An exhibition about the physics in sports through the eyes of adolescents: a case study at Museu Ciência e Vida

Authors

  • Jessica Norberto Rocha Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ http://orcid.org/0000-0002-9754-3874
  • Eliza Cabral Scholarship from FAPERJ, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia
  • Luisa Massarani Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ
  • Priscila Coelho Master student in Scientific Divulgation, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ
  • Mônica Dahmouche Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72189

Abstract

We analyze the experience of five groups of teenagers in the exhibition about the physics of sports, aiming to understand how they interact with the explainers, the exhibition and with each other, as well as the content of their conversations during the visit. The groups' routes were recorded with a subjective camera and analyzed using a research protocol. In the analysis, we observed that the interaction of visitors with the explainers prevailed over the interaction of visitors with each other, especially in conversations focused on scientific issues, associations with previous experiences and conversations about the design and use of exhibition objects. The studies indicate that the exhibition managed to engage teenagers around scientific issues and the choice of the theme “sports” seems to have helped in this regard. The study provides subsidies for reflection on the ways of mediating science exhibitions and challenges to be explored in future studies and in training for explainers. We expect this study to be an important step in fostering the culture of adolescents in attending scientific-cultural spaces, since it seeks to understand interests, conversations, ways of interacting.

Author Biographies

Jessica Norberto Rocha, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Educação pela USP, Mestra em Divulgação Científica e Cultural pela UNICAMP, Graduada em Letras pela UFMG. Pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia, Professora do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz, Pesquisadora da Musa: Red Iberoamericana de Museos de Ciencia, Jovem Cientista do Nosso Estado da Faperj.

Eliza Cabral, Scholarship from FAPERJ, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Mestra em Divulgação Científica pelo Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) – 2018. Possui graduação em Ciências Biológicas – Licenciatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015). Na ocasião da realização deste estudo era bolsista TCT da FAPERJ, pelo Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia.

Luisa Massarani, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Educação, Gestão e Difusão pelo Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia e do Mestrado Acadêmico em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Bolsista Produtividade do CNPq 1C, Cientista do Nosso Estado da FAPERJ.

CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/2675160937325484

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5710-7242

Priscila Coelho, Master student in Scientific Divulgation, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ

Mestranda em Divulgação Científica pelo Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Especialista em Ensino de Ciências pelo IFRJ. Graduada em Ciências Biológicas – Bacharelado e licenciatura pela UNIRIO.

Mônica Dahmouche, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Docente da Fundação CECIERJ, graduada em física, pela UFF, com mestrado e doutorado em física pela USP, pós-doutorado no BNM-SYRTE em Paris. Foi professora no Departamento de Física da UFScar. Foi Vice-Presidente Científica da Fundação CECIERJ, capitaneou o processo de implantação do Museu Ciência e Vida e esteve à frente deste durante os 10 primeiros anos. Pesquisadora do Observatório de Centros e Museus de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). Docente dos cursos de Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde e de Especialização em Divulgação e Popularização da Ciência da Fiocruz.

CV Lattes:  http://lattes.cnpq.br/2004036741276220

ORCID:  https://orcid.org/0000-0003-0802-7534

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Published

2021-03-25

How to Cite

Norberto Rocha, J., Cabral, E., Massarani, L., Coelho, P., & Dahmouche, M. (2021). An exhibition about the physics in sports through the eyes of adolescents: a case study at Museu Ciência e Vida. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 216–241. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72189

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física

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