Information and Reading Mediation: An Analysis of the Book "The Diary of Anne Frank"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e96931

Keywords:

Information mediation, Reading mediation, Anne Frank's Diary, World reading

Abstract

Objective: This study addresses the importance of reading the book “The Diary of Anne Frank” in the context of information mediation and reading actions carried out in educational libraries, focusing on the promotion of human rights. The study aims to highlight how this reading can contribute to critical reflection on contemporary social challenges, such as diversity, inclusion, and combating discrimination.

Methods: Qualitative and exploratory research was conducted based on an interpretative approach to information mediation, reading, and critical reference. The research was grounded in a literature review, centered on the work “The Diary of Anne Frank,” conceiving the information contained in this work as an instrument of emancipatory practice.

Results: It consists of fostering actions that encourage reflective reading, enabling the understanding of Anne Frank's historical context and its relevance to contemporary social issues, especially those related to diversity and human rights. The aim is to create spaces for reflection with a didactic approach focused on the critical analysis of the work, aiming to fulfill the social function of reading in libraries.

Conclusions It was interpretatively understood that reading “The Diary of Anne Frank” represents a historical testimony with multiple implications for the interpreting audience. It addresses a series of relevant topics that can be discussed in the context of reading, contributing to the formation of individual perspectives and the promotion of human rights. Information mediation and reading emerge as essential tools in library practices, enabling the establishment of dialogues, the promotion of awareness, and education in libraries for the sake of human rights and critical reflection on contemporary society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Oliveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (PPGCI-UNESP). Mestra em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura. Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará

Jetur Lima de Castro, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (PPGCI-UNESP). Mestre em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCOM-UFPA). Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará.

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, Universidade Estadual Paulista

Possui Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (1974), Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1992) e Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Marília) e Professor Colaborador do Mestrado Profissional da Universidade Federal do Cariri.

References

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, Jussara Pereira (Org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. 168p. p.33-45.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: Terezinha Elizabeth da Silva. (Org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Orgs.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina-PR: ABECIN, 2015.

ANNE FRANK FONDS. O diário gráfico produzido por Ari Folman e David Polonsky publicado em 2017. Suíça, 2022a. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/diary/adaptations. Acesso em: 23 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. Diary: Reactions and reception. Suíça, 2022b. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/diary/reactions-and-reception. Acesso em: 23 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. Der fonds. Suíça, 2022c. Disponível em: https://www.annefrank.ch/de/fonds/geschichte. Acesso em: 26 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. History of the foundation. Suíça, 2022d. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/fonds/history. Acesso em: 09 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. Os escritos de Anne Frank no seu diário. Suíça, 2022. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/diary. Acesso em: 30 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. Publications: Diary. Suíça, 2022d. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/diary/publications. Acesso em: 29 mar. 2023.

ANNE FRANK FONDS. Seleções de edições do diário publicados em diferentes línguas. Suíça, 2022d. Disponível em: https://www.annefrank.ch/en/diary/publications. Acesso em: 29 mar. 2023.

ANNE FRANK HOUSE. Anne Frank – a history for today . 2022b. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/education/. Acesso em: 24 mar. 2023.

ANNE FRANK HOUSE. Margot Frank. Amsterdam, 2022a. Disponível em: https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/de-hoofdpersonen/margot-frank/. Acesso em: 20 mar. 2023.

ANNE FRANK HOUSE. Manuscritos de Anne Frank. Amsterdam, 2002. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/anne-frank/diary/so-who-is-dear-kitty/. Acesso em: 30 mar. 2022.

ANNE FRANK HOUSE. The main characters. Amsterdam, 2022b. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/anne-frank/main-characters/. Acesso em: 21 mar. 2023.

ANNE FRANK HOUSE. Wie is Anne Frank?. Amsterdam, 2022c. Disponível em: https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/wie-is-anne-frank/. Acesso em: 09 mar. 2023.

ANNE FRANK HOUSE. Reconstruction: the arrest of the people in hiding. Amsterdam, 2022d. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/anne-frank/go-in-depth/reconstruction-arrest-people-hiding/. Acesso em: 27 mar. 2023.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 232 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP), São Paulo, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349. Acesso em: 08 mar. 2023.

CAETANO, Tiago Lemanczuk Fraga. Meikampf e o ideário nazista. Consilium Revista Eletrônica de Direito, Brasília,v. 1, n. 4, maio/ago. 2010. Disponível em: www.unieuro.edu.br/sitenovo/revistas/downloads/consilium_04_01.pdfAcesso em: 31 jan. 2016.

