An exhibition about the physics in sports through the eyes of adolescents: a case study at Museu Ciência e Vida
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72189Abstract
We analyze the experience of five groups of teenagers in the exhibition about the physics of sports, aiming to understand how they interact with the explainers, the exhibition and with each other, as well as the content of their conversations during the visit. The groups' routes were recorded with a subjective camera and analyzed using a research protocol. In the analysis, we observed that the interaction of visitors with the explainers prevailed over the interaction of visitors with each other, especially in conversations focused on scientific issues, associations with previous experiences and conversations about the design and use of exhibition objects. The studies indicate that the exhibition managed to engage teenagers around scientific issues and the choice of the theme “sports” seems to have helped in this regard. The study provides subsidies for reflection on the ways of mediating science exhibitions and challenges to be explored in future studies and in training for explainers. We expect this study to be an important step in fostering the culture of adolescents in attending scientific-cultural spaces, since it seeks to understand interests, conversations, ways of interacting.
References
ALLARD, M.; LAROUCHE, M.; MEUNIER, A.; THIBODEAU, P. Guide de planification et devaluation dês programes éducatifs. Éditions Logiques, 1998.
ALMEIDA, B. S. G.; SILVA, R. C. Aerodinâmica de bolas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 3505, 2015.
ALMEIDA, C.; AMORIM, L.; BRITO, F.; FERREIRA, J. R.; MASSARANI, L. (Coord.). Centros e museus de ciência do Brasil 2015. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência, UFRJ, Casa da Ciência, Fiocruz. Museu da Vida, 2015. Disponível em:
<http://www.casadaciencia.ufrj.br/Publicacoes/guia/Files/guiacentrosciencia2015.pdf>. Acesso em: 29 jan. 2020.
BASTOS, P. W.; MATTOS, C. R. Esporte: um aliado para o ensino de física. In: 7º ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7, 2009. Florianópolis. Anais...
BERNARD, H. R. Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Lanham, MD: AltaMira Press, 2005.
BIERNARCKI, P.; WALDORF, D. Snowball sampling-problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods and Research, v. 10, n. 2, 1981.
BROSSARD, D.; LEWENSTEIN, B. A critical appraisal of models of public understanding of science: using practice to inform theory. In: KAHLOR, L. New Agendas in Science Communication. Mahwah: Laurence Erlbaum Publishers, 2009. p. 11-39.
CGEE. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília, 2019. Disponível em:
<https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/CGEE_resumoexecutivo_Percepcao_pub_CT.pdf>. Acesso em: 29 jan. 2020.
DUARTE, M.; OKUNO, E. Física do futebol: mecânica. São Paulo: Oficina de textos, 2012.
FALK, J.; DIERKING, D. Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning. AltaMira Press, 2000.
GARCIA, V. A. R. O processo de aprendizagem no Zoológico de Sorocaba: análise da atividade educativa visita orientada a partir dos objetos biológicos. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
GLĂVEANU, V. P.; LAHLOU, S. Through the creator's eyes: Using the subjective camera to study craft creativity. Creativity Research Journal, v. 24, n. 2-3, 2012.
GOOD, L. Unpacking docent practice in free choice science learning settings: A qualitative study documenting thew hat and whys of docent interpretive practice. 2013. Doctoral (Dissertation) - Oregon State University.
GRINDER, A. L.; MCCOY, E. S. The good guide: a sourcebook for interpreters, docents and tour guides. Scottsdale, Ironwood Press, 1985.
LAHLOU, S. How can we capture the subject’s perspective? An evidence-based approach for the social scientist. Social science information, v. 50, n. 3-4, 2011.
LEIVA, J. Cultura em Duque de Caxias. São Paulo - São Paulo, Leiva Cultura & Esporte, 2014. Disponível em: <http://lurdinha.org/site/wp-content/uploads/habitosculturais_ duquedecaxias_jleiva_braskem.pdf>. Acesso em: 29 jan. 2020.
MARANDINO, M. (Org.). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: GEENF, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2008.
