Historical narratives: gravity, world systems and nature of science

Authors

  • Juliana M. Hidalgo F. Drummond Departamento de Física Teórica e Experimental, UFRN
  • José Diogo dos Santos Nicácio Master Degree in Science Teaching, UFRN
  • Arthur Winston Skeete Jr Master Degree in Science Teaching, UFRN
  • Mykaell Martins da Silva Scholarship student of PIBID, UFRN
  • Amanda Thanize Araújo Câmara Graduate in Physics, UFRN
  • Francisco Valdécio Bezerra Graduating Physics Student, UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p99

Abstract

According to the understanding that teaching scientific concepts and teaching about science should not be dissociated, a set of historical narratives used in the context of high school is presented in this work, expanding upon some considerations on the historical facts and implemented choices in their elaboration. The study also draws attention to the potentials, possibilities, and limitations of the narratives. These points refer explicitly to reflections related to a flexible use, considering the particularities of educational contexts.

Author Biographies

Juliana M. Hidalgo F. Drummond, Departamento de Física Teórica e Experimental, UFRN

É bacharel em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998), mestre em Historia da Ciência (2001/FAPESP) e doutora em Filosofia/ Filosofia da Ciência (2005/FAPESP) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP (2005-2007/FAPESP) e na PUC-SP (2007-2008/FAPESP). Foi coordenadora de área do PIBID-Física CAPES na Universidade Federal do Rio Grande do Norte entre 2010 e 2012. Atualmente é professora pesquisadora no Departamento de Física Teórica e Experimental da UFRN e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Atua principalmente nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência (www.hfcjhidalgo.com). É integrante do Grupo de História, Teoria e Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (www.ghtc.usp.br).

José Diogo dos Santos Nicácio, Master Degree in Science Teaching, UFRN

Licenciado em Física. Mestrando em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - UFRN

Arthur Winston Skeete Jr, Master Degree in Science Teaching, UFRN

Licenciado em Física
Mestrando em Ensino de Ciências Naturais e Matemática
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - UFRN

Mykaell Martins da Silva, Scholarship student of PIBID, UFRN

Licenciando em Física - Bolsista do PIBID

Amanda Thanize Araújo Câmara, Graduate in Physics, UFRN

Licenciada em Física. Departamento de Física Teórica e Experimental – UFRN

Francisco Valdécio Bezerra, Graduating Physics Student, UFRN

Licenciado em Física, Bacharelando em Física. Departamento de Física Teórica e Experimental – UFRN

Published

2015-04-09

How to Cite

F. Drummond, J. M. H., Nicácio, J. D. dos S., Skeete Jr, A. W., da Silva, M. M., Câmara, A. T. A., & Bezerra, F. V. (2015). Historical narratives: gravity, world systems and nature of science. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 32(1), 99–141. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p99

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência