Didactic model of a three-phase alternating current system with Arduino: teaching about the electrical grid

Authors

  • Ronaldo Celso Viscovini Universidade Estadual de Maringá
  • Dayson de Mello Silva Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Eduardo Alexandrino Ávila Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Italo Leonardo de Alencar Marton Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Marcio Anicete dos Santos Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Marcos Paulo Baliscei Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Marina Aparecida Ferreira de Oliveira Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Renato Rodrigues dos Santos Instituto Federal do Paraná, Campus Paranavaí
  • Ana Claudia Sabino Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá
  • Eliane da Silva Gomes Centro Universitário Cesumar, Maringá
  • Marinez Meneghello Passos Universidade Estadual de Londrina
  • Sergio de Mello Arruda Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p856

Abstract

This paper presents an experimental proposal, in the form of a model which simulates a three-phase electric power system with variable frequency between 2Hz and 20Hz, and allows us to observe the inversions in electric voltage through colored LEDs. Several components of the three-phase electric power system are represented in the model, such as generator, transformer and distribution lines. By using common and affordable materials, teachers and students interested in the subject are able to multiply this model.

Author Biographies

Ronaldo Celso Viscovini, Universidade Estadual de Maringá

Universidade Estadual de Maringá, PR.

Dayson de Mello Silva, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Eduardo Alexandrino Ávila, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Italo Leonardo de Alencar Marton, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Marcio Anicete dos Santos, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Marcos Paulo Baliscei, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Marina Aparecida Ferreira de Oliveira, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Renato Rodrigues dos Santos, Instituto Federal do Paraná, Campus Paranavaí

Instituto Federal do Paraná, Campus Paranavaí, PR.

Ana Claudia Sabino, Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá

Graduating in Physics, Universidade Estadual de Maringá, PR.

Eliane da Silva Gomes, Centro Universitário Cesumar, Maringá

Centro Universitário Cesumar, Maringá, PR

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina, PR.

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Universidade Estadual de Londrina, PR.

Published

2015-10-23

How to Cite

Viscovini, R. C., de Mello Silva, D., Alexandrino Ávila, E., de Alencar Marton, I. L., Anicete dos Santos, M., Baliscei, M. P., … de Mello Arruda, S. (2015). Didactic model of a three-phase alternating current system with Arduino: teaching about the electrical grid. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 32(3), 856–869. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p856

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física

Most read articles by the same author(s)