The Human Automaton and the Chess Player: Reflections on Artificial Intelligence and its Application in Art
DOI:
https://doi.org/10.5007/1677-2954.2025.e102074Keywords:
Machine Autonomization, Human Automation, Art, AIAbstract
In Adorno and Horkheimer's (1985) Dialectic of Enlightenment, published in 1947, we see the discussion of the relations between the administered world, capitalism in a state of aporia, and the aporia of reason, whose artistic reflection is found in the formation of a cultural industry that is both comforting and alienating, which repeats in the film the social syntax in its full functionalism, which operates as a mirror for the merely functional, mechanized individual. The authors had not foreseen that the automation of man would be followed by an effort to rationally autonomize the machine itself. Until the 1950s, this design was more the preserve of fiction, which, whether in Edgar Allan Poe's automaton or in the lunar visits of the characters of H. G. Wells and Georges Méliès, questioned the future before it existed. Today, in the full force of the future, however, it becomes more difficult to question it, and questions are blocked by the demand for realism, which is in fact the acceptance not only of the given, but of its function within a single rationality. In the interest of questioning the present and future of the autonomization of machines through artificial intelligence (AI), we will therefore discuss its implementation in art. We will consider its functioning and human cognition, initially, to understand the epistemological commitments that determine the idea of a supposed equality between artificial and human intelligence, and then move on to the study of the aesthetic consequences, marginally, of its use in artistic production. We intend to demonstrate a unity between the tendency towards the autonomization of the machine and the tendency towards the automation of the human.
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
ADORNO, T. W. Teoria Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
ADORNO, T. W. O fetichismo da música e a regressão na audição. In: LOPARIÉ, Z.; ARANTES, O. B. F. (orgs.). Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1975.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994a.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994b.
DANTAS, J. Arte, profissão e tecnologia: as greves em Hollywood em 2023. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 121–141, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2050. Acesso em: 6 nov. 2023.
DEPILLIS, L. Impact of Hollywood strikes on jobs goes beyond the strikers. The New York Times, 01 set. 2023. Disponível em: 71316/https://www.nytimes.com/2023/09/01/business/economy/hollywood-strikes-jobs-report.html. Acesso em: 07 nov. 2023.
EISENSTEIN, S. A dialectic approach to film form. In: LEDA, J. (Org). Film form: essays in film theory. New York/London: Harvest/HBJ Book, 1977.
ENGELS, F. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. São Paulo: Global, 1986.
GARCIA, A. C. Ética e inteligência artificial. Computação Brasil, n. 43, p. 14-22, 2020. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/comp-br/article/view/1791. Acesso em: 02 nov. 2023.
GEERAERTS, D.; CUYCKENS, H. Introducing Cognitive Linguistics. In: GEERAERTS, D.; CUYCKENS, H (Org). The Oxford handbook of Cognitive Linguistics. Nova Iorque: Oxford University Press, 2007.
HORKHEIMER, M. Da discussão do racionalismo na filosofia contemporânea. In: HORKHEIMER, M. Teoria crítica: uma documentação. São Paulo: Perspectiva, 2009.
LUKÁCS, G. História e consciência de classe: estudos de dialética marxista. Rio de Janeiro: Elfos Ed.; Porto, Portugal, Publicações Escorpião, 1989.
MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
MARX, K. Capital e tecnologia. Marxists Internet Archive, 28 ago. 2014. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1863/mes/tecnologia.htm. Acesso em: 07 nov. 2023.
MARX, K. Crítica da filosofia do direito de Hegel. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. Trabalho assalariado e capital. Marxists Internet Archive, 20 set. 2011. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1849/04/05.htm. Acesso em: 07 nov. 2023.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. Belo Horizonte: FRDDP, 2008.
RUSSEL, S. J.; NORVIG, P. Artificial Intelligence: a modern approach. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2010.
OLIVEIRA, S. V. F. Inteligência artificial dentro do ramo do audiovisual e os direitos autorais. Dissertação (Bacharelado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade São Judas Tadeu. São Paulo, 23 f. 2022. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/28961/1/TCC%20-%20Stephanie%20Vit%C3%B3ria%20-%20Vers%C3%A3o%20Final.pdf. Acesso em: 07 nov. 2023.
POE, E. A. Maelzel’s Chess-Player. Edgar Allan Poe Society of Baltimore, 21 set. 2011. Disponível em: https://www.eapoe.org/works/essays/maelzel.htm. Acesso em: 06 out. 2023.
POLLOCK, F. State Capitalism: its possibilities and limitations. In: ARATO, A.; GEBHARDT, E. (org.). The essential Frankfurt School reader. Nova Iorque: Continuum, 1990.
ROSEN, M. Benjamin, Adorno e o ocaso da aura. In: RUSH, F. (org.). Teoria Crítica. São Paulo: Ideias e Letras, 2004.
SCHAEFER, S. A teoria estética em Adorno. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 477 f. 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/49667/000829494.pdf. Acesso em: 08 set. 2023.
TOMASELLO, M. The cultural origins of human cognition. Cambridge: Harvard University Press, 1999.
WELLS, H. G. The Lord of Dynamos. In: WELLS, H. G. The Stolen Bacillus and other incidents. The Project Gutenberg, 31 out. 2018. Disponível em: https://www.gutenberg.org/files/12750/12750-h/12750-h.htm#link2H_4_0012. Acesso em: 08 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This obra is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional