Contributions of complexity productions: subsidies to scholar scientific education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p428

Abstract

Complexity perspective announces a way of thinking and acting in consideration of situations from the reality that, in general, refer to open and dynamic systems. To investigate the approaches in this perspective and to propose its effective incorporation in subject actions, it is fundamental to consider it in the educational process through different dimensions: Educational Dimension, Teaching-Learning, and Epistemological Dimension. Any Dimension incorporates complexity in different contexts of school education and scientific scholar training. In their construction, they seek to organize elements of complexity that can mobilize the subjects for a paradigm shift. We hypothesize that these dimensions contribute to a more complex formation by permeating teaching discourses and actions closer to the subjects' reality. Based on that, this article investigates how complex issues are present in the productions of members of Spanish research groups which incorporate them in the context of Science school education. It is intended to deepen the meaning of these Dimensions and their specificities, when investigating such groups, by non-national approaches. Methodologically, this research is comprised by two moments: (1) identification of starting points of the aspects of complexity in the Educational Dimension in the Teaching-Learning Dimension and the Epistemological Dimension; and (2) identification of these aspects, selecting the productions in journals of some Spanish groups specialized in the subject matter as a material of reference. For data analysis, Discursive Textual Analysis will be considered, assuming the perspective of complexity and the usual strategies in ethnographic studies as parameters. Among the results, there is a significant convergence of perspectives, albeit with nuances. It is emphasized that a change of proposals for scientific education, which seeks to go further than simply understanding and working in a more complex perspective, which is enhanced when complexity is articulated, involving aspects of all dimensions. Therefore, the education for complexity requires that it should be incorporated into a set of actions/attitudes/ reflections; otherwise, the school is only accentuating ways of thinking and acting which may lead to specific and individualized changes.

Author Biographies

Giselle Watanabe, Universidade Federal do ABC

É pós doutora pela Universidad de Sevilla (2014) e pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo, com visita técnica à Universitat Autònoma de Barcelona e à Universidad de Sevilla (2019). É licenciada em Física (2003), mestra (2008), doutora (2012) em Ensino de Ciências, pela Universidade de São Paulo, professora do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC, desde 2013. Atua na área de Ensino de Ciências/Física (ensino-aprendizagem e formação de professores) com foco nos temas: aspectos da complexidade, educação para o risco, criticidade, decrescimento e meio ambiente, e modelos metodológicos pessoais. Lidera o grupo de pesquisa GrECC que estuda tais temas no contexto escolar.

Maria Regina Dubeux Kawamura, Universidade de São Paulo

É bacharel em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1972), mestra (1979) e doutora (1986) em Física pela Universidade de São Paulo. É professora Instituto de Física da Universidade de São Paulo desde 1986, tendo atuado nas Áreas de Pesquisa de Física do Estado Sólido, com ênfase em Biofísica (1986-1995) e Pesquisa em Ensino de Física (1990 até a presente data).  Trabalha, dentre outros, com temas relacionados à complexidade e problemas socioambientais, em sua inserção no ensino de Física. É coordenadora do projeto PROFIS/GREF que aproxima alunos da licenciatura, professores da rede particular e pública aos projetos de pesquisa e de formação continuada.

References

BECK, U. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In: BECK, U; GIDDENS, A. E LASH, S. (Org). Modernização reflexiva. São Paulo: Editora da Unesp, 1997. p.11-72.

BECK, U. Sociedade de Risco. São Paulo: Editora 34, 2010.

BONIL J.; JUNYENT M.; PUJOL R. M. Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 7, n. Extraordinario, p. 198-215, 2010.

CABALLEROS, V.; PUBILL, M. J.; SUBIRÁ, G. C. Análisis de un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular: transferencia en diversidad de contextos. Enseñanza de las ciencias (X Congreso), Espanha, n.extra, p. 3137-3142, 2017.

CASAL, L. M. La izquierda ante el colapso de la civilización industrial. Madrid: La Oveja Roja, 2016.

CINI, M. Un paradiso perduto. Itália: Editora Feltrinelli, 1994.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

FERNÁNDEZ, R.; GONZÁLEZ, L. En la espiral de la energía. Madrid: Libros en Acción. Baladre, 2014.

FERNÁNDEZ-ARROYO, J.; PUIG-GUTIÉRREZ, M.; DÍAZ, J. E. G. Menos es más (complejidad). Una reflexión sobre la concepción de complejidad predominante en el pensamiento decrecentista. Enseñanza de las ciencias (X Congreso), Espanha, n. extra, p. 2174-6486, 2017.

DÍAZ, J. E. G.; GARCÍA, F. F.; MARTÍN, J.; PORLÁN, R. ¿Son incompatibles la escuela y las nuevas pautas culturales? Investigación en la escuela, Espanha, n. 63, p. 17-28, 2007.

