The Discourse of the Collective Subject in academic publications in Brazil: bibliometric analysis: bibliometric analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e97999

Keywords:

Discourse of the Collective Subject, Theory of Social Representations, Bibliometric analysis, Information Science, Social actors

Abstract

Objective: A survey of dissertations and theses in the field of Information Science that have used the method of Collective Subject Discourse to express the opinions of a given group of subjects, exploring the social reality of those studied. The Collective Subject Discourse, associated with the Theory of Social Representations, has contributed to descriptive social research to get closer to the reality experienced by individuals, articulating socio-historical-collective representations and supporting the collective information process.

Methods: It uses the bibliometric research method, with a quantitative approach and descriptive and exploratory objectives, analyzing data from 50 studies, including 36 dissertations and 14 theses, collected from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations.

Results: The first dissertation to use the Discourse of the Collective Subject in the field of Information Science was in 2005. Four researchers used the method in both their theses and dissertations, with the Postgraduate Program in Information Science at the Federal University of Santa Catarina having the most significant number of studies with 20, 15 of which were supervised by Souza, F. das C. de. The most studied communities were librarians working in university, school and community libraries.

Conclusions: The use of DSC method in CI has been advancing slowly, showing little adherence in the field and a gap regarding publications involving this domain, despite a certain regularity of research. The variety of subjects identified in the analyses demonstrated the multiple possibilities of using DSC in studies seeking to retrieve social representations, involving the scope of CI.

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Author Biographies

Priscila Lopes Menezes, Londrina State University

Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Maria (2007) e mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente é arquivista da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade Estadual de Londrina, início 2021. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: acesso à informação, arquivo, ética, usuário, profissional de arquivo, gerenciamento de riscos em unidades informacionais.

Marcos Antônio de Moraes, Londrina State University

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/Marília) (2020). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) (2014). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Professor Colaborador do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (CIN/UEL). Bibliotecário na Biblioteca Pública Municipal de Londrina/PR. Foi bolsista de Iniciação Científica do CNPq entre os anos de 2007/2008 e 2009. Bolsista de Iniciação Científica da Fundação Araucária entre os anos de 2009/2010. Bolsista de mestrado CAPES. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase nos temas: Biblioteconomia, Estudos Métricos da Informação (EMI), Análise de Citação, Arquitetura da Informação, Organização da Informação e do Conhecimento, Sistemas de Organização do Conhecimento (SOCs) e Vocabulários Controlados.

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Published

2024-07-18

How to Cite

MENEZES, Priscila Lopes; MORAES, Marcos Antônio de. The Discourse of the Collective Subject in academic publications in Brazil: bibliometric analysis: bibliometric analysis. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 29, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5007/1518-2924.2024.e97999. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/97999. Acesso em: 18 jul. 2024.

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