Analysis of management plans at Brazilian and Portuguese universities : an investigation of accessibility and inclusion policies for university libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e96232

Keywords:

People with disabilities, Information policies, University management, Accessibility

Abstract

Objectives: The high incidence of people with disabilities is a global issue that concerns policy development. The article aims to analyze the institutional development plans of universities in Brazil, namely, the Federal Fluminense University (UFF) and the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), as well as in Portugal, the University of Porto and the University of Lisbon. The objective is to determine whether there are policies focused on the social inclusion of people with disabilities and whether there is mention of the university library in these plans.

Methods: The methodology used is a literature review followed by content analysis following Bardin (2009).

Results: It discusses the concern for the inclusion and retention of these individuals in higher education, both in Brazil and Portugal. Studies on Information Regime in Information Science emphasize the inclusion of socially excluded groups.

Conclusions: It concludes that institutional development plans have incorporated actions aimed at accessibility and inclusion, including guidelines for libraries to be inclusive in all accessibility aspects. It is noticeable that institutional policies are the best way to include people in situations of social vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Lima dos Santos, Fluminense Federal University

PhD and Master's student in Information Science, from the Postgraduate Program in Information Science at Universidade Federal Fluminense - PPGCI-UFF. Bachelor's degree in Library Science, from the Federal University of the State of Rio de Janeiro - UNIRIO. Experience in organizing and administering public libraries.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Um desenho epistemológico da Ciência da Informação a partir de suas correntes teóricas. In: ARAKAKI, Ana Carolina Simionato; ALBUQUERQUE, Ana Cristina de (Orgs.). Questões teórico-epistemológicas para a Ciência da Informação: possibilidade e contribuições (E-Book). Coleção Educação em Ciências. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRAMAN, Sandra. The emergent global information policy regime. New York: Palgrave Macmillan, 2004. Disponível em: http://people.tamu.edu/~braman/bramanpdfs/022_emergentregime.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 maio. 2023.

DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

GONZALEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Política e gestão da informação: novos rumos. Ciência da Informação, v. 28, n. 2, p. 109-110, maio/ago. 1999.

IBGE. Censo 2010. Pessoas com deficiência. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html. Acesso em: 11 maio 2023.

INSTITUTO Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior 2019. Divulgação dos resultados, MEC, Brasília, out. 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em:https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

PORTUGAL. Instituto Nacional de Estatística. Censos 2011. Disponível em:

https://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpid=CENSOS&xpgid=ine_censos_publicacao_det&contexto=pu&PUBLICACOESpub_boui=73212469&PUBLICACOESmodo=2&selTab=tab1&pcensos=61969554. Acesso em: 11 maio 2023.

PORTUGAL. Instituto Nacional de Estatística. Censos 2021. Disponível em: https://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpgid=censos21_main&xpid=CENSOS21&xlang=pt. Acesso em: 11 maio 2023.

PORTUGAL. Leis e Decretos. Despacho nº 7031-B/2015, 24 de junho de 2015. Ministério da Educação e Ciência.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Plano de desenvolvimento institucional 2020-2024. Disponível em: https://pdi.ufrj.br/. Acesso em: 11 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. O Plano de Desenvolvimento Institucional da UFF PDI – 2018-2022. Disponível em: http://pdi.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/196/2018/06/PDI_2018-2022_aprovado-CUV_30-05-2018.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

UNIVERSIDADE DE LISBOA. Programa de ação 2021-2025. Manter o rumo. Assegurar o futuro. Reitor. Luís M. A. Ferreira. Disponível em: https://www.ulisboa.pt/sites/ulisboa.pt/files/documents/files/lf_programa_de_candidatura.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

UNIVERSIDADE DO PORTO. Faculdade de Ciências da Universidade do Porto Programa de ação. Professora Catedrática, Ana Cristina Moreira Freire. Quadriênio 2019-2023. Disponível em: https://sigarra.up.pt/fcup/pt/conteudos_service.conteudos_cont?pct_id=438780&pv_cod=41aBPj3IataB. Acesso em: 11 maio 2023.

Published

2024-03-02

How to Cite

LIMA DOS SANTOS, Ana Paula. Analysis of management plans at Brazilian and Portuguese universities : an investigation of accessibility and inclusion policies for university libraries. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 29, p. 01–19, 2024. DOI: 10.5007/1518-2924.2024.e96232. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/96232. Acesso em: 12 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.