The use of design thinking in innovative solutions for information management and knowledge in a pharmacy at a school hospital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e94660

Keywords:

Information Science, Design Thinking, Information management, Knowledge management, Innovation, Health

Abstract

Objective: To develop innovative solutions to solve problems that arise from the difficulty in reconciling the information registered in the system with the physical inventory in a teaching hospital pharmacy.

Method: Exploratory qualitative research – adopted method, case study. The sources of evidence were: interview, questionnaire, document analysis, direct observation and indirect observation with a design thinking approach. Three servants who work in a pharmacy at a teaching hospital, controlling the stock of medicines (receiving, storing and distributing) were the research subjects.

Result: The results show that there is a need to understand how medication stock control is carried out, who does it and how, in addition to identifying who used this control and their needs. In order to understand how individuals visualized this process, it was necessary to verify the occurrence of accidents, incidents and/or errors that could affect the medication stock control. With the aim of proposing innovative solutions based on design thinking methods for better information management in drug stock control, in order to facilitate and make it more effective.

Conclusions: New issues emerged that enabled better use of space to receive, store and distribute medications, confirming the importance of the design thinking approach to problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Marques Luiz, Londrina State University

Mestre em Ciência da Informação (2018-2020). Especialista em Gestão Pública Hospitalar pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Especialista em Auditoria e Controladoria pela Universidade Norte do Paraná (2003). Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual de Londrina (1995).

Thais Batista Zaninelli, Londrina State University

Doutorado em Programa Doutoral Engenharia e Gestão Industrial pela Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, Portugal(2012)
Professor Titular da Universidade Estadual de Londrina , Brasil

Ana Paula Perfetto DEMARCHI, Londrina State University

Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2011)
Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina , Brasil

References

ALVAREGA NETO, Rivadália Correa Drummond. Gestão do conhecimento em organizações. Curitiba: Saraiva 2002.

BRESSAN, Flávio. O método do estudo de caso. Revista Administração online FECAP, São Paulo, v. 1, n. 1, jan./fev./mar. 2000. Disponível em: http://www.fecap.br/adm_online/art11/flavio.htm . Acesso em: 5 fev. 2019.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

DAVENPORT, Thomas H. Knowledge management and the broader firm: strategy, advantage, and performance. In: LIEBOWITZ, Jay (ed.). Knowledge management handbook. Boca Raton: CRC Press, 1999.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. Gestão estratégica integradora de design. Londrina: Eduel, 2018.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas. DT e seus códigos visuais na gestão de design para inovação: inovação incremental pelo modelo geida. DAPesquisa, Florianópolis, v. 11, n. 16, p. 191-211, ago. 2016.

FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. São Paulo: Saraiva. 2001.

FIRESTONE, J.; MCELROY, M. Key Issues in the New Knowledge Management. Boston, MA: Butterworth-Heinemann, 2003.

FORNASIER, Cleuza B. R.; MARTINS, Rosane F. F.; DEMARCHI, Ana Paula P. Produção e incorporação do design para inovação baseado no processo de DT: sistema DTKboard. In: MARTINS, Rosane F. F.; CERQUEIRA, Vicente (org.). Design para inovação: conceitos, proposições e casos no Brasil. São Paulo: Rio Books, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Metodologia da pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

MACHADO, Denise Del Prá Netto; LEHMANN, Cristiane Arndt; ARAUJO, Bárbara. Organização e cultura de inovação: elementos concretos e fatores percebidos. Revista Alcance, Biguaçu, v. 15, n. 2, p. 152-168, 2008.

MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. DTKBoard: norte para a produção e integração do conhecimento na condução do processo de inovação. Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação–Ciki, Florianópolis, v.1, n.1, p. 1-15, 2019.

MOZOTA, Brigitte Borja de. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Tradução Lene Belon Ribeiro; Revisão técnica: Gustavo Severo de Borba. Porto Alegre, RS: Bookman, 2011.

NASSIF, Mônica Erichsen. Crença e tomada de decisão: perspectiva de análise do comportamento gerencial para o estudo de uso de informação. Ciência da Informação, v. 48, n. 2, p. 17-24, 2019.

PLATTNER, Hasso; LEIFER, Larry; MEINEL, Christoph (ed). Design Thinking: understand - improve – apply: understanding innovation. Berlin: Springer, 2011.

ROCHA, José Cláudio. A reinvenção solidária e participativa da universidade: um estudo sobre redes de extensão universitária. Salvador: EDUNEB, 2008.

VALDRICH, Tatiane; CANDIDO, Ana Clara. Mapa de empatia como proposta de instrumento em estudos de usuários: aplicação realizada na Biblioteca Pública de Santa Catarina. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 107-124, dez./mar., 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6475664. Acesso em: 13 fev. 2020.

VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Gestão da informação e gestão do conhecimento em ambientes organizacionais. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_ea77bd91aa_0007779.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.

VERGANTI, Roberto. Design, meanings, and radical innovation: a metamodel and a research agenda. Journal of Product Innovation Management, New York, v. 25, n. 5, p. 436-456, 2008. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/beaf/884fe68cd983503b37a08936233903e52cf2.pdf. Acesso em: 5 mar. 2019.

VIANNA, Maurício; VIANNA, Ysmar; ADLER, Isabel K.; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz. Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012.

WU, J. Business intelligence: the transition de data into Wisdom. [S. l.]: DM Direct, 2000.

YIN, Robert K. Case study research: design and methods. USA: Sage Publications Inc., 1989.

Published

2023-09-28

How to Cite

MARQUES LUIZ, Jaqueline; ZANINELLI, Thais Batista; DEMARCHI, Ana Paula Perfetto. The use of design thinking in innovative solutions for information management and knowledge in a pharmacy at a school hospital. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e94660. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/94660. Acesso em: 8 nov. 2024.