Popneuro program actions at science and professions fairs - spreading neuroscience to the community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2025.e97517

Keywords:

Science Fair, Neuroscience, Brain, School Community

Abstract

Aim: To report the actions of the PopNeuro program at Science and Career Fairs and the impact of disseminating topics related to Neuroscience within the community. Method: Between 2022 and 2023 we participated in 14 scientific dissemination events, reaching more than 10 thousand people through interactive activities discussing topics such as neuromyths, Nervous System diseases, etc. After each event, the coordinators of the fairs at which PopNeuro was present answered a questionnaire. Results: We observed an intense participation of visitors to the proposed events, demonstrating interest in the topic. It was possible to identify the high degree of satisfaction of event organizers with the work carried out by the team. Conclusion: The inclusion of neuroscience in science and career fairs was well accepted by the fair organizers and generated broad interest from participants, achieving the objective of promoting the dissemination and popularization of neuroscience.

Author Biographies

Pedro Igo Lopes Ribeiro, Federal University of Pampa

Graduando de Fisioterapia pela Universidade Federal do Pampa.

Ana Luiza Trombini Tadielo, Federal University of Pampa

Graduada em Ciências Biológicas, Mestre em Ciências Fisiológicas, e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Multicêntrico em Ciências Fisiológicas, pela Universidade Federal do Pampa.

Bruna Tarasuk Trein Crespo, Federal University of Pampa

Enfermeira e Mestre em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal do Pampa.

Patricia Altermann Batista da Rosa, Federal University of Pampa

Graduada em Turismo, Mestranda do Programa de Pós-Graduação Educação
em Ciências, Técnica em Assuntos Educacionais (TAE) da Universidade Federal do
Pampa.

Pâmela Billig Mello Carpes, Federal University of Pampa

Professora associada da Universidade Federal do Pampa, graduada em Fisioterapia, mestre e
doutora em Ciências Biológicas: Fisiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordenadora do Programa POPNEIRO, Universidade Federal do Pampa.

References

ALVES, T. R. de S.; SANTOS, A. E. dos. A importância das feiras de ciências na educação e alfabetização científica: um relato de experiência com alunos da Educação Básica. Revista Educação Pública, v. 21, n. 9, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29286/rep.v21i9.11335

BRITO COLLARES DA SILVA, Camila; ANGELA VEIT, Eliane; SOLANO ARAUJO, Ives. Feiras de Ciências no Brasil: panorama, resultados e recomendações. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 40, n. 2, p. 231–261, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e87176. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/87176

DEKKER, S.; LEE, N. C.; HOWARD-JONES, P.; JOLLES, J. Neuromyths in education: prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Frontiers in Psychology, v. 3, p. 429, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00429

LIMA, Karine Ramires et al. Trabalhando conceitos de neurociência na escola: saúde do cérebro e plasticidade cerebral. Revista Ciência em Extensão, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 88–98, 2017. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1437

LIMA, K. et al. Formação continuada em neurociência: percepções de professores da educação básica. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 3, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i3.11512

LOPES, Renato Matos et al. Scientific communication and scientific literacy for the public perception of the importance of environmental quality for public health. Frontiers in Communication, Lausanne, v. 9, 2024. ISSN 2297-900X. Disponível em: https://www.frontiersin.org/journals/communication/articles/10.3389/fcomm.2024.1297246. DOI: https://doi.org/10.3389/fcomm.2024.1297246

LURIA, A. R. Fundamentos de Neuropsicologia. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; São Paulo: EDUSP, 1981.

MARTÍN, M. Extensión como integración en la formación académica. Extensión en Red, p. 233–247, 2016.

MARTINS, A.; MELLO-CARPES, P. B. Ações para divulgação da Neurociência: um relato de experiências vivenciadas no sul do Brasil. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 12, p. 108, 2014.

MATOS, S. & SILVA, F. Proposta de Modelo Teórico para Avaliação do Clima Organizacional Escolar. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 2019.

MUSSI, R. F. De F. et al. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60–77, out. 2021.

POSSIK, P. A. et al. Você já comeu DNA hoje? Divulgação científica durante a Semana da Ciência e Tecnologia no Brasil. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 20, p. 1353–1362, 2013.

RAMOS, M. Modelos de comunicação e divulgação científicas: uma revisão de perspectivas. v. 23, p. 340–348, 2018.

ROCHE, Joseph et al. Bridging citizen science and science communication: insights from a global study of science communicators. Frontiers in Environmental Science, Lausanne, v. 11, 2023. ISSN 2296-665X. Disponível em: https://www.frontiersin.org/journals/environmental-science/articles/10.3389/fenvs.2023.1259422. DOI: https://doi.org/10.3389/fenvs.2023.1259422

VALE, I. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 87, n. 216, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.RBEP.87i216.792

WOOD, Matthew. Science communication as interdisciplinary training. JCOM – Journal of Science Communication, v. 22, n. 06, Y01, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.22323/2.22060401

Published

2025-04-28