From meaningful learning to satisfying learning in science education

Authors

  • Sergio de Mello Arruda UEL - Párana
  • Alberto Villani USP - São Paulo
  • Michele Hidemi Ueno UEL - Párana
  • Valéria Silva Dias USP - São Paulo

Abstract

In this work we will complement the considerations implicit in the theory of meaningful learning, introducing, at least partially, the unconscious universe. Initially, we will present our understanding of meaningful learning and we will show the function of desire and unconscious satisfaction in the education. Finally we will complement our work, introducing and discussing some examples in History of Science and in science education.

Author Biographies

Sergio de Mello Arruda, UEL - Párana

Bacharel em Física (USP, 1976), Mestre em Ensino de Ciências (USP, 1994) e Doutor em Educação (USP, 2001).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Alberto Villani, USP - São Paulo

Graduação em Filosofia - Licenza - Aloisianum Facultas Philosophica (1966), graduação em Fisica - Laurea - Universita degli Studi di Padova (1969) e doutorado em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1972), Livre Docência pela Universidade de São Paulo(1987) e pos-doutorado pela Universitá di Bologna (1989).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Michele Hidemi Ueno, UEL - Párana

Graduação em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2002), mestrado em Ensino de Ciência e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2004), aperfeicoamento em CURSO DE FOMAÇÃO COMO ANALISTA pelo INSTITUTO DA PSICANÁLISE LACANIANA (2004) e aperfeicoamento em DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL E COMPETÊNCIA REFLEXI pela Universidade Estadual de Londrina (2002).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Valéria Silva Dias, USP - São Paulo

Graduação em Licenciatura em Fisica pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2001) e mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física) pela Universidade de São Paulo - USP (2004).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2004-01-01

How to Cite

Arruda, S. de M., Villani, A., Ueno, M. H., & Dias, V. S. (2004). From meaningful learning to satisfying learning in science education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 21(2), 194–223. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6432

Issue

Section

Artigos