The topography of the online classroom: reflections from a experience of the research-training with science teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p204Abstract
The subject "Physics subjects in research-teacher training" was offered online in the second semester of 2017, in the Postgraduate Programs (PPG) in Science Education and Physics Teaching at the Federal University of Rio Grande. In addition to the students of these PPGs, students and professors of the Licentiate Physics courses of the Federal University of Pampa and the Federal University of Alagoas (UFAL) participated as well as students of the PPG in Science and Mathematics Teaching at UFAL. This experience brought together 18 subjects who composed groups and explored subjects of Physics from the perspective of research-training. Given the profile of the subjects and the proposed construction of an interactive classroom, the following research problem emerged: What is the topography of the classroom built from online interactions in the context of research-training? It is a qualitative investigation, classified as an interaction study through written data. As an analysis resource, the mapping of subjects' interactions was performed. Among the modules that composed this discipline, only module 5 was titled "The cordel in the teaching of Physics". The choice was justified by the fact that it contained the forum with the greatest number of interactions. In this research movement, we analyze its didactic design, didactic material, online teaching and the topography of the classroom constituted from the interactions of the subjects. As a result we find that although the interventions that occupied the student position indicate mostly all-all communication , of the didactic design supported by the flexibility and interactivity of cyberspace, as well as the didactic material was produced in a dialogic, multimedia and hypertextual way, the interventions of the subjects that occupied the teaching position ended up centralizing the interactions, resulting in an intermediate topography between the traditional classroom and the interactive classroom.
References
ALMEIDA, M. G. Importância da mediação pedagógica nos textos didáticos escritos para a educação a distância. In: MERCADO, L. P. (Org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 97-112.
ALMEIDA, M. G.; CAVALCANTE, P. S. Elementos de análise de textos didáticos escritos para a educação a distância. In: MERCADO, L. P. (Org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 53-66.
BELISÁRIO, A. O material didático na educação a distância e a constituição de propostas interativas. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 137-148.
BLIKSTEIN, P.; ZUFFO, M. K. As sereias do ensino eletrônico. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 25-40.
COSTA, C. J; MOTTA FILHO, L. G. Um modelo para a gestão da qualidade do material didático na educação a distância. In: MERCADO, L. P. (org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 67-82.
COSTA, C. J.; PARAGUAÇU, F. Possibilidades de coletas de dados para pesquisa no contexto da internet. In: COSTA, C. J.; MERCADO, L. P. (Orgs.). Pesquisa em educação online. Maceió: Edufal, 2011, p. 09-20.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GOMES, L. F. Hipertexto no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2011.
HECKLER, V. et al. O desenvolver metodológico na pesquisa-formação de professores da experimentação em ciências online. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 10, 2013, Belém-PA. Anais... Belém-PA: UFPA/UNIREDE. 2013.
KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
KUENZER, A. Z. Competência como práxis: os dilemas da relação entre teoria e prática na educação dos trabalhadores. Boletim técnico do SENAC, v. 29, n. 1, p. 16-27, 2018.
MACEDO, R. M. et al. Perfis bibliométrico e temático da produção científica disponível na SciELO relacionada ao hipertexto. Revista EDaPECI, v. 17, n. 03, p. 140-151, 2017.
MARCUSCHI, L. A. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem & Ensino, v. 4, n. 1, p. 79-111, 2001.
MORAN, J. M. Contribuições para a pedagogia da educação online. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 41-52.
NUNES, A. Karla F.; LIMA, I. C. Hipertexto na visão de sentidos múltiplos no mundo tecnológico. Revista EDaPECI, v. 18, n. 1, p. 71-76, 2018.
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
REZENDE, F.; COLA, C. S. D. Hipermídia na educação: flexibilidade cognitiva, interdisciplinaridade e complexidade. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 94-104, dez. 2004.
RIBEIRO, M. R.; SANTOS, E. Pesquisa-formação multirreferencial e com os cotidianos na cibercultura: tecendo a metodologia com um rigor outro. Revista de Educação Pública, v. 25, n. 59, 2016.
SAMPIERI, R. H.; CALLADO, C. F.; LÚCIO, M. P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOS, E. Educação online como dispositivo na ciberpesquisa-formação. Revista Tecnologias na Educação v. 20, 2017.
SANTOS, E.; SANTOS, W. J.; SILVA, I. P. Possibilidades didáticas do uso da literatura de cordel para o ensino de física. Material didático do módulo 5 – Cordel no ensino de física. Disciplina Temas de Física na pesquisa-formação de professores. Programa de pós-graduação em educação em ciências. Programa de pós-graduação em ensino de física. Universidade Federal do Rio Grande. Segundo semestre, 2017.
SANTOS, E.; SILVA, M. O desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de educación, v. 49, p. 267-287, 2009.
SILVA, A. L. S.; FIGUEIREDO, L. K. Do texto ao hipertexto: reflexões acerca da leitura de jornais impressos e digitais na sala de aula. Revista EDaPECI, v. 13, n. 3, p. 391-402, 2013.
SILVA, I. P.; LESSA, R. K.; MERCADO, L. P. Mediação pedagógica em fóruns de discussão no contexto da experiência do estágio de docência online. Revista EDaPECI, v. 15, n. 1, p. 30-56, 2015.
SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012a.
SILVA, M. Criar e professorar um curso online: relato de experiência. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 53-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >