Aethetics and politics in contemporary Brazil: Terra em transe and Maranhão 66 revisited

Authors

  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1677-2954.2021.e82798

Abstract

This paper revisits the films Terra em Transe and Maranhão 66, by Glauber Rocha. They are aesthetic-political documents from the 1960s in Brazil, which get new colors in the present days. Therefore, it considers the dialectical tradition, represented here by Theodor W. Adorno, between social form and aesthetic expression. Regarding to this, it analyzes constructive options, narratives and techniques of the films, observing them as Oeuvres that mature over time, pointing, retrospectively, to national impasses. At the same time, it traces, in composition with the films, the historical context that unfolded in the decades following them. The current anti-democratic environment, as well as the rise of Luís Inácio Lula da Silva as national iconic figure, and the emblematic trajectory of José Sarney, offer the social incarnation of what the films expressively present. It concludes by pointing out the impasse and the need to find an aesthetic lighting that is capable of meeting the hardships of the present.

References

ADORNO, Theodor W. Ohne Leitbild. Parva Aesthetica. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1969. 194 p.

ADORNO, Theodor W. Ästhetische Theorie. Organização de Gretel Adorno e Rolf Tiedmann. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1989. 569 p.

ADORNO, Theodor W.; EISLER, Hanns. Composing for the Films. Nova York/Londres: Continuum International Publishing Group, 2007.

AB’SABER, Thales. Lulismo: carisma pop e cultura anticrítica. São Paulo: Hedra, 2010. 80 p.

AB’SABER, Thales. Dilma Rousseff e o ódio político. Hedra, 2015. 76 p.

BENJAMIN, Walter. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Stuttgart: Reclam, 2013. 117 p. (Organização de Burkhardt Lindner).

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Estética e sociologia da arte. Organização e tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. 298 p.

BOURDIEU, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Pris: Edition de Minuit, 1979.

CALVINO, Ítalo. Eremita em Paris: páginas autobiográficas. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CLAUSSEN, Detlev. Theodor W. Adorno: ein letztes Genie. Frankfurt am Main: Fischer, 2003

CLAUSSEN, Detlev. Globale Gleichzeitigkeit, gesellschaftliche Differenz. In: CLAUSSEN, Detlev; NEGT, Oskar; WERZ, Michael (Org.). Hannoversche Schriften 6. Frankfurt a Main: Neue Kritik, 2005.

FREUD, Sigmund. O infamiliar [Das Unheimliche]. Tradução de Ernani Chaves, Rogério Freitas, Pedro Heliodoro Tavares. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. 288 p.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema e política. São Paulo: Companhia das Letras, 2021. 148 p.

PETRY, Michele Bete. O corpo nas expressões gráficas de humor: Dilma Rousseff e a política brasileira contemporânea. Curitiba: Editora CRV, 2013.

ROCHA, Glauber. Roteiros do terceyro mundo. Org. Orlando Senna. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1985. 466 p.

ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. 240 p.

ROCHA, Glauber. O século do cinema. São Paulo: Cosac & Naify, 2006. 416 p.

SCHWARZ, Roberto. Martinha versus Lucrécia: ensaios e entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. [E-book].

SCHWARZ, Roberto. A lata de lixo da história: chanchada política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014a. 120 p.

SCHWARZ, Roberto. As ideias fora do lugar: ensaios selecionados. São Paulo: Companhia das Letras, 2014b. [E-book].

SINGER, André. Os sentidos do Lulismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. 280 p.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2020. 389 p.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. 456 p.

Published

2021-10-29

Issue

Section

Dossier The Critical Theory of Theodor W. Adorno