Data Literacy in the context of Information Science: analysis of undergraduate courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e94094

Keywords:

Data Literacy, Data Science, Science Information

Abstract

Objective: Due to the development and use of technology, large amounts of data are generated daily. With initiatives to encourage the use and reuse of data in science and business, there is a need to train, through Data Literacy, students and information professionals to make data more applicable and understandable. This research proposes a more appropriate discipline syllabus for "Data Science" in undergraduate Librarianship and Archival Science courses in Brazil.

Methods: This research is exploratory and qualitative since it consists of selecting and collecting information about the content of the disciplines focused on Data Science in undergraduate courses in Librarianship and Archival Science in Brazil.

Results: In some curricula of the 24 universities analyzed and 37 courses identified were found disciplines that may address Data Science in some way. Thus, in the Brazilian context, the most assertive action would be to include the theme "Data Literacy" in the context of the "Data Science" disciplines.

Conclusions: We identified few undergraduate courses on Data Science and a lack of literature on Data Literacy, especially in Portuguese. This may be linked to the lack of disciplines, as it is still a little-discussed approach in the Information Science academic environment. The need to include Data Literacy in undergraduate courses in Brazil was perceived.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Rodrigues Delbianco, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) - "Júlio Mesquita Filho". Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Suellen Timm Barros , Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Graduada em Letras - Português, Comunicação Social - Jornalismo e Letras - Inglês pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2010). Pós-graduada em Mídias e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas (2020). Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Silvana Aparecida Borsetti Gregorio Vidotti, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professora Assistente-Doutora em Regime de Dedicação Integral à Docência e à Pesquisa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília, Departamento de Ciência da Informação. Docente dos cursos de graduação em Arquivologia e Biblioteconomia e dos cursos de mestrado acadêmico e doutorado em Ciência da Informação da Unesp.

Caio Saraiva Coneglian, Universidade de Marília

Doutor e Mestre em Ciência da Informação na UNESP. Possui graduação em Ciência da Computação. Coordenador do cursos de graduação de Análise e Desenvolvimento de Sistemas da Unimar. Coordenador do Núcleo de Inovação e Empreendedorismo da Unimar. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP. Docente do curso de graduação de Análise e Desenvolvimento de Sistemas da Unimar.

References

CASTANHA, R. C. G. A ciência de dados e a cientista de dados. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, Curitiba, v. 10, n. 2, p. 1-4, 2021. DOI http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v10i2.79882. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/79882. Acesso em: 6 jun. 2022.

DAVENPORT, T. ; PATIL, D. Data Scientist: The Sexiest Job of the 21st Century. 2012. Harvard Business Review. Disponível em: https://hbr.org/2012/10/data-scientist-the-sexiest-job-of-the-21st-century. Acesso em: 5 jun. 2022.

FERNANDES, J. H. C. Interlocuções bibliográficas e epistemológicas entre a ciência de dados e a ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 50, n. 3, p. 232-242, set./dez. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/163422. Acesso em: 7 jun. 2022.

FOTOPOULOU, A. Conceptualising critical data literacies for civil society organisations: agency, care, and social responsibility. Information, Communication & Society, Reino Unido, v. 24, n. 11, p. 1640-1657, 2021. DOI https://doi.org/10.1080/1369118X.2020.1716041. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2020.1716041. Acesso em: 6 jun. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 8 jun. 2022.

GONZÁLEZ, Y. M.; RODRÍGUEZ, A. I. Alfabetização de dados: Projetando um novo cenário de treinamento para o contexto universitário. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 14, n. 1, p. 318-330, jan./abril, 2021. DOI https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.35521. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521. Acesso em: 18 maio 2022.

GUMMER, E. S.; MANDINACH, E. B. Building a conceptual framework for data literacy. Teachers College Record, v. 117, n. 4, p. 1-22, 2015. DOI https://doi.org/10.1177/016146811511700401. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/016146811511700401. Acesso em: 6 jun. 2022.