CASTRO, Jetur Lima de; OLIVEIRA, Alessandra Nunes de. Mediação da informação na “quebrada”: a autorrepresentação nas narrativas audiovisuais produzido por jovens da periferia de Belém-Pará. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 01-22, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1801/1359. Acesso em: 21 mar. 2023.

COUTO, Sergio Pereira. Os segredos do Nazismo: vol. 1. São Paulo: Universo dos Livros, 2009.

EVANS, Richard J. O Terceiro Reich em guerra. São Paulo: Planeta, 2012.

EVANS, Richard J. A chegada do Terceiro Reich.2. ed. São Paulo: Planeta, 2014a.

EVANS, Richard J. O Terceiro Reich no poder.2. ed. São Paulo: Planeta, 2014b.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante, 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREITAS, Vera Aparecida de Lucas. Mediação: estratégia facilitadora da compreensão leitora. In: BORTONI-RICARDO, Stella Maris et al. (Orgs.). Leitura e mediação pedagógica. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

FRANK, Anne. O diário de Anne Frank. Rio de Janeiro: Record, 2022.

FRANK, Otto. Memories of Anne. Anne Frank House, Amsterdam, 1968. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/anne-frank/diary/how-did-annes-diary-become-so-famous/. Acesso em 26 mar. 2023.

FRANK, Otto. Otto Frank’s mission: Education as the key to a better world. 1970. Disponível em: https://www.annefrank.org/en/about-us/what-we-do/otto-franks-mission/. Acesso em: 17 mar. 2023.

FRIEDLANDER, Saul. Nazi Germany and the Jews, 1933–1945.New York: Harper Perennial, c2009.

HERINNERINGSCENTRUM KAMP WESTERBORK. The Memory of Camp Westerbork. 2022. Disponível em: https://kampwesterbork.nl/en/program/museum/item/the-memory-of-camp-westerbork. Acesso em: 27 mar. 2023.

INSTITUTE FOR WAR HOLOCAUST AND GENOCIDE STUDIES. Over het NIOD. Amsterdam, 2021. Disponível em: https://www.niod.nl/en/about-niod/about-niod. Acesso em: 28 jan. 2023.

LE MONDE. Cent disques, cent films et cent livres pour un siècle. 15 out. 1999. Disponível em: https://www.lemonde.fr/archives/article/1999/10/15/cent-disques-cent-films-et-cent-livres-pour-un-siecle_3570803_1819218.html. Acesso em 28 jan. 2023.

NEVES, Priscilla Piccolo. O Holocausto judaico. São Luís: PPHIST-UEMA, 2018.

OLIVEIRA, Alessandra Nunes de; SILVA, Luiz Eduardo Ferreira da; CASTRO, Jetur Lima de. Narrativas da censura informacional registrada sob a ótica historiográfica: apreciações a partir da influência do terceiro reich alemão. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 11 No 1, n. 1, p. 333-363, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/8430. Acesso em: 09 mar. 2023.

PEREZ, Clotilde; TRINDADE, Eneus (Orgs.). Mediações: perspectivas plurais. Barueri, SP: Estação das letras e Cores, 2020.

SANTAYANA, George. The life of reason or the phases of human progress: Introduction and Reason in common sense. New York: Charles Scribner’s Sons, 1906.

UNESCO. Memory of the world register companion. Disonível. 2009. Disponível em:https://en.unesco.org/sites/default/files/memory_of_the_world_register_companion_en.pdf. Acesso em: 28 jan. 2023.

UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM. Anti-Jewish legislation in prewar germany. Holocaust Encyclopedia, 2023a. Disponível em: https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/anti-jewish-legislation-in-prewar-germany. Acesso em: 09 mar. 2023.

UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM. Slavery. Holocaust Encyclopedia, 2023b. Disponível em: https://encyclopedia.ushmm.org/content/pt-br/article/forced-labor. Acesso em: 20 mar. 2023.

Published

2024-07-18

How to Cite

OLIVEIRA, Alessandra; CASTRO, Jetur Lima de; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Information and Reading Mediation: An Analysis of the Book "The Diary of Anne Frank". Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 29, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5007/1518-2924.2024.e96931. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/96931. Acesso em: 18 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.