Virtual experiments at the teaching practice of Physics teacher

Authors

  • Ivanderson Pereira da Silva Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL
  • Emanuelly Torres Nunes Master Degree in Science Education, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL
  • Luis Paulo Leopoldo Mercado Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1115

Abstract

This study investigates the contributions of virtual experiments for teaching and training of Physics teachers. We aimed to the educational potential of virtual experiments from teaching practice and analyzing the contributions of these resources for the initial formation of Physics teachers. This is a qualitative research that was carried out through the analysis of the operating experience of virtual experiments, by using direct observation, field diaries and áudio recording as data collection technique. Data were transcribed and submitted to Textual Discursive Analysis that favored their categorization and interpretation. As a result of these movements, it was found that the empirical models and aprioristic are very persistent in the pedagogical mind of the teachers, even among those who are in initial formation. We found that while recognizing the constructivist model as an ideal approach to work with virtual experiments, the objective conditions of teaching and the pedagogical ideas of these teachers in training, determined that the pedagogical practices with virtual experiments to focus around demonstrations whose main functions are arouse the curiosity of students, motivate them, contextualize the analyzed content and illustrate phenomena that were previously exposed by the teacher. It was also observed that the moderator plays a central role in problematic. Because of this approach, although by the limitations imposed by the precariousness of the public system of education, the subjects were able to expand their conceptions about science and its development.

Author Biographies

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Professor Assistente da Universidade Federal de Alagoas e membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Humanidades (GIPHU) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL). Doutorando e Mestre em Educação; Especialista no uso de Mídias na Educação e Licenciado em Física. É Coordenador de Estágio do Curso de Física Licenciatura Modalidade a Distância da UFAL, com experiência em pesquisa nas áreas de Tecnologia da Informação e Comunicação, Educação a Distância, Formação Inicial e Continuada de Professores de Física.

Emanuelly Torres Nunes, Master Degree in Science Education, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Graduada em Física Licenciatura na Universidade Federal de Alagoas(UFAL), Campus Arapiraca-AL. Participou do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI), financiado pela CAPES, na Universidade de Coimbra, Coimbra-PT, nos seguintes anos letivos 2011/2012 e 2012/2013, com direito a dupla diplomação em Licenciatura em Física. Foi bolsista do Programa Institucional de Iniciação a Docência (PIBID) no período de 2014-2015. Aprovada no processo seletivo 2015.1 do Pós-graduação de stricto sensu em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Alagoas UFAL, no edital Nº 36 de 2014. Professora de Física vinculada à Secretaria de Estado da Educação e do Esporte de Alagoas.

Luis Paulo Leopoldo Mercado, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas com atuação na graduação em Pedagogia e na Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação. Doutor em Educação (PUC/SP, 1998), Mestre em Educação (UFSM, 1993), Especialista em Formação de Professores em Mídias na Educação (UFAL, 2010), Licenciado em Ciências Biológicas Licenciatura Plena (UFSM, 1989). Bacharel em Direito (CESMAC, 2012). Realizou Aperfeiçoamento em Formação em Tutoria Online pela Organização dos Estados Americanos (OEA/INEAM) e em Melhoria da Qualidade da Educação pela UNESCO (UNESCO/OEA). Lider do Grupo de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e Online, certificado pelo CNPq. Tem experiência na área de Educação a Distância Online e Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, formação continuada de professores, educação a distância, Tecnologias da Informação e Comunicação.

Published

2016-12-15

How to Cite

Silva, I. P. da, Nunes, E. T., & Mercado, L. P. L. (2016). Virtual experiments at the teaching practice of Physics teacher. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 1115–1144. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1115

Issue

Section

Objetos de Aprendizagem, Recursos Digitais e Virtuais sobre o Ensino de Física