Interactive education in the approach of electricity in a portuguese school

Authors

  • Maria José Quintas Agrupamento de Escolas de Valbom, Gondomar, Instituto de Física dos Materiais, Universidade do Porto
  • Paulo Simeão Carvalho Instituto de Física dos Materiais, Universidade do Porto http://orcid.org/0000-0002-5381-955X

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p839

Abstract

The use of interactive teaching materials is seen as a booster to improve Physics learning. In this paper, we present some results obtained while performing laboratorial practice activities (LPA) and exploring tools based on digital educational resources (DER), while teaching electricity in some portuguese schools. In this investigation, students were divided into Experimental Group (EG) and Control Group (CG). Forms, class reports, surveys and interviews were used to collect data. The results point to a better learning by the EG students, thus validating the hypotheses of quality and continuity of this practice of teaching and learning in schools. This work also shows that both the use of interactive materials by the students and in teacher training are necessary to promote collaborative learning.

Author Biographies

Maria José Quintas, Agrupamento de Escolas de Valbom, Gondomar, Instituto de Física dos Materiais, Universidade do Porto

Maria José Quintas é professora contratada de Física e Química, com mestrado em Física e Química em Contexto Escolar. É presentemente aluna do Programa Doutoral em Ensino e Divulgação das Ciências da FCUP (Portugal), desenvolvendo a sua investigação na área do Ensino da Física.

Paulo Simeão Carvalho, Instituto de Física dos Materiais, Universidade do Porto

Paulo Simeão Carvalho é professor auxiliar do Departamento de Física e Astronomia da FCUP, investigados do Instituto de Física dos Materiais da UP (IFIMUP) e da Unidade de Ensino das Ciências. Os seus interesses atuais são na área do ensino e divulgação da física e na formação inicial e contínua de professores.

Published

2016-12-15

How to Cite

Quintas, M. J., & Carvalho, P. S. (2016). Interactive education in the approach of electricity in a portuguese school. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 839–860. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p839

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física