Learning, 2010.

BALDERRAMA, S. R. This Trend Called Diversity. Library Trends, v. 49, n. 1, 2000, p. 194-214. Disponível em: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/8331. Acesso em: 31 out. 2020.

BARROSO, D. et al (org.). Epistemologias negras: relações raciais na Biblioteconomia. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2019.

BISPO, E. F.; LOPES, S. A. T. Escrevivência: perspectiva feminina e afrodescendente na poética de Conceição Evaristo. Revista Língua&Literatura, v. 35, n. 20, p. 186-201, 2018. Disponível em: http://www.revistas.fw.uri.br/index.php/revistalinguaeliteratura/article/view/2598. Acesso em: 30 nov. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, 9 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 30 nov. 2020.

BYFIELD, J. Rethinking the African diaspora. African Studies Review, v. 43, n. 1, p. 1-9, 2000. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/african-studies-review/article/rethinking-the-african-diaspora/D7A8A527083EC0082509E4D632A0EB70. Acesso em: 31 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1017/S0002020600036271

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte , v. 12, n. 1, p. 148-207, abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362007000100012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 Nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362007000100012.

CENSUS United States Census Bureau. Race. 2016. Disponível em: https://data.census.gov/cedsci/table?q=B02001&tid=ACSDT1Y2016.B02001&hidePreview=true. Acesso em: 01 nov. 2020.

COOKE, N. A. Introduction. Library Trends, vol. 67 no. 1, 2018, p. 1-7. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/706984. Acesso em: 31 out. 2020. DOI: doi:10.1353/lib.2018.0021.

GARCIA, J. C. R.; TARGINO, M. G.; DANTAS, E. R. F. Conceito de responsabilidade social da Ciência da Informação. Informação & Informação, v. 17, n. 1, p. 1-25, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/12309. Acesso em: 31 out. 2020.

GOMES, N. L. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política & Sociedade, v. 10, n. 18, p. 133-154, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2011v10n18p133. Acesso em: 30 nov. 2020.

HONMA, T. Trippin’over the color line: The invisibility of race in library and information studies. InterActions: UCLA journal of education and information studies, v. 1, n. 2, 2005. Disponível em: https://escholarship.org/uc/item/4nj0w1mp. Acesso em: 01 nov. 2020.

HOOK, D. W.; PORTER, S. J.; HERZOG, C. Dimensions: Building Context for Search and Evaluation. Frontiers in Research Metrics and Analytics, v. 3, n. 23, aug. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.3389/frma.2018.00023. Acesso em: 30 nov. 2020.

HUDSON, D. J. On “diversity” as anti-racism in library and information studies: A critique. Journal of Critical Library and Information Studies, v. 1, n. 1, 2017. Disponível em: http://journals.litwinbooks.com/index.php/jclis/article/view/6. Acesso em: 01 nov. 2020.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua trimestral. 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6403. Acesso em: 01 nov. 2020.

LE COADIC, Y. A ciência da informação. 2 ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

MULLER, T. M. P. As pesquisas sobre o "estado do conhecimento" em relações étnico-raciais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 62, p. 164-183, dez. 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i62p164-183. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0020-38742015000300164&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 out. 2020.

ORTOLAN, L. P. V. et al. As temáticas sobre o negro na Ciência da Informação brasileira. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 3, p. 14-29, jul./set. 2017. DOI 10.22478/ufpb.1809-4775.2017v13n3.35715. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/35715/0. Acesso em: 03 nov. 2020.

PETERSON, L. Alternative perspectives in library and information science: issues of race. Journal of Education for Library and Information Science, v. 37, n. 2, p. 163-174, 1996. DOI 10.2307/40324271. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40324271. Acesso em: 04 ago. 2020.

RERAD. Grupo de Trabalho de Relações Étnico-raciais e Decolonialidades. 2020. Disponível em: https://www.acoesfebab.com/etnico. Acesso em: 15 dez. 2020.

SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235. Acesso em: 01 nov. 2020.

SANTOS, T. H. N.; AQUINO, M. A. Entre os estudos culturais e a Ciência da Informação: fontes de informação étnico-raciais. Informação & Informação, v. 21, n. 1, p. 29-55, 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/17492. Acesso em: 30 nov. 2020.

SANTOS, S. R. O.; ARAÚJO, R. F. Atenção on-line e dados de citação de pesquisas com temáticas étnico-raciais: um comparativo entre publicações sobre afrodescendentes brasileiros e americanos. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 7., 2020, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2020. p. 205-211. DOI 10.6084/m9.figshare.13224380.v1. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32385. Acesso em: 30 nov. 2020.

SILVA, F. C. G (org.). Mulheres Negras na Biblioteconomia. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, Selo Nyota, 2019.

SILVA, F. C. G.; LIMA, G. S. (org.) Bibliotecári@ s negr@s: ação, pesquisa e atuação política. Florianópolis: Associação Catarinense de Bibliotecários, 2018.

THELWALL, M. Dimensions: A competitor to Scopus and the Web of Science? Journal of Informetrics, v. 12, n. 2, p. 430-435, mar. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.03.006. Acesso em: 30 nov. 2020.

THELWALL, M. et al. Do Altmetrics Work? Twitter and Ten Other Social Web Services. PLoS ONE, v. 8, n. 5, p. 1-7, 2013. DOI 10.1371/journal.pone.0064841. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0064841. Acesso em: 30 nov. 2020.

VALÉRIO, E. D.; BERNARDINO, M. C. R.; SILVA, J. A produção científica sobre os (as) negros nos ENANCIBs sob um olhar cientométrico. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 22, n. 2, ago. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/12247. Acesso em: 03 nov. 2020.

VILLA-NICHOLAS, M.; VELEZ, L. Information Studies, Race and Racism. Degruyter, mar., 2019. Disponível em: https://archivespublishing.com/2019/05/13/cfp-information-studies-race-and-racism-second-call/. Acesso em: 04 ago. 2020.

Published

2021-10-08

How to Cite

SANTOS, Sarah Rúbia de Oliveira; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira de. Ethnic-racial Issues in Dimensions: data on production, use and online attention. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, n. Especial, p. 1–20, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.78822. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78822. Acesso em: 23 nov. 2024.