GUPTA, U.; CANNON, S. Data governance components: data quality, literacy, and ethics. In: GUPTA, U.; CANNON, S (org.). A Practitioner's Guide to Data Governance. Bingley: Emerald Publishing Limited, 2020.

HENDERSON, J.; CORRY, M. Data literacy training and use for educational professionals. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, Reino Unido, v. 14. n. 2, p. 232-244, 2020. DOI https://doi.org/10.1108/JRIT-11-2019-0074. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JRIT-11-2019-0074/full/html. Acesso em: 7 jun. 2022.

KOLTAY, T. Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, Folkestone, v. 49, n. 1, p. 3-14, 2017. DOI https://doi.org/10.1177/0961000615616450. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0961000615616450. Acesso em: 5 jun. 2022.

LADLEY, J. Data governance: how to design, deploy, and sustain an effective data governance program. London: Academic Press, 2019.

MARCHIONINI, G. Information Science Roles in the Emerging Field of Data Science. Journal of Data and Information Science, Polônia, v. 1, n. 2, p 1-6, 2016. Disponível em: https://sciendo.com/article/10.20309/jdis.201609. Acesso em: 6 jun. 2022.

MATOS, M. T.; CONDURÚ, M. T.; BENCHIMOL, A. C. A produção científica e o acesso aberto sobre a ciência de dados no contexto da ciência da informação: estudo bibliométrico. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas (Portugal), n. Especial, p. 247-248, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/157372. Acesso em: 7 jun. 2022.

REIS, M. de J. Ciência de dados e ciência da informação: guia para alfabetização de dados para bibliotecários. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/12667. Acesso em: 6 jun. 2022.

RÜSCHOFF, B. Data-Driven Learning (DDL): the idea. 2012. Disponível em: http://archive.ecml.at/projects/voll/rationale_and_help/booklets/resources/menu_booklet_ddl.htm. Acesso em: 2 ago. 2022.

SANTOS, R. F.; SENA, J. V. M. A Formação do (a) Bibliotecário (a) frente à Ciência de Dados e Gestão de Dados: análise dos currículos dos cursos de Biblioteconomia do Brasil. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Cristovão, v. 9, n. especial, p. 1-20, 2022. DOI https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.308. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/308. Acesso em: 8 jul. 2022.

SEMELER, A. R.; PINTO, A. L. Os diferentes conceitos de dados de pesquisa na abordagem da biblioteconomia de dados. Ciência da Informação, Brasília, v. 48, n. 1, p. 113-129, jan./abr. 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4461. Acesso em: 7 jun. 2022.

WOLFF, A. et al. Creating an understanding of data literacy for a data-driven society. The Journal of Community Informatics, New York, v. 12, n. 3, p. 9-26, 2016. DOI https://doi.org/10.15353/joci.v12i3.3275. Disponível em: https://ojs.uwaterloo.ca/index.php/JoCI/article/view/3275. Acesso em: 7 jun. 2022.

YAMAUTI, R. K.; TSUNODA, D. F. Análise bibliométrica das publicações sobre Alfabetização em Dados. In: SEMINÁRIO HISPANO-BRASILEIRO DE PESQUISA EM INFORMAÇÃO, DOCUMENTAÇÃO E SOCIEDADE (8SHB), 8., 2019. Anais Eletrônicos [...]. Madrid: Universidad Complutense, 2019. Disponível em: https://seminariohispano-brasileiro.org.es/ocs/index.php/viishb/viiishbusp/paper/view/586. Acesso em: 5 jun. 2022.

ZHU, Y.; XIONG, Y. Towards data science. Data Science Journal, Paris, v. 14, n. 8, p. 1-7, 2015. DOI http://doi.org/10.5334/dsj-2015-008. Disponível em: https://datascience.codata.org/articles/10.5334/dsj-2015-008/. Acesso em: 5 jun. 2022.

Published

2023-09-28

How to Cite

RODRIGUES DELBIANCO, Natalia; BARROS , Suellen Timm; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio; CONEGLIAN, Caio Saraiva. Data Literacy in the context of Information Science: analysis of undergraduate courses in Brazil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e94094. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/94094. Acesso em: 8 nov. 2024.