History and Philosophy of Science in teaching training: working with digital animations

Authors

  • Juliana Mesquita Hidalgo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Milton Schivani Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Mykaell da Silva Martins Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p805

Abstract

This work presents the outcomes of the use of a didactic sequence developed for the context of pre-service physics teachers training. The intervention had as its essential focus advancing a critical reflection on virtual learning objects with historical content, through a process of development of changes in such resources in order to adapt them for didactic use. In this sense, with the intention of contributing to the reflection on virtual learning objects, we have proposed a didactic sequence following some essential questions: What is the quality and relevance of the digital animations with historical-philosophical content towards the teaching of physics? What views of science are implicitly or explicitly present in these didactic resources? Is the content presented by them historically appropriate? What educational objectives do they serve? Is it possible to propose changes to these objects in order to adapt them to the didactic use? The outcomes provided show the great interest and the well-founded and qualified engagement of the pre-service teachers in activities of critical analysis and re-elaboration of script for digital animation.

Author Biographies

Juliana Mesquita Hidalgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É bacharel em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998), mestra em Historia da Ciência (2001/FAPESP) e doutora em Filosofia/Filosofia da Ciência (2005/FAPESP) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP (2005-2007/FAPESP) e na PUC-SP (2007-2008/FAPESP). Foi coordenadora de área do PIBID-Física CAPES na Universidade Federal do Rio Grande do Norte entre 2010 e 2012. Atualmente é professora pesquisadora no Departamento de Física Teórica e Experimental da UFRN e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Atua, principalmente, nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência (www.hfcjhidalgo.com). É integrante do Grupo de História, Teoria e Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (www.ghtc.usp.br).

Milton Schivani, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Física (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) (2006), mestrado em Ensino de Ciências (modalidade Física) pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (IFUSP) (2010) e doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP) (2014). Tem experiência na educação básica e atualmente é professor do Departamento de Física da UFRN. Participou do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), atuando na comissão de avaliação pedagógica dos Livros Didáticos de Ciências (PNLD 2017) e Física (PNLD 2018). É pesquisador da área de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Contextualização no Ensino de Ciências, Mapas Conceituais, Novas Tecnologias no Ensino de Física (com foco na Robótica Educacional) e Difusão da Astronomia em espaços Não-Formais.

Mykaell da Silva Martins, Master Degree of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atuou como professor substituto na Universidade Estadual do Ceará. Mestrando em Ensino de Ciências (UFRN).

Published

2018-12-18

How to Cite

Hidalgo, J. M., Schivani, M., & Martins, M. da S. (2018). History and Philosophy of Science in teaching training: working with digital animations. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 805–850. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p805

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência