The topography of the online classroom: reflections from a experience of the research-training with science teachers

Authors

  • Enadieliton dos Santos Graduated student of Physics, Universidade Federal de Alagoas
  • Ivanderson Pereira da Silva Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p204

Abstract

The subject "Physics subjects in research-teacher training" was offered online in the second semester of 2017, in the Postgraduate Programs (PPG) in Science Education and Physics Teaching at the Federal University of Rio Grande. In addition to the students of these PPGs, students and professors of the Licentiate Physics courses of the Federal University of Pampa and the Federal University of Alagoas (UFAL) participated as well as students of the PPG in Science and Mathematics Teaching at UFAL. This experience brought together 18 subjects who composed groups and explored subjects of Physics from the perspective of research-training. Given the profile of the subjects and the proposed construction of an interactive classroom, the following research problem emerged: What is the topography of the classroom built from online interactions in the context of research-training? It is a qualitative investigation, classified as an interaction study through written data. As an analysis resource, the mapping of subjects' interactions was performed. Among the modules that composed this discipline, only module 5 was titled "The cordel in the teaching of Physics". The choice was justified by the fact that it contained the forum with the greatest number of interactions. In this research movement, we analyze its didactic design, didactic material, online teaching and the topography of the classroom constituted from the interactions of the subjects. As a result we find that although the interventions that occupied the student position indicate mostly all-all communication , of the didactic design supported by the flexibility and interactivity of cyberspace, as well as the didactic material was produced in a dialogic, multimedia and hypertextual way, the interventions of the subjects that occupied the teaching position ended up centralizing the interactions, resulting in an intermediate topography between the traditional classroom and the interactive classroom.

Author Biographies

Enadieliton dos Santos, Graduated student of Physics, Universidade Federal de Alagoas

Licenciando do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca, aluno de iniciação científica vinculado ao Grupo de Estudos em Educação, Mídias, Tecnologias e Sociedade (GEEMTS).

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

É Licenciado em Física, Especialista em Mídias na Educação, Mestre e Doutor em Educação. Atualmente é professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Campus de Arapiraca, atuando nos Cursos de Licenciatura em Física e Pedagogia. É professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFAL. É líder do Grupo de Estudos em Educação, Mídias, Tecnologias e Sociedade (GEEMTS) e, dentro dessa perspectiva, desenvolve estudos no campo do Ensino de Ciências e da Formação de Professores. 

References

ALMEIDA, M. G. Importância da mediação pedagógica nos textos didáticos escritos para a educação a distância. In: MERCADO, L. P. (Org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 97-112.

ALMEIDA, M. G.; CAVALCANTE, P. S. Elementos de análise de textos didáticos escritos para a educação a distância. In: MERCADO, L. P. (Org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 53-66.

BELISÁRIO, A. O material didático na educação a distância e a constituição de propostas interativas. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 137-148.

BLIKSTEIN, P.; ZUFFO, M. K. As sereias do ensino eletrônico. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 25-40.

COSTA, C. J; MOTTA FILHO, L. G. Um modelo para a gestão da qualidade do material didático na educação a distância. In: MERCADO, L. P. (org.). Fundamentos e práticas na educação a distância. Maceió: Edufal, 2009, p. 67-82.

COSTA, C. J.; PARAGUAÇU, F. Possibilidades de coletas de dados para pesquisa no contexto da internet. In: COSTA, C. J.; MERCADO, L. P. (Orgs.). Pesquisa em educação online. Maceió: Edufal, 2011, p. 09-20.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GOMES, L. F. Hipertexto no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2011.

HECKLER, V. et al. O desenvolver metodológico na pesquisa-formação de professores da experimentação em ciências online. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 10, 2013, Belém-PA. Anais... Belém-PA: UFPA/UNIREDE. 2013.

KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

KUENZER, A. Z. Competência como práxis: os dilemas da relação entre teoria e prática na educação dos trabalhadores. Boletim técnico do SENAC, v. 29, n. 1, p. 16-27, 2018.

MACEDO, R. M. et al. Perfis bibliométrico e temático da produção científica disponível na SciELO relacionada ao hipertexto. Revista EDaPECI, v. 17, n. 03, p. 140-151, 2017.

MARCUSCHI, L. A. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem & Ensino, v. 4, n. 1, p. 79-111, 2001.

MORAN, J. M. Contribuições para a pedagogia da educação online. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 41-52.

NUNES, A. Karla F.; LIMA, I. C. Hipertexto na visão de sentidos múltiplos no mundo tecnológico. Revista EDaPECI, v. 18, n. 1, p. 71-76, 2018.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

REZENDE, F.; COLA, C. S. D. Hipermídia na educação: flexibilidade cognitiva, interdisciplinaridade e complexidade. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 94-104, dez. 2004.

RIBEIRO, M. R.; SANTOS, E. Pesquisa-formação multirreferencial e com os cotidianos na cibercultura: tecendo a metodologia com um rigor outro. Revista de Educação Pública, v. 25, n. 59, 2016.

SAMPIERI, R. H.; CALLADO, C. F.; LÚCIO, M. P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, E. Educação online como dispositivo na ciberpesquisa-formação. Revista Tecnologias na Educação v. 20, 2017.

SANTOS, E.; SANTOS, W. J.; SILVA, I. P. Possibilidades didáticas do uso da literatura de cordel para o ensino de física. Material didático do módulo 5 – Cordel no ensino de física. Disciplina Temas de Física na pesquisa-formação de professores. Programa de pós-graduação em educação em ciências. Programa de pós-graduação em ensino de física. Universidade Federal do Rio Grande. Segundo semestre, 2017.

SANTOS, E.; SILVA, M. O desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de educación, v. 49, p. 267-287, 2009.

SILVA, A. L. S.; FIGUEIREDO, L. K. Do texto ao hipertexto: reflexões acerca da leitura de jornais impressos e digitais na sala de aula. Revista EDaPECI, v. 13, n. 3, p. 391-402, 2013.

SILVA, I. P.; LESSA, R. K.; MERCADO, L. P. Mediação pedagógica em fóruns de discussão no contexto da experiência do estágio de docência online. Revista EDaPECI, v. 15, n. 1, p. 30-56, 2015.

SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012a.

SILVA, M. Criar e professorar um curso online: relato de experiência. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012b. p. 53-76.

Published

2019-05-13

How to Cite

Santos, E. dos, & Silva, I. P. da. (2019). The topography of the online classroom: reflections from a experience of the research-training with science teachers. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(1), 204–223. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p204

Issue

Section

Formação inicial e continuada do professor de Física

Most read articles by the same author(s)