MARANDINO, M. Ação educativa, aprendizagem e mediação nas visitas aos museus de ciências. In: MASSARANI, L.; ALMEIDA, C. Workshop Sul-Americano & Escola de Mediação em Museus e Centros Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida, Casa de Oswaldo Cruz, Fiocruz, 2008.
MASSARANI, L.; CASTELFRANCHI, Y.; FAGUNDES, V.; MOREIRA, I.; MENDES, I. O que os jovens brasileiros pensam da Ciência e da Tecnologia? Resumo executivo, 2019. Disponível em:
<http://www.coc.fiocruz.br/images/PDF/Resumo%20executivo%20survey%20jovens_FINAL.pdf>. Acesso em: 23 jul. 2019.
MASSARANI, L.; FAZIO, M. E.; ROCHA, J. N. La interactividad en los museos de ciencias, pivote entre expectativas y empiria: el caso de CICyT Abremate (Argentina). Ciência e Educação, UNESP, v. 25, p. 467-484, 2019a.
MASSARANI, L.; REZNIK, G.; ROCHA, J. N.; FALLA, S.; ROWE, S.; MARTINS, A.; AMORIM, L. A experiência de adolescentes ao visitar um museu de ciência: Um estudo no Museu da Vida. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. 21, e10524, 2019b.
MASSARANI, L.; ROCHA, J. N.; POENARU, L.; FALLA, S.; ROWE, S. Adolescents learning with exhibits and explainers: The case of Maloka'. International Journal of Science Education, v. 2, p. 1-15, 2019c.
MASSARANI, L.; CHAGAS, C.; ROCHA, L.; ROWE, S.; FONTANETTO, R. Children’s protagonism in a science exhibition: an exploratory study of an exhibition in Rio de Janeiro (Brazil). Research in Science Education, v. 43, p. 1-18, 2019d.
MICHA, D.; FERREIRA, M. Física no esporte – parte 1: saltos em esportes coletivos. Uma motivação para o estudo da mecânica através da análise dos movimentos do corpo humano a partir do conceito de centro de massa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 3301, 2013.
NORBERTO ROCHA, J. Museus e centros de ciências itinerantes: análise das exposições na perspectiva da Alfabetização Científica. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: 10.11606/T.48.2018.tde-03122018-122740.
ROSCHELLE, J. Learning in interactive environments: Prior knowledge and new experience. In: FALK, J.; DIERKING, D. (Eds.) Public Institutions for personal Learning: Establishing a research Agenda. Washington, DC: American Association of Museums, 1995.
SANTIAGO, R. B.; MARTINS, D. E.; NETO, O. P. O ensino de Física através do Futebol em um Pré-Vestibular Comunitário. In: II SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, II, 2010, Ponta Grossa, Paraná, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Anais...
SANTIAGO, R. B.; MARTINS, J. C.; DIAS, M. V.; PREUSSLER, O.; ANJOS, R. F. Interdisciplinaridade no Ensino: a física do esporte. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XVIII, 2009, Vitória, Espírito Santo. Anais...
SÁPIRAS, A. Aprendizagem em museus: uma análise das visitas escolares no Museu Biológico do Instituto Butantan. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SOJOURNER, E. J.; BURGASSER, A. J.; WEISE, E. D. Let’s get physical: teaching physics through gymnastics. The Physics Teacher, v. 56, n. 43, 2018.
SPINNEY, J. Close encounters? Mobile methods, (post) phenomenology and affect. Cultural geographies, v. 22, n. 2, 2015.
VILLEGAS, J. O. R. La relación museo-escuela en el Museo de Antioquia: un estudio sobre percepciones de profesores, estudiantes y personal del museo. 2012. Dissertação (Mestrado) - Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Medellín.
VOURLIAS, K.; SEREGLOU, F. Physics and Sports: Let’s get out of the classroom! In: International Physics Conference of the Balkan Physical Union, 9th, 2016. Proceedings...
WAGENSBERG, J. Princípios fundamentales de la museología científica moderna. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, Barcelona, n. 26, p.15-19, 2000.
YALOWITZ, S. Aquaria. In: GUNSTONE, R. Encyclopedia of Science Education. Dordrecht: Springer, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >