Using information technologies in physics teaching: the moon’s blog

Authors

  • Antonio Augusto Soares Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba
  • Renato Rodrigues Medina Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba
  • Ariovaldo Carboni Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba
  • Farley William Costa Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1094

Abstract

The technological resources that we have in our day lives make mandatory that we rethink about our actions as teachers and work in order to make a good application of those resources in our professional activities, i. e., as a teacher. This shows up in a more evident way when we refer to teaching physics, that is the major responsible by the development of those resources. In this work, we present the results about a study where we construct and used a blog with subjects about the Moon along with different secondary high school classes. Supported by a qualitative analisys of the teachers perceptions and of a test applied to the students, we concluded that using such a tool takes the students to a better protagonism in studing the subject here explored, contributing to the teaching-learning process about Moon’s topics and its properties.

Author Biographies

Antonio Augusto Soares, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba

Bacharel em Física pela UNESP campus Rio Claro, Mestre em Física pela UNICAMP, Doutor em Ciências pela UNICAMP. Professor adjunto 3 no campus de Sorocaba da UFSCar. Chefe do Departamento de Física, Química e Matemática (DFQM) e professor e orientador do curso de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF).

Renato Rodrigues Medina, Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba

Mestrando no Mestrado Nacional Profissionalizante em Ensino de Física - MNPEF

Ariovaldo Carboni, Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba

Mestrando no Mestrado Nacional Profissionalizante em Ensino de Física - MNPEF

Farley William Costa, Master Degree in Physics Teaching, Departamento de Física, Química e Matemática, Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba

Mestrando no Mestrado Nacional Profissionalizante em Ensino de Física - MNPEF

Published

2016-12-15

How to Cite

Soares, A. A., Medina, R. R., Carboni, A., & Costa, F. W. (2016). Using information technologies in physics teaching: the moon’s blog. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 1094–1114. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1094

Issue

Section

Ambientes Virtuais de Ensino-Aprendizagem de Física

Most read articles by the same author(s)