Properties of an electronic accelerometer and the possible uses in Mechanics teaching

Authors

  • Fábio Saraiva da Rocha Universidade Federal de Pelotas - Centro de desenvolvimento Tecnológico (CDTec)
  • Guilherme Frederico Maranghello Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé
  • Márcia Maria Lucchese Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v31n1p98

Abstract

We present the basic properties of an electronic accelerometer and some possibilities for its use in Mechanics teaching practices proposals for an experimental Physics lab. An accelerometer when tightly coupled to a body, allows the direct reading of the set acceleration. From the acceleration it is possible to obtain information on various physical quantities of the kinematics and dynamics, such as velocity, acceleration and force. We present the physical and operational characteristics of the accelerometer and the electronic circuit for measuring and processing the electrical signal obtained as the output device. We present results of measurements performed on two practices on the issues “Bungee Jump” and differential acceleration of the bar rotational motion. Such practices can be reproduced in a laboratory of experimental Physics. We believe that the use of the device in question shows to be promise for use in numerous other practices in Physics teaching, it is aimed at teaching important innovation in the laboratory, the possibility of using the feature of Real-Time Physics with a class demonstration and in the point of view of involving students in interdisciplinary projects.

Author Biographies

Fábio Saraiva da Rocha, Universidade Federal de Pelotas - Centro de desenvolvimento Tecnológico (CDTec)

Professor Adjunto IV do Centro de Desenvolvimento Tecnológico (CDTec) da Universidade Federal de Pelotas. Doutor em Ciências pelo Instituto de Física da UFRGS. Graduação em Física e Mestrado pela mesma Instituição na área de Física Experimental. Desenvolvendo pesquisa em Magnetismo, Supercondutividade e Ensino de Física, atuando na montagem, automatização computacional e tratamento de dados experimentais de medidas elétricas e magnéticas. Tem formação em Educação a Distância (EaD).

Guilherme Frederico Maranghello, Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Fez pós-doutorado no Observatoire de la Côte d'Azur e no INPE. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Pampa. Possui trabalhos nas áreas de física nuclear, astrofísica, gravitação, ensino de física e ensino de astronomia.

Márcia Maria Lucchese, Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

Possui graduação em Bacharelado Em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Trabalhou na Divisão de Metrologia de Materiais do INMETRO com espectroscopia Raman e atualmente é professora adjunta da Unipampa. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física da Matéria Condensada, atuando principalmente nos seguintes temas: cvd, diamante, zirconia e grafeno. Atualmente está iniciando seus trabalhos na área de ensino de física.

Published

2013-11-25

How to Cite

Rocha, F. S. da, Maranghello, G. F., & Lucchese, M. M. (2013). Properties of an electronic accelerometer and the possible uses in Mechanics teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 31(1), 98–123. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v31n1p98

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física