An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino

Authors

  • Luis Carlos Mathias Universidade Estadual de Londrina
  • Paulo Rogério Catarini Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Osmar Henrique Moura da Silva Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p310

Abstract

Recent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities.

Author Biographies

Luis Carlos Mathias, Universidade Estadual de Londrina

Graduado em Física e Mestre em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Londrina. Depto de Engenharia Elétrica da UEL.

Paulo Rogério Catarini Silva, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Física (2004) e doutorado em Física (2011) pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é físico da Universidade Estadual de Londrina. 

Osmar Henrique Moura da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Licenciatura em Física (1997) e Mestre em Educação (2003) pela Universidade Estadual de Londrina, Doutor em Educação para a Ciência (2008) pela UNESP, Bauru. Físico do Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina, desde 1999.

Published

2017-05-05

How to Cite

Mathias, L. C., Silva, P. R. C., & Silva, O. H. M. da. (2017). An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(1), 310–323. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p310

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física