Literature and Art in Science teaching: teacher training for students with visual impairments in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p718

Abstract

This work proposes the training of inclusive teachers, that is, those who believe that students without any detected problems and students with any disability, can study in regular schools. We used Art, especially Literature, in the format of children's stories to teach elementary topics in Physics in the early years of schooling. We consider the equitable teaching of students without apparent problems and those with visual impairment, to be essential, based on our previous studies, combining Literature and Physics, and Plastic Art and Physics. Such studies led us to the point where we find ourselves to be sure that teachers need to exercise their imagination and creativity to elaborate the stories and evaluate their understanding regarding the topic at hand. We herein also report what we expect of the training of undergraduate students at our University, and the topics of the CiênciArt Manifest, that we follow in our practice, both in training and in our professional performance.

Author Biography

Maria da Conceição de Almeida Barbosa-Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto Oswaldo Cruz

Professora associado do Instituto de Física da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e membro permanente do programa de pós-gradução em Ensino de Biociências e Saúde no Instituto Oswaldo Cruz.

References

ARAÚJO-JORGE, T. et al. Ciênciarte no instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiência na construção de um conceito interdisciplinar Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, São Paulo, abr./jun 2018.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARBOSA-LIMA, M. C. Explique o que tem nessa história. 2001. Tese. (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

BARBOSA-LIMA, M. C.; BARROS, H. L. de; TERRAZZAN, E. A. Quando o sujeito se torna pessoa: uma articulação possível entre poesia e ensino de física Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 291-305, 2004.

BARBOSA-LIMA, M. C.; QUEIROZ, G.; SANTIAGO, R. B. Ciência e Arte: Veermeer, Huygens e Leeuwenhoek. Física na Escola, v. 8, n. 2, 2007.

BARBOSA-LIMA, M. C. Um quadro para ser lido... Ciência em Tela, v. 1, n. 1, 2008.

BARBOSA-LIMA, M. C.; CATARINO, G. F. C. É importante estudar física se você é deficiente visual? As respostas de estudantes recém-ingressos na universidade. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XXIII, 2019, Salvador, Bahia. Atas... Disponível em:

<http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxiii/>.

CAMARGO, E. P. Saberes docentes para a inclusão do aluno com deficiência visual em aulas de física. 1. ed. São Paulo: UNESP Editora, 2012.

FIOLHAIS, C. Imaginação, Ciência e Arte. Disponível em:

<https://www.researchgate.net/publication/268263035_Imaginacao_ciencia_e_arte/reference>Acesso em: 01 jul. 2018.

LEMKE, J. L. Investigar para el futuro de la educación científica: nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir. Enseñanza de las Ciencias, v. 24, n. 1, p. 5-12, 2006.

MONTEIRO, A. B. F.; HALLAIS, S. de C.; BARBOSA-LIMA, M. C. A física da gangorra: ensino de física e história para crianças. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XXIII, 2019, Salvador, Bahia. Atas... Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxiii/>.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Tradução: Claudia Schilling. São Paulo: Artmed, 2007.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução: Roberto Cataldo Costa. São Paulo: Artmed, 2000.

SILVA, M. C. Infância e literatura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

SOLER, M. A. Didáctica multisensorial de las ciencias: Un nuevo método para alumnos ciegos, deficientes visuales, y también sin problemas de visión. Barcelona: Paidós, 1999.

SNOW, C. P. As duas culturas. Rio de Janeiro: Gradiva do Brasil, 2004.

TATO, A. L. Atividades Multissensoriais para o Ensino de Física. 2016. 171f. Tese. (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo.

TATO, A. L. Material de Equacionamento Tátil para usuários do Sistema Braille. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – CEFET/RJ, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Rio de Janeiro.

TORRES S. M.; TETTAMANZY, A. L. L. Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Nau Literária, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 1-7, 2008.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. Tradução: Prestes, Z. R. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. El niño ciego. In: Obras escogidas - Tomo V. Fundamentos de defectologia. Madrid: Machado, 2012.

ZANETIC, J. Ensino de Física através de sua história e filosofia para quem gosta de literatura. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, VI, 1998, Florianópolis. Atas... Florianópolis: Sociedade Brasileira de Física, 1998.

Published

2020-08-12

How to Cite

Barbosa-Lima, M. da C. de A. (2020). Literature and Art in Science teaching: teacher training for students with visual impairments in Elementary School. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 718–729. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p718

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)