DÍAZ, J. E. G.; RODRÍGUEZ-MARÍN, F.; SOLÍS, M. C.; BALLENILLA, F. Investigando el problema del uso de la energía. Investigación en la escuela, Espanha, p. 29-45, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FIELDLER-FERRARA, N. Ciência, ética e solidariedade. In: CARVALHO, E. A.; ALMEIDA, M. C.; COELHO, N. N.; MORIN, E. (Org.). Ética, solidariedade e complexidade. São Paulo: Palas Athena, 1998.

FIELDLER-FERRARA, N. O pensar complexo: construção de um novo paradigma. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XV, 2003, Curitiba. Atas...

GARCÍA, J. E. Hacia una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Espanha: Díada Editora S. L., 1998.

GARCÍA, J. E. Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Série Fundamentos, n. 21. Espanha: Díada Editora S. L., 2004a.

GARCÍA, J. E. Los contenidos de la educación ambiental: una reflexíon desde la perspectiva de la complejidad. In: Investigación en la escuela. Espanha: Sevilla, n. 53, p. 31-51, 2004b.

GARCÍA, J. E.; WATANABE, G. Menos pode ser mais: do decrescimento e descomplexificação à complexidade. Revista Linhas Críticas, UnB, 2019.

CEBRIÁN, G.; PUBILL, M. J. Competencias profesionales en educación para la sostenibilidad: un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, Espanha, p. 29-49, 2014.

GOULD, S. J. Revista Scientific American, Rio de Janeiro, p. 84-100, 1994.

GOULD, S. J. ‘O que é vida?’ Como um problema histórico. In: MURPHY E O´NEILL (Org.). O que é a vida? 50 anos depois. São Paulo: Editora UNESP, 1997.

LACEY, H. O princípio de precaução e a autonomia da ciência. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 373-92, 2006.

LATOUCHE, S. Pequeno tratado do decrescimento sereno. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

MARÍN, F. R.; ARROYO, J. F; DÍAZ, J. E. G. Los huertos escolares ecológicos, un camino decrecentista hacia un mundo más justo. Enseñanza de las ciencias (X Congreso), Espanha, n. extra, p.805-810, 2017.

MARÍN, F. R.; ARROYO, J. F; DÍAZ, J. E. G. El huerto escolar ecológico como herramienta para la educación en y para el decrecimiento. Investigación en la escuela, Espanha, p. 35-48, 2015.

MARÍN, F. R.; ARROYO, J. F; DÍAZ, J. E. G. Las hipótesis de transición como herramienta didáctica para la educación ambiental. Enseñanza de las ciencias, Espanha, p.310-318, 2014.

MARÍN, F. R.; DÍAZ, J. E. G. El activismo que no cesa. Obstáculos para incorporar la metodología didáctica basada en la investigación del alumno a la práctica de la Educación Ambiental. Investigación en la escuela, Espanha, n. 67, p. 23-36, 2009.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

MORIN, E. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2009.

NUSSENZVEIG, H. M. (Org.) Complexidade e caos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/ COPEA, 2003.

PRATS, S.; HERRERO, Y.; TORREGO, A. La Gran Encrucijada. Barcelona: Libros en Acción /Icaria, 2016.

PRIGOGINE, I. O nascimento do tempo. Rio de Janeiro: Edições 70, 1988.

PRIGOGINE, I. Enciclopédia Einaudi:Sistema. Portugal: Imprensa Nacional, Casa da moeda, 1993.

PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Editora da UNESP, 1996.

PRIGOGINE, I.; STENGERS, I. A nova aliança. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1984.

PRIGOGINE, I.; STENGERS, I. Entre o tempo e a eternidade. São Paulo: Companhia das letras, 1992.

RODRIGUEZ-MARÍN, F; FERNÁNDEZ-ARROYO, J; GARCÍA, J. Las hipótesis de transición como herramienta didáctica para la educación ambiental. Enseñanza de Las Ciencias, v. 32, n. 3, p. 300-318, 2014.

SCHEIDER, E. E.; KAY, J. Ordem a partir da desordem: a termodinâmica da complexidade biológica. In: MURPHY; O´NEILL (Org.). O que é a vida? 50 anos depois. São Paulo: Editora UNESP, 1997. p. 186-201.

SEGURA, M. R. G.; RIBERAYGUA, M. F.; PUBILL, M. J. Competencias profesionales en educación para la sostenibilidad desde la complejidad. Enseñanza de las ciencias (X Congreso), Espanha, n. extra, p. 4863, 2017.

TAIBO, C. El colapso. Madrid: Los Libros de la Catarata, 2016.

WATANABE, G. Aspectos da complexidade: contribuições da Física para a compreensão do tema ambiental. 2012. 246 p. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo.

WATANABE, G.; KAWAMURA, M. R. D. Uma educação na perspectiva ambiental crítica, complexa e reflexiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 255-264, 2014.

WATANABE; RODRIGUEZ-MARÍN, F. Aspectos da complexidade nas questões socioambientais: as abordagens no Brasil e na Espanha. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 3, p. 543-562, 2018.

Published

2020-08-12

How to Cite

Watanabe, G., & Kawamura, M. R. D. (2020). Contributions of complexity productions: subsidies to scholar scientific education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 428–454. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p428

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física