Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School

Authors

  • Fábio Bartolomeu Santana Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina
  • Paulo José Sena dos Santos Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p555

Abstract

This text presents the results of a didactic sequence elaborated to discuss some modern Physics concepts. The sequence begins with the question: “how do we know the Sun’s composition if we have never been there?”. The teacher used experimental activities, simulations, texts and questions elaborated by students to discuss important concepts (spectroscopy, quantization of energy, and some atomic models). The qualitative analysis of five questions about Bohr’s model will be presented. This analysis shows that more than 50% of students wrote good answers for the questions about quantization of energy and quantization of radiation. Although the sequence was successful, the students had difficulties to relate the electron’s transitions with the rise of spectra.

 

Author Biographies

Fábio Bartolomeu Santana, Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Física Bacharelado pela UFSC, em 1997, iniciou Mestrado em Física Teórica na UFSC em 1997, tendo concluído em 1999. Neste período, desenvolveu pesquisas na área de Física Nuclear teórica. Iniciou a carreira como professor do ensino médio, lecionando Física para todas as séries, desde 1994. Graduou-se em Física Licenciatura pela UFSC no período de 2013 a 2015. Em 2016, atuou como professor substituto de Física no Departamento de Física, UFSC. Cursou disciplinas optativas no programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, UFSC. Atualmente, prepara-se para ingressar no referido programa para doutoramento e desenvolve pesquisas na área de ensino de Física em colaboração com o grupo de pesquisas da referida área, no departamento de Física da UFSC.

Paulo José Sena dos Santos, Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina

Departamento de Física, Universidade Federal de Santa Catarina

Published

2017-08-09

How to Cite

Bartolomeu Santana, F., & Sena dos Santos, P. J. (2017). Spectroscopy and atomic models: a proposal to teach Modern Physics at High School. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(2), 555–589. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p555

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas