Characterization of study focus of the brazilian academic-scientific production about experimentation in Physics Teaching

Authors

  • Fernanda Sauzem Wesendonk Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de Bauru
  • Eduardo Adolfo Terrazzan Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p779

Abstract

In this article, we presented a characterization of the recent academic and scientific literature on experiments in Physics Education in terms of focus and research intentions and results built through these investigations. For this, we used as a source of information 10 national Academic and Scientific Journals available on websites. By consulting these journals, we identified that 147 papers published from 2009 to 2013 had as their main focus the experimental research. We classified the works in categories established a priori and subcategories established a posteriori. At the end, we found out that few articles deal with this issue (9%). Moreover, in most productions there is a superficial discussion of theoretical studies on the use of experimentation in teaching. This makes the contribution of these productions for the development of conceptual discussions about the potential and limited use of experimentation in Physics Education to be relatively small.

Author Biographies

Fernanda Sauzem Wesendonk, Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de Bauru

Possui Mestrado em Educação para a Ciência pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Bauru (2015) e Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2012). Atualmente é aluna do curso de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Bauru. 

Eduardo Adolfo Terrazzan, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade de São Paulo (1976), graduação em Bacharelado em Física pela Universidade de São Paulo (1978), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Ensino de Física) pela Universidade de São Paulo (1985), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001-2002). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Santa Maria, em Santa Maria/RS.

Published

2016-12-15

How to Cite

Wesendonk, F. S., & Terrazzan, E. A. (2016). Characterization of study focus of the brazilian academic-scientific production about experimentation in Physics Teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 779–821. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p779

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física